Everstinna – HEIDI HERALA

 

Dramatisointi ja ohjaus
Susanna Airaksinen

Sävellys ja äänisuunnittelu
Johanna Puuperä

Lavastus ja pukusuunnittelu
Vilma Mattila

Valosuunnittelu
Vesa Ellilä

Naamioinnin suunnittelu
Aino Hyttinen

Dramaturgi
Merja Turunen

 

Ääninäyttelijät

Eversti
Santeri Kinnunen

Isä, Matti-setä, Vompakti
Rauno Ahonen

Mieskuoro:
Kari Mattila, Mikko Paloniemi,
Seppo Maijala, Antti Timonen

Musiikki:
Lili Marleen, sanat: Hans Leip, sävellys: Norbert Schultze

 

Ensi-ilta 2.10.2019
Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä

Uusintaensi-ilta: 14.9.2023

Esityksen kesto noin 2 tuntia 10 minuuttia väliaikoineen

 

Esitysoikeuksia valvovat Agency North ja Susanna Airaksinen

Ohjaajan sana

Tämän teoksen matka Helsingin Kaupunginteatterin näyttämölle alkoi, kun näyttelijä Heidi Herala pian romaanin ilmestymisen jälkeen luki Rosa Liksomin haastattelua Everstinnasta ja tunsi olevansa jonkin koskettavan ja suuren äärellä. Juostessaan kirjakauppaan hakemaan romaania, hän soitti kirjailijalle: ”Voisiko romaanista tehdä teatteriesityksen?” Yli puolitoista vuotta myöhemmin mukaan on tullut liuta taitavia ihmisiä, jotka elävät ja hengittävät teoksen maailmaa harjoituksissa ja niiden ulkopuolella, rakentavat teokselle esityksen muotoa.

Lue lisää

Romaani on tiheä ja runsas, yhden rikkaan elämän mittainen, yhden valtion itsenäisyyden ajanjakson suuruinen. Heti alusta päätimme, ettemme lähtisi tekemään näyttämölle kaikkia tapahtumapaikkoja vaan etsimään runollisempaa ratkaisua, rakentamaan Everstinnan muistoille ja mielikuville tilaa. Ääni ja valo piirtävät maisemat ja muistot ulos.

Teos on täynnä ristiriitaisuuksia ja monia sävyjä kuten elämä itse. Everstinna on koko nuoruutensa kurkottanut kohti yhtä vahvaa totuutta, mutta vanhemmiten ymmärtänyt etsiä vivahteikkaimpia vastauksia. Lähdimme pohtimaan näyttämötoteutuksessa vastakkaisuuksia:

Kova, kylmä, raaka, keinotekoinen, julma

vaara, paljas, väkivaltainen, aate, viha.

Toisaalta.

Orgaaninen, maaginen, villi, luonto, suo,

turva, onni, rauha, koti, rakkaus.

Alkukuvana on suo. Suo on Everstinnan seksuaalisen kasvun käänteiden paikka ja näkyjen lähde. Sekä lohdullinen että vaarallinen. Kerronnan paikkana koti yhden yön ajan. Everstinnan ihailemat paraatit ja juhlat ovat kuin houkuttelevia rokkikeikkoja.

Kaiken keskellä näyttelijä, joka kulkee läpi yhden ihmiselämän koko kirjon ja rikkauden.

Susanna Airaksinen, ohjaaja

 

Ohjaaja Susanna Airaksinen on valmistunut Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta teatteritaiteen maisteriksi v. 2017. Hän on työskennellyt kirjoittajana, dramaturgina ja opettajana ja on kehittänyt ohjaajan työtapoja Kolmas Tila -ryhmässä. Airaksinen on työskennellyt mm. Åbo Svenska Teaternissa, Teatteri Viiruksessa ja Turun Kaupunginteatterissa, jonne hän teki taiteellisena lopputyönään Tommi Kinnusen Neljäntienristeys-romaanin kantaesityksen.

Everstinnan (2019) ohjauksesta STOD myönsi Airaksiselle Thalia-juhlassa ohjaajapalkinnon ja kunniakirjan.

Helsingin Kaupunginteatterille Airaksinen on aiemmin ohjannut Tommi Kinnusen romaaniin perustuvan Ei kertonut katuvansa (2023).

Heidi Herala

Lue lisää

Heidi Herala valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 1983 ja sai kiinnityksen Lahden Kaupunginteatteriin, josta vuonna 1987 siirtyi Turun Kaupunginteatteriin. Vuodesta 1991 hän on ollut kiinnitettynä Helsingin Kaupunginteatteriin, jossa hänen sisääntuloroolinsa oli Nikolai Gogolin Reviisorissa Hlestakovin rooli.

