
Konsepti
MINNA LUND & työryhmä
Ohjaus
MINNA LUND
Dramaturgi
MARTTA JYLHÄ
Tekstit
MINNA LUND & MARTTA JYLHÄ
Lavastus
RIKU SUVITIE
Pukusuunnittelu
ELLA SNELLMAN
Valosuunnittelu
TUOMAS HONKANEN
Äänisuunnittelu
AXEL RIDBERG
Naamioinnin suunnittelu ja toteutus
NOORA LAUKKANEN
Kuraattori, Nykyesityksen näyttämö
RIIKKA THITZ
Ensi-ilta 29.4.2025
Helsingin Kaupunginteatterin
studio Pasilassa
Nykyesityksen näyttämö
Kesto noin 1,5 tuntia

Työryhmän sana
Olkoon tämä näyttämöteos hetkellinen monumentti kaikille sen katsojille, taiteelle, toiveille, lumoutumiselle, vesisyöksyille, himoille ja haluille, kyltymättömyydelle, ystävyyksille, torijuhlille, taikauskolle, Amandalle, kauneudelle, uteliaisuudelle ja leikkiin lähtemiselle.
Helsingissä 29.4.2025

KURITON KATSOJA
Sanalla le public (suom. yleisö, julkinen, julkinen tila) alettiin 1600-luvun Ranskassa viitata nimenomaan teatteriesitysten yleisöön, joka koostui tuohon aikaan rajatusta yhteiskunnan eliitistä. Käsitys siitä, ketkä kuuluivat “yleisöön” ja mitä julkisessa tilassa toimiminen tarkoitti, laajeni sittemmin koskemaan yhä laajempaa joukkoa ihmisiä.
Kun teatterisalin valot himmennetään, vaimenee yleisön hälinä, puhelimet laitetaan lentokonetilaan – ja jos katsoja ei tätä itse ymmärrä, muistutetaan siitä kuulutuksin. Jääkiekko-ottelussa katsomo hiljenee alkuvihellykseen, jonka jälkeen hallin täyttää pelin tapahtumiin ahnaasti reagoiva paksu äänimassa, vetävät jinglet ja villisti välkehtivä valoshow. Näiden tapahtumien yleisösuhteet poikkeavat radikaalisti toisistaan. Niiden intensiteetin välinen ero on kuitenkin teknologisesti, sosiaalisesti ja ideologisesti muodostettu – yllättävintä siinä onkin nopeus, jolla erilaisten yleisötapahtumien katsojasuhteet muuttuivat samaan tahtiin länsimaisten yhteiskuntien teollistumisen kanssa.
Taidehistorioitsija Claire Bishop kirjoittaa esseekokoelmassaan Disordered Attention – How We Look at Art and Performance Today kuinka ennen 1850-lukua myös eurooppalaisessa teatteritilassa risteili runsaasti erilaisia ärsykkeitä ja jännitteitä. Esitystilanne oli vuorovaikutteinen ja yleisö reagoi teatterisalin tapahtumiin koko kehollaan: esitysten aikana vaihdettiin kuulumisia, huudeltiin esiintyjille, puhuttiin politiikkaa, nautittiin virvokkeita, vaelleltiin katsomossa sekä tarkkailtiin, kuka muu sinä iltana oli paikalla, kuka mahdollisesti epäsuosiossa, kuka nähtiin keskustelevan kenenkin kanssa. Ajan teatterien hevosenkengän muotoinen katsomorakenne mahdollisti monensuuntaisen läsnäolon tilan, jossa huomio häilyi näyttämön ja katsomon tapahtumien välillä. Mutta teatteriarkkitehtuurin tarkoitus oli aitioiden, parvien ja muun tilallisen jaottelun avulla toimia myös muistutuksena laajemmasta yhteiskunnallisesta hierarkiasta, jossa jokaisella on oma, tarkkaan määritelty paikkansa.
