
Koreografit
ANNAMARI KESKINEN ja RYAN MASON
Lavastus ja valosuunnittelu
WILLIAM ILES
Pukusuunnittelu
ELINA KOLEHMAINEN
Äänisuunnittelu ja sävellys
TIMO TIKKA
Sävellys ja sellisti
SAARA VIIKA
Naamioinnin suunnittelu ja toteutus
RONJA NYLUND
Ensi-ilta 20.3.2025
Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa
Esityksen kesto
1 t 5 min, ei sisällä väliaikaa

Tanssijat
SOFIA HILLI
JYRKI KASPER
AKSINJA LOMMI
PEKKA LOUHIO
MIKKO PALONIEMI
JUSTUS PIENMUNNE
INKA TIITINEN
ANNA VIRKKUNEN
ELLI VIRTANEN-ROTH
(esiintyvä työharjoittelija)

DREAMER kutsuu yleisön upottavaan, unenomaiseen maailmaan, joka on täynnä rytmiä, eläviä kuvia ja liikettä.
Surrealistisessa, fuksianvärisessä tilassa esiintyjät tanssivat mielikuvituksen ja todellisuuden rajallaja elävät hetkiä, jotka tuntuvat sekä tutuilta että oudoilta, lähes Lynchiläiseen estetiikkaan nojaavilta.
DREAMER ei kerro tarinaa, vaan tarjoaa katsojille vapauden luoda omat merkityksensä ja rohkaisee lempeästi henkilökohtaisiin pohdintoihin ja tulkintoihin.

With DREAMER we challenged ourselves to work within a context of dream logic, delving into texture, subtext, and mood as key elements. Thinking about the notion of dreaming, we were curious to create a space that would be free from plot devices while simultaneously pulling from dramatic contexts. So the work, in large, relies heavily on rhythm and precise action.
In this fuchsia room, we framed a plotless drama, a shell into which one might project themselves. We were curious to break apart actions into smaller andsmaller increments, as a way to perhaps open up a singular moment and observe the fantastical within it.
As creators, we are often drawn to the ineffable, and because of this, we tend to create work that we cannot fully explain or even understand. Of course, this runs the risk of incoherence, yet even still we prefer to create work that doesn’t point directly toward anything, but instead exists for its own sake and for what it might offer the viewer and how it might open itself to the world.
This type of creation is highly fragile, positioned on a razor’s edge between clarity and ambiguity. The subtleties—the length of silence, the nuance of an action, the interplay of light, sound, color, and movement—balance on this fine line. In this precarious space, the work seeks to uncover hidden layers of reality, inviting the viewer to look beyond simple black-and-white interpretations and explore the spectrum of possibilities that lie in between. Through this exploration, new pathways for understanding and discovery emerge, shaped by personal observation and experience.
We are interested in what moves the performers and how their inner world appears within the context of the piece. ”DREAMER” has traveled a multifaceted journey to reach this point. Initial vague visions have gradually found their way into being. We began with improvisation-based tasks that charted the course for what was to come. It’s important to note that the performance seen now offers just one perspective from a creative process filled with play, joy of discovery, and challenges.
We feel privileged to work with HDC’s talented dancers and other artistic professionals who bring invaluable contributions to the piece. Our process-oriented way of working has required our team to constantly adapt and immerse themselves, for which they deserve our deepest gratitude.
Finally in DREAMER, we strive to move between the conscious and subconscious worlds. It is a truly vulnerable yet brave space to inhabit. We believe that dreaming is an essential resource because it encourages us to imagine different realities. It allows us to transcend the limitations of everyday life andcreate new meanings. DREAMER invites us to nurture this vital ability.
Annamari & Ryan

Koreografit
Annamari Keskinen (1985, Suomi) ja Ryan Mason (1980, USA) ovat tulleet tunnetuksi omaäänisistä, vahvan fyysisistä ja usein elokuvamaisista näyttämöteoksistaan.
He ovat tehneet tilausteoksia Euroopassa ja Amerikassa mm. Staatstheater Kasselin sekä Staatstheater Braunschweigin tanssiryhmille, Springboard Danse Montrealille ja California Institute of the Artsille.
He johtavat vuonna 2018 perustamaansa Thar Be Dragons -tanssiryhmää.