Kirjailijoiden Sinikka ja Tiina Nopolan kanssa Herala on tehnyt paljon yhteistyötä ja esittänyt heidän tuotannostaan mm. itse ohjaamansa monologin Nainen ja anjovis (2007) yhdessä Lauri Maijalan kanssa sekä Eilan roolin näytelmissä Eila, Rampe ja palvattu onni (2010) ja Eila, Rampe ja suolaparta (2013) sekä elokuvassa Eila, Rampe ja likka (2014), josta hän sai Jussi-ehdokkuuden.

Herala on myös valmistanut omia kiertäviä tuotantoja, kuten mm. Kinkeladen neidit kohtaavat herra Lammenloon, Lainapeite ja lyhyttavaraa sekä Peilinpitelijä.

Heidi Herala on tehnyt Helsingin Kaupunginteatterissa monia ikimuistoisia rooleja, joista voisi mainita mm. näytelmät Sota ja rauha, Kaukaasialainen liitupiiri, Saranat ja sardiinit, Sydänmaa, Rock´n roll, Elokuu, Sylvi ja Anita, Kultainen vasikka, Kirsikkatarha, Kultalampi ja viimeisimpänä Ei kertonut katuvansa (2023).

Esityksen sanasto

LOTTA SVÄÄRTI
Suomalaisten naisten vapaaehtoisuuteen perustuva maanpuolustustyön tukijärjestö 1920–1944.

HILTENPRANT-KONVEHTI
”Hiltenprant-konvehdit ilahduttavat aina!” mainostettiin 1930-luvun lopulla kauppoihin tulleita, metamfetamiinilla ryyditettyjä makeisia, joissa oli vaikuttavaa huumetta lähes viisi kertaa niin paljon kuin yhdessä Pervitin-pillerissä.

Lue lisää

HILLILÄ
Kaarlo Hillilä, Lapin läänin ensimmäinen maaherra vuodesta 1938, joka pyrki valvomaan Suomen ja suomalaisten siviilihallinnon etuja 200 000 saksalaissotilaan saavuttua Pohjois-Suomeen jatkosodan vuosina 1941–1944.

HINTERPURKKI
Paul von Hindenburg, Saksan valtakunnan presidentti 1925–1934.

IKL
Isänmaallinen kansanliike, suomalainen oikeistoradikaali puolue 1932, jota edelsi Lapuan liike.

KENRAALI WALLENIUS
Suomalainen jääkärikenraalimajuri ja yleisesikunnan päällikkö; toimi Lapuan liikkeessä.

KOSKENNIEMI
V.A. Koskenniemi; 1920–1930-lukujen suosituin suomalainen runoilija, joka tunnettiin isänmaallisen runotuotantonsa ja oikeistolaisen poliittisen vakaumuksensa takia lempinimellä ”valkoisen Suomen hovirunoilija”.

KOSOLA
Vihtori Kosola; talonpoika, jyrkän oikeistolaisen Lapuan liikkeen johtaja ja keulakuva sekä Isänmaallisen kansanliikkeen puheenjohtaja.

MARSALKKA, PAROONI
C.G. Mannerheim, puolustusvoimien ylipäällikkö Suomen itsenäisyyden ajan neljässä sodassa.

MEIN KAMPPI
Mein Kampf, kansallissosialistisen ideologian perusteos.

MUSSOLINI
Benito Mussolini, italialainen poliitikko ja fasismin keskeinen perustaja. Italian diktaattori 1922–1943.

NEVERTIITTI
Nefertiti, Niilin kuningatar, tässä kissan nimi.

TIITELI
Eduard Dietl, kenraalieversti, Lapin saksalaisjoukkojen komentaja.

TALVION MAILA
Yhteiskunnallisia ja yksilöpsykologisia aiheita käsitellyt kirjailija Maila Talvio oli kuoleman kuvittaja ja historiallisen romaanin kehittäjä, mutta hänet tunnettiin myös erinomaisena puhujana.

VALKENHORSTI
Paul Nikolaus von Falkenhorst oli saksalainen kenraalieversti, joka suunnitteli vuonna 1940 Tanskan ja Norjan valloituksen, operaatio Weserübungin, oli Saksan joukkojen komentajana Norjassa 1940–1944 ja vastasi myös Pohjois-Suomessa olleiden saksalaisjoukkojen sotilashallinnosta.