Vielä 1800-luvun alussa katsojien esityksessä olemisen tapa muistutti nykyaikaista jalkapallokatsomoa, jossa yleisö osallistuu yhdessä toistensa huomion suuntaamiseen pelitapahtumien intensiteetin mukaan. Vallatonta yleisöä kuitenkin alettiin kesyttämään. Ihanteiden muuttuminen kietoutui yhteen yksilöllistymistä korostavan kasvavan teollisen kapitalismin tarpeiden kanssa. Sen sijaan, että katsojuuden olisi nähty nousevan yhteisestä sosiaalisesta kontekstista, huomio määriteltiin uudelleen yksilön ominaisuudeksi, jota pystyttiin mittaamaan, optimoimaan ja rajaamaan tuottavuuden maksimoimiseksi. Tämä vahvisti käsitystä modernista subjektista tietoisena, rationaalisena ja kurinalaisena.
Ajan kehittyvä teatteriarkkitehtuuri tuki katseen, huomion ja kollektiivisen käyttäytymisen rajoittamista. Tunnettu esimerkki katseen ja käytöksen uudelleenjärjestämisestä esittävissä taiteissa on Richard Wagnerin suunnittelema, vuoden 1876 Bayreuthin musiikkijuhlilla avattu näyttämö, jossa koko katsomo on suunnattu esteettömästi suoraan kohti näyttämöä ja joka oli sähkön korvatessa kaasuvalon mahdollista pimentää. Yhtäältä teatteritila muuttui tilallisesti tasa-arvoisemmaksi, kun ainakin periaatteessa kaikki näkivät näyttämölle yhtäläisistä lähtökohdista. Toisaalta Wagnerin tavoitteena oli muodostaa tila katsojien rituaaliselle uppoutumiselle kokonaistaideteokseen, josta oli kitketty pois riehakas osallistuminen sosiaaliseen tapahtumaan. Yleisön oletettiin säätelevän omaa käytöstään ja hylkäävän populaarikulttuurin tiloissa vallitsevat dynamiikat: karnevalistisen hulluttelun, urheilutapahtumien meluisuuden, hälyisän liikkeen, sukkelat puheet ja liian radikaalit ajatukset.
Sosiologi Richard Sennett kirjoittaa, miten 1850-luvun pariisilaisella tai lontoolaisella teatterikävijällä ei ollut ongelmaa jutella vierustoverin kanssa näytelmän aikana, jos asiaa sattui tulemaan mieleen. Mutta jo parikymmentä vuotta myöhemmin yleisö oli oppinut kontrolloimaan omaa käytöstään ja juttelu valojen sammuttua osoitti huonoa makua. Bishop toteaakin, että sosiaalisen yleisön “tunteellinen hälinä” rajoittui yhä enemmän populaarikulttuurin alueelle, kuten urheiluun, ja työväenluokan huvituksiin kuten varietee tai kabaree. Teattereista ja museoista muodostui “kohteliaan itsekieltäymyksen” leimaamia keskiluokkaisen kurinalaisuuden alueita.
Yleisön kesyttäminen ja vangitseminen paikalleen kokonaisvaltaisella arkkitehtuurilla johti siihen, että heistä tuli “elämää suuremman” taiteen riitin ja rituaalin todistajia, ei siihen osallistujia. Todistaessaan esiintyjän aktiivista ja vapaata ilmaisua yleisön tuli hillitä itsensä. Paradoksaalisesti, jotta katsojat voisivat innostua esityksestä, heidän tuli toimia pelkästään sen vastaanottajina. Monensuuntaisen ja kehollisen, hetkessä syntyvän esitystilanteeseen reagoimisen sijaan yleisölle luotiin uusia tapoja, joiden kautta esityksen synnyttämät tunteet kanavoitiin valmiiksi pureskeltuihin muotoihin: yksi niistä on sinunkin parhaillaan lukemasi taustoittava käsiohjelmateksti.