Toteutus
Tuottaja
PIA KARETIE
Studio Pasilan näyttämöpäällikkö
TIMO HÄRKÖNEN
Valomestari
TEPPO SAARINEN
Järjestäjä, tarpeistonhoitaja
SATU NOROLUOTO-FÄLDT
Näyttämömestarit
MATTI HEIKKILÄ ja ARTO JORMAKKA
Äänimestari
SAMI LUST
Apulaismestari
MIIKA STORM
Pukija
PAULA OJALA
Tanssiryhmän johtaja
VALTTERI RAEKALLIO
Lavastamon päällikkö
TUOMAS ANTIKAINEN
Lavastamon apulaispäällikkö
SAMPSA LAIHO
Puvuston päälliköt
TIINA SIVONEN, NINA VIRKKI
Naamioinnin päällikkö
HENRI KARJALAINEN
Valo- ja ääniosaston päällikkö
MARKO OKSMAN
Tekniset suunnittelijat
SAMIANTTI LAMPELA, JUHO HAIKKA
Vastaava tarpeistonsuunnittelija
MIRA ROKKANEN
Tuotantopäällikkö
ILKKA KOKKONEN
Lavastuksen toteutus
JENNI NISSINEN, THOMAS BÄCKMANN
Puvustuksen toteutus
MARI SOLJA, KIRSI UNKURI
Käsiohjelman toimitus
HANNA KALSTO
Valokuvat
KAI KUUSISTO
Koreografien potrettikuva
MIIKA STORM
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
KIM SINISALO

MATKALLA KOHTI KESTÄVÄÄ TEATTERIA
Helsingin Kaupunginteatteri haluaa olla suunnannäyttäjä elämysten vastuullisessa luomisessa ja ratkaisemassa ilmasto- ja ympäristökriisiä yhdessä muun teatteri- ja kulttuurikentän kanssa. Helsingin Kaupunginteatterin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti.
Olemme sitoutuneet Teatterin vihreään kirjaan, joka on kestävämmän teatteritoiminnan ohjeistukseksi Isossa-Britanniassa laadittu malli. Tavoittelemme kaikissa 2025 alkavissa uusissa tuotannoissamme Teatterin vihreän kirjan perustasoa, jossa materiaaleista vähintään 50% on uudelleen käytettyä ja esityksen jälkeen vähintään 65% materiaaleista käytetään uudelleen tai kierrätetään.
Prosessi kohti kestävää teatteria aloitettiin syksyllä 2022 suomentamalla Theatre Green Book -malli Helsingin Kaupunginteatterin, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Suomen teatterit ry:n (STEFI) yhteistyönä. Vuonna 2024 Teatterin Vihreää Kirjaa lähdettiin viemään osaksi arkea, aluksi muutamien kokeilutuotantojen avulla ja tänä vuonna sen käyttö laajenee kaikkiin alkaviin uusiin tuotantoihin. Vihreä kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: teatterituotantoihin, rakennuksiin sekä teatterin muihin toimintoihin.
Vuoden 2023–2024 aikana Helsingin Kaupunginteatterissa on siirrytty energiatehokkaampaan led-valaistukseen ja rakennuksen katolle on asennettu omat aurinkopaneelit. Lavastamon ja puvuston materiaalien kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä on tehostettu sekä integroitu selkeämmin luontevaksi osaksi luovaa suunnittelua. Vihreä kirja -malli liitetään asteittain saumattomaksi osaksi tuotantoprosessia suunnittelun alusta lähtien kaikille osa-alueille.
Lue lisää matkastamme kohti kestävää teatteria:

ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?