VOMPAKTI
Konrad von Bagh, sotapsykiatrian vaikuttaja ja Oulun keskusmielisairaalan ylilääkäri.

VYYRERI
Führer, Adol Hitler (1889–1945).

Lähteet:
Wikipedia, Rosa Liksom: Everstinna

Saksalaiset Suomen Lapissa

Everstinna-näytelmä sijoittuu osittain sota-ajan Lappiin. Jatkosodan aikana Lapissa oli enemmän saksalaisia kuin suomalaisia, ja paikalliset asukkaat saivat opetella elämään arkeaan rinnakkain saksalaissotilaiden kanssa.

Lue lisää

Suomen yhteistyö natsi-Saksan kanssa on pitkään ollut vaikea aihe suomalaisessa sotahistoriassa, vaikka on selvää, että ilman saksalaisten vaikutusta jatkosodan kulku olisi ollut toisenlainen. Saksalaisten läsnäolo sota-ajan Lapissa vaikutti kaikkien lappilaisten elämään, niin sotilaiden kuin siviilienkin.

Ystävälliset välit

Petsamon nikkelivarat olivat herättäneet Saksan mielenkiinnon Suomea kohtaan jo ennen toista maailmansotaa, ja talvisodan jälkeen Saksa sisällytti Suomen mukaan Neuvostoliittoon kohdistuvaan hyökkäyssuunnitelmaansa. Käytännön seikat ja halu kostaa Neuvostoliitolle saivat Suomen kiinnostumaan sotilaallisesta yhteistyöstä Saksan kanssa.

Tuloksena oli, että saksalaisia joukkoja saapui Suomeen välirauhan aikana, ja jatkosodan aikana Lapin rintama oli pääosin saksalaisten käsissä. Jatkosodan aikana Lapissa oli noin 200 000 saksalaisjoukkoihin kuulunutta sotilasta, henkilöstön jäsentä ja pakkotyöläistä – ja vain noin 150 000 paikallista asukasta.

Rovaniemi toimi jatkosodassa saksalaisten varuskuntakaupunkina. Kaupungissa ei ennestään ollut sotilaskäyttöön tarkoitettuja rakennuksia, joten muun muassa koulurakennuksia valjastettiin armeijan käyttöön ja tyhjille tonteille kohosi pikavauhtia parakkeja. Rovaniemen kauppalassa oleili pysyvästi noin 6 000 saksalaista sotilasta, suomalaisia asukkaita puolestaan oli noin 8 000 henkeä.

Suomalaiset joukot siirrettiin Lapista Karjalaan pian jatkosodan käynnistyttyä. Pohjoinen rintama jäi saksalaisten haltuun. Saksalaiset pyrkivät monin keinoin tekemään sotilaiden olot viihtyisiksi, ja heillä oli Lapissa oma radioasema, rintamalehti ja saksankielisiä jumalanpalveluksia.

Saksalaiset rakennuttivat Rovaniemelle urheilukentän, pujottelurinteen ja Haus der Kameradschaftiksi eli Toveruuden taloksi ristityn monitoimitalon, jossa järjestettiin muun muassa juhlatilaisuuksia ja konsertteja. Jouluisin pidettiin suomalaisten ja saksalaisten yhteisiä juhlia, ja suomalaiset olivat muutenkin tervetulleita osallistumaan saksalaisten järjestämiin tapahtumiin.

Saksalaisten ja lappilaisten arkinen yhteiselo sujui jatkosodan aikana suhteellisen mutkattomasti. Saksalaiset sotilaat pyrkivät olemaan suomalaisille avuksi. He esimerkiksi lainasivat suomalaisille hevosiaan kyntötöitä varten, tarjosivat siviileille kyytejä ja jopa järjestivät hyväntekeväisyyskeräyksiä lapsille ja sotainvalideille. Suomalaiset ja saksalaiset upseerit juhlivat yhdessä, eikä sota-ajalla voimassa ollutta tanssikieltoa tarvinnut noudattaa saksalaisten rakennuksissa.

Linnoitukset ja vankileirit

Saksalaiset rakensivat Lappiin muutakin kuin virkistyskäyttöön tarkoitettuja rakennuksia. He pystyttivät Käsivarren Lapin halki 60 kilometriä pitkän Sturmbock-linnoitusketjun ja perustivat arviolta sata vankileiriä pohjoisille syrjäseuduille.

