käsiohjelma
Runar Schildt – Juha Hurme
ASMODEUS JA 1313 SIELUA
Ohjaus ja laulujen sanat
Juha Hurme
Musiikin sävellys ja äänisuunnittelu
Petra Poutanen
Kohtausten musiikkisuunnittelu ja lisämusiikin sävellys,
musiikin sovitus ja improvisointi
Ville Herrala ja Piia Komsi
Lavastus
Katariina Kirjavainen
Pukusuunnittelu
Sari Suominen
Valosuunnittelu
Kari Leppälä
Äänisuunnittelu
Eero Niemi
Naamioinnin suunnittelu
Maija Sillanpää
Dramaturgi
Ari-Pekka Lahti
II-puoliajan käsikirjoitusassistentti
Pyry Vaismaa
Koreografia
Työryhmä ja Antti Lahti
Kantaesitys 26.1.2023 Helsingin Kaupunginteatterin
pienellä näyttämöllä
Oikeuksia valvoo Juha Hurme
Esityksen kesto 2 tuntia 30 minuuttia väliaikoineen
ENSIMMÄINEN PUOLIAIKA TAPAHTUU HELVETISSÄ JA HELSINGISSÄ VUONNA 1913.
Asmodeus, demoni
VAPPU NALBANTOGLU
Aziel, demoni
KAI LÄHDESMÄKI
Paavi
MIKKO VIHMA
Edla Josefsson, täysihoitolan pitäjä
SARI HAAPAMÄKI
Elis Bladh, postimerkkeilijä
PAAVO KÄÄRIÄINEN
Rouva Bladh
TIINA PELTONEN
Leski Winberg, rouva Bladhin äiti
SOFIA HILLI
Gustav Eytzing, juristi
UNTO NUORA
Neiti Kingelin, aktivisti
TIINA PELTONEN
Ellen Blom, Fazerin konttoristi
INKA TIITINEN
Paroni Adlerschantz
MIKKO VIHMA
Plantin, poliitikko
KAI LÄHDESMÄKI
Tuttu Pihlqvist, aktivisti
UNTO NUORA
Pastori Silvan
MIKKO VIRTANEN
Rouva Silvan
SARI HAAPAMÄKI
Engla, köksä
SOFIA HILLI
Basisti
VILLE HERRALA
Sellisti
PIIA KOMSI
Runar Schildtin ääni nauhalta
KJELL WESTÖ
(”Huoneen täyttää sininen liekki, Engla huutaa kuin hunni ja matkalaukku lennähtää sähähtäen ulos ikkunasta matkustajineen kaikkineen. Merkillinen kulkuväline kohoaa korkealle sineen ja lentää huimaa vauhtia etelään. Hietalahden satamassa kulkeva poliisikonstaapeli kuulee suhinan ja päättää katsahtaa ylöspäin. Mutta ennen kuin hän ehtii niin pitkälle, on matkalaukku jo ylittänyt Harmajan, ja kohta se näkyy vain pienenä kärpäsen kakkana kevään vastasilitetyllä taivaalla.”) Suom. Liisa Ryömä
Lisäksi demoneita, syntisiä, turkulaisia ja helsinkiläisiä.
TOINEN PUOLIAIKA TAPAHTUU HELVETISSÄ JA SUOMEN PÄÄKAUPUNGISSA VUONNA 2026.
Asmodeus, demoni
VAPPU NALBANTOGLU
Aziel, demoni
KAI LÄHDESMÄKI
Engla, Helvetin talouspäällikkö
SOFIA HILLI
Gustav Eytzing,
Helvetin lakitieteellinen neuvonantaja
UNTO NUORA
Valtiovarainsyntinen
SARI HAAPAMÄKI
Sisäasiainsyntinen
MIKKO VIRTANEN
Turun piispa
PAAVO KÄÄRIÄINEN
Satta Gucci, hostile designer
TIINA PELTONEN
Kama Sutra-Nieminen,
joogaklubin omistaja
SOFIA HILLI
Ivan Trump, joogaklubin ideologi
UNTO NUORA
Meluta McDonalds, hiihtäjä
INKA TIITINEN
Voipa Danskebank,
valmentaja, sarjayrittäjä
KAI LÄHDESMÄKI
Auva Redbull, vesibisneskeisarinna
SARI HAAPAMÄKI
Asi Ikea, keinolatuyrittäjä
MIKKO VIHMA
Tintti Thunberg, aktivisti
MIKKO VIRTANEN
Hala Smirnoff, ravintoloitsija
PAAVO KÄÄRIÄINEN
Ville Komsi, muusikko
VILLE HERRALA
Piia Herrala, muusikko
PIIA KOMSI
Lisäksi demoneita, syntisiä, joogaajia ja majavia.