Aikakausi ensimmäisen iPhonen julkistamisen jälkeen vuonna 2007 on tuonut uuden teknologisen kehityskulun huomion, katsomisen ja katsojuuden dynaamisten suhteiden verkostoihin, joita Bishopinkin esseekokoelmassaan käsittelee. Esitysteoreetikot ovat jakautuneita sen suhteen edustaako älypuhelin paluuta reaaliaikaiseen esitystilanteen jakamiseen vai imeekö se katsojien viimeisenkin kyvyn syventyä offline-elämään – jälkimmäisten huolenaiheiden todenperäisyyteen kantaa ottamatta ne kuitenkin heijastelevat arvoja, jota näennäiseen syventyneeseen esitykseen keskittymiseen on 1800-luvulta asti liitetty. Hidasta, syventynyttä katsomisen tapaa pidetään ylevän korkeakulttuurisena ihanteena siinä missä erilaiset suuren yleisön viihteen muodot kuten pop-konsertit ja urheilutapahtumat nähdään kaupallisena kulutustavarana.
***
Kuraattori Kate Craddock ja tutkija Helen Freshwater kirjoittavat teoksessaan Theatre and its audiences – Reimagining the Relationship in Times of Crisis nykyesityksen suhteesta vuosikymmeniä sitten perustettuihin esittävien taiteiden rakenteisiin ja siitä, miten ne vaikuttavat yleisöön. On tekijöitä, joiden mukaan
“suuret, paljon resursseja vaativat rakennukset eivät yksinkertaisesti sovi yhteen kukoistavan ja monimuotoisen esityskulttuurin kanssa, ja että teatterirakennukset ovat etuoikeuden ja konservatismin linnakkeita – sekä henkisen että fyysisen passiivisuuden, poliittisen hiljaisuuden ja kulttuurikonservatismin ilmentymiä”.
Voisiko paluu varhaismodernin ajan katsojuuteen purkamisen sijaan ottaa haltuun arkkitehtonisesti rajatun teatteritilan ja kohdella sitä yhteisen huomion muodostamisen paikkana? Voisivatko yleisö, yhteisö ja julkinen tila ottaa jälleen merkityksiä, jossa ne käsitetään jaettuna julkisena tilana, aukiona, jolla yleisön huomio poukkoilee, risteilee ja törmäilee kanssaihmisiin, mahdollistaen kurittomat tarkkaavaisuuden tilat sekä vallattomat yhteiskunnallisen osallistumisen muodot?
Teksti: Riikka Thitz, Nykyesityksen näyttämön kuraattori
Lähteet:
Bishop, Claire, 2024. Disordered attention: how we look at art and performance today. London: Verso.
Craddock, Kate & Freshwater, Helen, 2024. Theatre and its Audiences: Reimagining the Relationship in Times of Crisis. London: Methuen Drama.
Sennett, Richard, 2017. The Fall of Public Man. New York: W. W. Norton & Company.

English translation
Once upon a time, there was a theatre.
Once upon a time, there was a theatre in a city in a far-away, northern land. The theatre had stood there for more than half a century. Slowly, like a jaw, its curtains opened to its
audience, revealing night after night its latest creation, a proposal for the world. On its stages, cities were built, flourished and collapsed, there were new beginnings and tragic endings, disorder, rebellion and stagnation, but always stagnation. The theatre had lost its spark, and no one was interested in it anymore. Neither the theatre’s spectators nor its creators could say what lured them in anymore.
Slowly, as if without noticing it, the theatre was covered in dust.
Until one spring morning, a mysterious package had appeared at the theatre’s doors. The
origin of the package was untraceable, and it carried no message, no request, no command, no invitation. The package was first circled from a distance, then examined more closely, until curiosity finally got the better of it and the package was opened.
The package revealed a statue, a real work of art.
The buzz around the sculpture began immediately. What does it represent? The work aroused
great controversy within the theatre. What was the artist trying to say? Everyone developed their own theory. Why here? Why us?
Speculation grew. Some feared the statue was cursed, others were enchanted by it at first
sight, and others thought it had simply come to the wrong address. Confusion and uncertainty gripped the theatre and no one could concentrate on their work: backstage, stage managers dropped tools on their toes and moans carried all the way to the stage, actors forgot their lines and were late for their cues, costume fittings faltered, and sets fell over in the middle of rehearsals. The mysterious statue hung in the minds of its witnesses day and night.