Leireille vangittiin sodan aikana lähes 30 000 venäläistä, joista noin joka viides menehtyi kelvottomien olojen ja raskaan työn takia. Jos sopivaa työtä ei ollut käsillä, sellaista keksittiin: vangit saatettiin esimerkiksi käskeä hakkaamaan puita, joita ei tarvittu mihinkään. Inarijärven Kaamassaaressa voi yhä nähdä venäläisvankien hakkaamia puita lahoavissa pinoissa.

Noin 15 000 saksalaista kaatui Suomessa toisen maailmansodan aikana. 2 700 heistä on haudattu Rovaniemen Norvajärvelle rakennettuun graniittimausoleumiin. Viimeiset Norvajärvelle haudatut vainajat siirrettiin lepopaikkaansa vuonna 2010, eikä kaikkien Lapissa kaatuneiden saksalaissotilaiden jäänteitä ole vieläkään löydetty.

Liittolaisuuden loppu

Jatkosodan aselepoehtoihin kuului, että suomalaiset karkottavat saksalaiset Lapista. Lapin sota syttyi syksyllä 1944.

Vetäytyvät saksalaiset noudattivat poltetun maan taktiikkaa, jotta Suomeen mahdollisesti saapuvat venäläisjoukot eivät löytäisi Lapista mitään hyödyllistä. Saksalaiset tuhosivat noin 18 000 rakennusta ja lukuisia siltoja, siltarumpuja ja puhelin- ja lennätinlinjoja. Rovaniemellä yhdeksän kymmenestä rakennuksesta tuhoutui.

Moni suomalainen nainen oli sodan aikana solminut suhteen saksalaisen sotilaan kanssa. Etenkin korkea-arvoisia saksalaisia seurustelukumppaneita pidettiin monien naisten perheissä arvossa, sillä heidän kauttaan oli mahdollista saada perheen ruokapöytään kahvia, suklaata ja muita aineita, jotka olivat säännöstelyn takia suomalaisten saavuttamattomissa. Lapin sodan syttyessä rakkaussuhteet ja etenkin niistä alkunsa saaneet lapset muuttuivat suureksi häpeäksi.

Lapin sota päättyi huhtikuussa 1945, ja saman vuoden kesällä evakuoidut asukkaat saivat luvan palata kotiseuduilleen. Alue oli yhä vaarallinen saksalaisjoukkojen jättämien miinojen takia, mutta halu uudelleenrakennukseen oli suuri. Lapin uudelleenrakennus saatiin pian käyntiin kansainvälisten avustusten siivittämänä.

Nykyään saksalaisjoukoista on Lapissa jäljellä enää muutamia muistoja, kuten siellä täällä luontoa täplittävää sotaromua ja Sturmbock-linnoitusalueelle perustettu Järämän linnoitusalue -museo.

Siiri Liitiä

Kuvagalleria

Lue lisää

Tuotanto

Lue lisää

Tuottaja
Marinella Jaskari

Näyttämöosaston päällikkö
Olli Koskelo

Lavastamon päällikkö
Tuomas Antikainen

Apulaispäällikkö
Sampsa Laiho

Puvuston päälliköt
Tiina Sivonen, Nina Virkki

Naamioinnin päällikkö
Henri Karjalainen

Päänäyttämöoperaattori
Juuso Murtoniemi

Järjestäjä
Katiana Chatta

Pukijat
Minna Tuuri, Essi Huovila

Vastaava näyttämömestari
Pekka Aitta-aho

Näyttämömestarit
Henri Koskela, Jukka Puhakka

Kuiskaaja
Minna Tuononen

Tarpeistonhoitajat
Susan Olsson, Mia Heimlander

Lavastuksen toteutus
Sari Hakola, Elina Kelkka, Jaakko Kurki, Riikka Mäntynen,
Jenni Nissinen, Eero Paasikoski, Viljami Väre

Puvustuksen valmistus
Mari Solja, Kati Lätti

Modisti
Tutta Laurén

Naamioinnin toteutus
Aino Hyttinen

Tarpeiston valmistus
Mirja Arkonsuo

Valo-osaston esihenkilö
Marko Oksman

Näyttämöoperaattorit
Lasse Niemelä, Ville Nikku

Näyttämötyöntekijät
Heikki Kallunki, Jenna Marjanen,
Jukka-Pekka Mälkiä, Timo Vuoksi

Kiitokset
Pekka Repo, Malla Kuuranne, Matti Uusivirta,
Tommi Kinnunen, Sari Lönnqvist, Aulikki Nukala

Käsiohjelman toimitus
Merja Turunen

Käsiohjelman kansikuvat
Robert Seger

Käsiohjelman esityskuvat
Otto-Ville Väätäinen

Kurkkaa kulissien taakse!