Säveltäjät ja muusikot
Musiikin sävellys ja äänisuunnittelu Petra Poutanen
Kohtausten musiikkisuunnittelu ja lisämusiikin sävellys, musiikin sovitus ja improvisointi Ville Herrala ja Piia Komsi
Petra Poutanen, säveltäjä ja äänisuunnittelija
Petra Poutanen on monipuolinen säveltäjä, muusikko, laulaja ja multi-instrumentalisti ja kuoronjohtaja. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa, mutta opiskellut eri puolilla maailmaa Tanskasta Siperiaan saakka. Hänet tunnetaan teatterimusiikin säveltäjänä sekä perinteistä kuoromaailmaa ravistelevana uudistavana kuoronjohtajana. Hän johtaa kolmea kuoroa, joiden ohjelmisto koostuu kansanmusiikista ammentavalle, ryhmälähtöiselle sävelletylle materiaalille sekä monenlaisille improvisaatiotekniikoille.
Kansanmusiikkia, klassista musiikkia, juurimusiikkia, poppia ja kokeellisempaa äänimaisemaa yhdistelevä Poutanen julkaisi tammikuussa 2022 debyyttisooloalbuminsa Pyhä veri vuotaa, joka käsittelee pyhää ja sen absurdeja ilmentymiä kuten vallankäyttöä ja väkivaltaista kuvastoa. Hän on albumillaan ehdolla vuoden 2023 Etno-Emma-palkinnon saajaksi. Tammikuussa 2023 tulee myös ensi-iltaan Tampereen Työväen Teatterin Jeanne D’Arcin housut, johon Poutanen on säveltänyt musiikin ja esiintyy myös lavalla muusikkona. Poutasen musiikkia voi kuulla muun muassa UTU-yhtyeessä, jonka albumit ovat keränneet paljon kiitosta.
Piia Komsi, laulu ja sello
Koloratuurisopraano Piia Komsi aloitti muusikon uransa sellistinä, toimien mm. Suomen Kansallisoopperan sellistinä vuosina 1989–2001. Komsin kansainvälinen ura sopraanona lähti nopeasti käyntiin hänen hypätessään tekemään huippuvaikeita teoksia lyhyellä varoituksella. Komsin oopperarepertuaari kattaa rooleja barokista nykymusiikkiin ja hän on kantaesittänyt ja levyttänyt useiden säveltäjien, kuten Einojuhani Rautavaaran, Liza Limin, Esa-Pekka Salosen, Unsuk Chinin ja Heinz-Juhani Hofmannin teoksia. Hän on laulanut mm. Baijerin, Napolin, Rooman, Pariisin, Buenos Airesin ja Tel Avivin oopperataloissa sekä esiintynyt huippuorkestereiden, kuten Los Angelesin ja New Yorkin Filharmonikkojen, Lontoon ja Walesin BBC:n sinfoniaorkestereiden, Oslon ja Tukholman filharmonisten orkestereiden kanssa. Komsi on toiminut myös Exit 3-Companyn taiteellisena johtajana ja tuottajana ja säveltänyt sopraanosellistille kappaleita.
Ville Herrala, basso
Ville Herrala on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta jazzmusiikin osastolta vuonna 2010 pääsoittimenaan kontrabasso. Herrala on soittanut lukuisissa eri kokoonpanoissa Suomessa ja ulkomailla, tämänhetkisistä yhteistyökumppaneista mainittakoon Timo Lassy, Maria Ylipää, Tuomo Prättälä, PLOP & Juhani Aaltonen, Valtteri Laurell Nonet ja UMO Helsinki Jazz Orchestra.
Herralan soololevy Pu: (We Jazz Records) julkaistiin vuonna 2020.