To restore calm, a new group, the Statue Committee, was organized.
The Statue Committee was tasked with deciding the fate of the sculpture. First, the committee determined that the artwork was a donation from the unknown artist, so it was decided to be kept, and since an artwork needs a worthy location and an audience, it was moved to the theatre’s stage. Finally, the committee ordered the statue to be dedicated to the theatre’s audience with a festive ceremony.
And that’s the length of it.

TOTEUTUS
Tuottaja
AKU KORHONEN
Näyttämöpäällikkö
TIMO HÄRKÖNEN
Näyttämömestarit
MATTI HEIKKILÄ, ARTO JORMAKKA
Järjestäjä-tarpeistonhoitaja
SATU NOROLUOTO-FÄLDT
Pukija
PAULA OJALA
Lavastamon päällikkö
TUOMAS ANTIKAINEN
Lavastamon apulaispäällikkö
SAMPSA LAIHO
Puvuston päälliköt
TIINA SIVONEN, NINA VIRKKI
Naamioinnin päällikkö
HENRI KARJALAINEN
Valo- ja ääniosaston päällikkö
MARKO OKSMAN
Tekniset suunnittelijat
SAMIANTTI LAMPELA, JUHO HAIKKA
Vastaava tarpeistonsuunnittelija
MIRA ROKKANEN
Tuotantopäällikkö ILKKA KOKKONEN
Lavastuksen toteutus
SANNA ALA-OJALA, VILJAMI VÄRE,
TOMI KUUSINIEMI, JENNY VILLIKKA,
PEKKO ULMANEN, GADIR AL-ATTABI
Puvustuksen valmistus
MARI SOLJA
Tarpeiston valmistus
LOTTA HEIKKINEN, KATRI SINKKONEN,
JENNY VILLIKKA
Käsiohjelman toimitus
HANNA KALSTO & EMMI LINNANKIVI
Käsiohjelman kuvat
JUSSI ULKUNIEMI
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
KIM SINISALO

MATKALLA KOHTI KESTÄVÄÄ TEATTERIA
Helsingin Kaupunginteatteri haluaa olla suunnannäyttäjä elämysten vastuullisessa luomisessa ja ratkaisemassa ilmasto- ja ympäristökriisiä yhdessä muun teatteri- ja kulttuurikentän kanssa. Helsingin Kaupunginteatterin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti.
Olemme sitoutuneet Teatterin vihreään kirjaan, joka on kestävämmän teatteritoiminnan ohjeistukseksi Isossa-Britanniassa laadittu malli. Tavoittelemme kaikissa 2025 alkavissa uusissa tuotannoissamme Teatterin vihreän kirjan perustasoa, jossa materiaaleista vähintään 50% on uudelleen käytettyä ja esityksen jälkeen vähintään 65% materiaaleista käytetään uudelleen tai kierrätetään.
Prosessi kohti kestävää teatteria aloitettiin syksyllä 2022 suomentamalla Theatre Green Book -malli Helsingin Kaupunginteatterin, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Suomen teatterit ry:n (STEFI) yhteistyönä. Vuonna 2024 Teatterin Vihreää Kirjaa lähdettiin viemään osaksi arkea, aluksi muutamien kokeilutuotantojen avulla ja tänä vuonna sen käyttö laajenee kaikkiin alkaviin uusiin tuotantoihin. Vihreä kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: teatterituotantoihin, rakennuksiin sekä teatterin muihin toimintoihin.
Vuoden 2023–2024 aikana Helsingin Kaupunginteatterissa on siirrytty energiatehokkaampaan led-valaistukseen ja rakennuksen katolle on asennettu omat aurinkopaneelit. Lavastamon ja puvuston materiaalien kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä on tehostettu sekä integroitu selkeämmin luontevaksi osaksi luovaa suunnittelua. Vihreä kirja -malli liitetään asteittain saumattomaksi osaksi tuotantoprosessia suunnittelun alusta lähtien kaikille osa-alueille.
Lue lisää matkastamme kohti kestävää teatteria:

ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?