Musiikkitiedot
Asmodeus – teemoja erinäisiin kohtauksiin
Säv. Petra Poutanen
Waltz from The Nether world
Säv. Ville Herrala & Piia Komsi
Swingin’ Hell-jazz
Säv. Petra Poutanen, Ville Herrala & Piia Komsi
Infernal Tango
Säv. Petra Poutanen, Ville Herrala & Piia Komsi
Peking Bolero
Säv. Ville Herrala & Piia Komsi
Jumpin’ to Hell
Säv. Ville Herrala & Piia Komsi
Engla’s Midnight Mass
Säv. Petra Poutanen, Ville Herrala & Piia Komsi
Asanasatana
Säv. Ville Herrala & Piia Komsi
Varsinaissuomalaisten laulu
San. Väinö Kolkkala (nimim. Väinö Kulo)
Säv. Toivo Nieminen
Plantinilaisten laulu
San. Juha Hurme
Säv. Petra Poutanen
“Herzlich thut mich verlangen”,
J.S. Bachin koraali No.63 (v.1601),
Matteus-passiosta (v.1727 tai 1729)
San. Christoph Knoll
Säv. J.S. Bach
Riemumarssi
Säv. Petra Poutanen
Asmodeus – Helvetti 2
Säv. Petra Poutanen
Chicken shack of Terror
Säv. Petra Poutanen, Ville Herrala & Piia Komsi
Valse Macabre
Säv. Petra Poutanen, Ville Herrala & Piia Komsi
”Lasciatemi morire”, Ariannan valitus oopperasta Arianna:
Lasciate mi morire/ Anna minun kuolla (v.1608)
San. Ottavio Rinuccini
Säv. Claudio Monteverdi
Satan is Real, The Louvin Brothers-yhtyeen gospel-kappale
San. & säv. Charlie Louvin, Ira Louvin
“Ahi! Troppo è duro”,
(Liian kova ja julma lause),Venuksen aaria baletista ”Kiittämättömien naisten juhla” /Il Ballo delle Ingrate (v. 1608)
San. Ottavio Rinuccini
Säv. Claudio Monteverdi
Eternal merry-go-round
Säv. Petra Poutanen, Ville Herrala & Piia Komsi
Mennään helvettiin
San. Juha Hurme klassikkobiisiä mukaillen & Uuno Kailas
Säv. Petra Poutanen
Käsikirjoitus
Ensimmäinen puoliaika on Juha Hurmeen dramatisointi suomenruotsalaisen mestarikirjailijan Runar Schildtin (1888-1925) novellista Asmodeus och de tretton själarna.
Toinen puoliaika on Juha Hurmeen käsikirjoitus Schildtin Asmodeus-aiheen pohjalta. Pyry Vaismaa toimi käsikirjoitusassistenttina. Helsingin Kaupunginteatterin dramaturgi Ari-Pekka Lahti oli neuvonantaja ja laadunvalvoja. Kiitokset Karl Ristikivelle ja Terho Puustiselle muutamasta tärkeästä ajatuksesta.
JUHA HURME
Juha Hurme on teatteriohjaaja, kirjailija ja juhlapuhuja. Hän on julkaissut seitsemän romaania.
Hänen romaaninsa Nyljetyt ajatukset (2014) oli Runeberg-palkinto- ja Vuoden kirjateko -palkintoehdokkaana ja Jarkko Laine -palkinnon voittajana. Marraskuussa 2017 hänen romaaninsa Niemi palkittiin kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnolla.
Hurme on kirjoittanut ja ohjannut lukuisia näytelmiä lähes kaikissa Suomen ammattiteattereissa sekä tehnyt monipuolista teatterityötä omissa vapaissa taiteilijaryhmissään. Hurme on ollut perustamassa Yövieraat-teatteria (1988–2001) ja Nälkäteatteria (1998-), Volter Kilpi -kirjallisuusviikkoa ja Hailuoto-teatterifestivaaleja. Hän on johtanut Ylioppilasteatteria (1994–1997), Teatteri Telakkaa (2002-2005) ja Operaatio Paulaharjua (2014-2019), joka esitti Samuli Paulaharjun novelleja Hurmeen dramatisoimina ja ohjaamina kuudessa Lapin erämaakohteessa. Hänelle on myönnetty Kivipää-palkinto (2002), Varsinais-Suomen kriitikoiden punnus (2004), Alfred Kordelinin säätiön kannustuspalkinto (2005), Eino Leinon palkinto (2006), Aleksis Kiven Seuran Eskon puumerkki -palkinto (2007), Draama 07 -palkinto (2007) ja Taiteen valtionpalkinto (2008). Keväällä 2014 Hurmeelle myönnettiin 30 000 arvoinen Eino Kalima -palkinto Kansallisteatteriin ohjaamastaan näytelmästä Europaeus ja vuonna 2017 hänet palkittiin Pro Finlandia -mitalilla.
Hurme harrastaa monikulttuurisuutta, kestävyyslajeja ja ikivanhaa kirjallisuutta. Itämerensuomalainen muinaisrunous ja Carl Barksin Aku Ankka-tarinat ovat hänen suuria innoittajiaan.
Runar Schildt
Runar Schildt (1888–1925) oli suomenruotsalainen kirjailija. Hän opiskeli Helsingin yliopistossa ja valmistui filosofian kandidaatiksi vuonna 1910. Runsaan kymmenen vuoden aikana hän julkaisi kahdeksan novellikokoelmaa ja kolme näytelmää.
Schildt on raikas poikkeus kotimaisessa kirjallisuudessa, koska hän haki vaikutteensa suoraan maailmankirjallisuudesta kiertäen kaukaa kansalliset kliseet. Hän jahtasi takaa suurta romaania, urbaanin Helsingin kuvausta, siinä onnistumatta. Sen sijaan mestarillisia novelleja syntyi. Samat hahmot saattavat putkahtaa esiin kiehtovalla tavalla useassa novellissa. Schildtin kokoelma Hemkomsten (1919) on vavahduttava kuvaus sisällissodan raatelemasta vastasyntyneestä tasavallasta. Siinä, kuten niin monissa Schildtin kertomuksissa, myötätunto on heikompien puolella, hän tuntee novellinsa Noitametsän päähenkilön tavoin ”olemuksenkaltaisuuden syvää rakkautta kaikkeen, mikä kärsii, kuihtuu, vajoaa ja kuolee”.
Schildt on sijoittanut tarinoitaan Helsingin ohella myös Loviisaan, josta hänen äidinpuolen isovanhempansa olivat kotoisin ja jossa hän vietti lapsuutensa kesät sekä asui useaan otteeseen aikuisiällä. Schildtin kaunokirjallinen Räfsbacka on tunnistettavasti Loviisan Antby, Antinkylä.
Serkkunsa Holger Schildtin perustaman kustantamon leivissä työskennellyt kirjailija ehti kirjoittaa lähinnä kesälomillaan. Schildtin ensimmäinen kirja, novellikokoelma nimeltä ”Den segrande Eros” ilmestyi 1912. Schildt sai kasaan yhteensä 33 novellia, joista 25 julkaistiin seitsemässä novellikokoelmassa. Hänen tunnetuimpiin teoksiinsa kuuluvat novellit ”En sparv i tranedans” (1915, su. ”Varpusen suudelma”), ”Regnbågen” (1916, su. ”Sateenkaari”), ”Rönnbruden” (1917, su. ”Pihlajamorsian”), ”Hemkomsten” (1919, su. ”Kotiinpaluu”) ja ”Häxskogen” (1920, su. ”Noitametsä”). Hänen novelliensa pohjalta on myös tehty elokuvia, joista merkittävimmät ovat Mauritz Stillerin De landsflyktiga ja Nyrki Tapiovaaran Varastettu kuolema.
Runar Schildt ei saanut vuoden 1920 jälkeen kirjoitetuksi enää yhtään novellia. Kahden vuoden tuskaisen kirjoittamattomuuden jälkeen hän ryöpsäytti keväällä 1922 parissa kuukaudessa valmiiksi kaksi näytelmää; Galgmannen (Hirsipuumies) ja Den stora rollen (Suuri haave) olivat menestyksiä sekä Suomessa että Pohjoismaissa. Kesällä 1923 valmistunut, Euroopan valloitukseen tähdännyt ibseniläinen draama Lyckoriddaren (Onnensoturi) sai kuitenkin vaisun vastaanoton. Sen jälkeen ei syntynyt mitään valmista. Kokeilu kirjakauppiaana Porvoossa epäonnistui totaalisesti.
Schildt, kolmen pikkulapsen isä, teki itsemurhan syksyllä 1925. Sen taustalla olivat huono taloudellinen tilanne, masennus ja kyvyttömyys kirjoittaa, mikä johtui ainakin osittain kohtuuttomasta itsekritiikistä.
Helsingin Haagassa on ollut Runar Schildtin puisto vuodesta 1955 ja Schildtinpolku 1976. Loviisan Antinkylässä on nimetty katuja Runar Schildtin novellien mukaan. Loviisassa on myös Runar Schildtin tie sekä kirjailijan hauta.
Teokset
Armas Fager: en silhuett (Schildt 1920) (Armas Fager: siluetti; Asmodeus ja kolmetoista sielua, Love kirjat 1991)
Asmodeus och de tretton själarna samt tre noveller (Schildt 1915) (Armas Fager: siluetti; Asmodeus ja kolmetoista sielua, Love kirjat 1991)
Den segrande Eros (Söderström 1912, novellikokoelma) (’Voittoisa Eros’)
Den stora rollen (Schildt 1923, näytelmä) (Suuri haave, Otava 1924)
En sparv i tranedans (Söderström 1937) (elokuvana nimellä Varpusen suudelma)
Från Regnbågen till Galgmannen 1–2 (Schildt 1988)
Från Rönnbruden till Häxskogen (Rabén & Sjögren 1974)
Galgmannen: en midvintersaga (Schildt 1922, näytelmä) (Hirsipuumies: sydäntalven tarina, Gummerus 1923)
Hemkomsten och andra noveller (Schildt 1919) (Kotiinpaluu ja muita novelleja, Otava 1922)
Häxskogen och andra noveller (Schildt 1920) (Noitametsä, Love kirjat 1985; novelleja myös muista kokoelmista)
Lyckoriddaren (Schildt 1923, näytelmä)
Lättsinniga berättelser (Rabén & Sjögren 1977, novellikokoelma)
Noveller (1969, lukiota varten toimitettu novellikokoelma)
Några blad (Schildt 1926)
Perdita och andra noveller (Schildt 1918)
Raketen och andra berättelser (Schildt 1918)
Regnbågen (Schildt 1916) (Sateenkaari, Otava 1924)
Runar Schildts noveller 1–2 (Schildt 1955)
Rönnbruden och Pröfningens dag (Schildt 1917)
Östnyländska berättelser (Lindqvist 1960, novellivalikoima)
Toteutus
Tuottaja
Pia Karetie
Musiikkijärjestäjä
Mongo Aaltonen
Lavastajan assistentti
Tiina Pietiläinen
Järjestäjät
Katiana Chatta, Liisa Kyrönseppä
Vastaava näyttämömestari
Pekka Aitta-aho
Näyttämömestarit
Henri Koskela ja Jukka Puhakka
Kuiskaaja
Tuija Muhonen
Tarpeistonhoitajat
Mia Heimlander ja Susan Olsson
Pukijat
Minna Tuuri ja Helena Gray
Valomestari
Vesa Ellilä
Apulaisvalomestari
Valdemar Virtanen
Äänimestari
Paavo Kolttola
Näyttämöoperaattorit
Lasse Niemelä ja Ville Nikku
Näyttämötyöntekijät
Heikki Kallunki, Jenna Marjanen, Jukka-Pekka Mälkiä, Timo Vuoksi
Lavastuksen toteutus
Antti Ruti, Jan Fäldt, Tanja Sormunen, Tomi Kuusiniemi
Puvustuksen valmistus
Anni Laanti, Kati Lätti, Susanna Moilanen, Mari Solja, Zanna Lukin
Modisti
Tutta Laurén
Tarpeiston suunnittelu
Mira Rokkanen
Tarpeiston valmistus
Mia Heimlander, Mira Rokkanen, Jenny Villikka, Sini Junnola
Naamioinnin toteutus
Maija Sillanpää, Tuula Kuittinen, Emma Loponen
Näyttämöosaston päällikkö
Olli Koskelo
Lavastamon päällikkö
Tuomas Antikainen
Lavastamon apulaispäällikkö
Sampsa Laiho
Puvuston päälliköt
Tiina Sivonen ja Nina Virkki
Naamioinnin päällikkö
Henri Karjalainen
Valo-osaston esihenkilö
Marko Oksman
Päänäyttämöoperaattori
Juuso Murtoniemi
Tekninen suunnittelija
Keijo Viitala
Käsiohjelman toimitus
Hanna Kalsto
Käsiohjelman valokuvat
Otto-Ville Väätäinen
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
Kim Sinisalo
Anna palautetta
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?
Anna palautetta Helsingin Kaupunginteatterin sivustolla!