Käsiohjelma
Arne Lygre
ILON AIKA
(Tid for glede)
Suomennos
Ari-Pekka Lahti
Ohjaaja
Tatu Hämäläinen
Lavastus, valo- ja pukusuunnittelu,
käsiohjelman kannen valokuva
Chrisander Brun
Säveltäjä-muusikko
Islaja
Äänisuunnittelu
Eero Niemi
Koreografia ja liike
Maria Saivosalmi ja Tatu Hämäläinen
Naamioinnin suunnittelu
Jutta Kainulainen
Dramaturgi
Ari-Pekka Lahti
Suomen kantaesitys 5.9.2024
Helsingin Kaupunginteatterin
pienellä näyttämöllä
Esityksen kesto noin 2 tuntia 45 min, sisältää väliajan
Esitysoikeudet
Agency North Oy
ILON AIKA on osa Suomen Kulttuurirahaston käynnistämää
ja rahoittamaa Maailma näyttämölle -hanketta,
jossa tuetaan näyttämöteosten suomentamista
ja esittämistä suomalaisissa teattereissa.
Rooleissa
MINÄ (Aksle) – Rasmus Slätis
TOINEN MINÄ (David) – Rasmus Slätis
ÄITI – Heidi Herala
TOINEN ÄITI – Heidi Herala
SISKO – Mitra Matouf
TOINEN SISKO – Mitra Matouf
NAAPURI – Rauno Ahonen
TOINEN NAAPURI – Jouko Klemettilä
EX-VAIMO – Vappu Nalbantoglu
EXÄ– Vappu Nalbantoglu
LESKI – Ursula Salo
TOINEN LESKI – Rauno Ahonen
ISÄTÖN – Jouko Klemettilä
ÄIDITÖN – Ursula Salo
TOINEN ISÄTÖN – Sauli Suonpää
TOINEN ÄIDITÖN – Sauli Suonpää
Kirjailija Arne Lygre
Arne Lygre (s. 1968) on yksi Norjan kiinnostavimmista ja arvostetuimmista kirjailijoista. Hänen näytelmiään on käännetty 13 kielelle.
Lygre aloitti kirjoittamisen 25-vuotiaana ja debytoi näytelmäkirjailijana Norjan Rogaland Teaterissa vuonna 1998 näytelmällään Mamma og meg og menn. Seuraavana vuonna Oslon Kansallisteatterissa esitettiin hänen näytelmänsä Brått og evig.
Kansainvälinen läpimurto tapahtui vuonna 2007, kun hänen näytelmänsä Mann uten hensikt esitettiin Pariisin Odeon -teatterissa ja sen jälkeen kiertueilla Belgiassa,Sveitsissä ja Kanadassa. Myöhemmin Lygre kirjoittanut menestysnäytelmiä, joista mm. Jeg forsvinner esitettiin La Colline Théâtre Nationalissa vuonna 2011. Hänen näytelmiään on esitetty Ranskassa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Italiassa, Portugalissa,Brasiliassa ja Sveitsissä.
Lygre palkittiin Brage-palkinnolla vuonna 2004 novellikokoelmastaan Tid inne ja hän on julkaissut romaanit Et siste ansikt (2006) ja Min døde mann (2009). Hänelle myönnettiin kirjallisuuspalkinto Mads Wiels Nygaards´ Legacy vuonna 2010. Vuosina 2014–2016 hän työskenteli Oslon Kansallisteatterin omana näytelmäkirjailijana.
Ohjaaja Tatu Hämäläinen
Tatu Hämäläinen on vuonna 2010 Tukholman Dramatiska Institutetista valmistunut teatteriohjaaja.
Hänen töihinsä kuuluu niin näytelmiä kuin aihepohjaisia projekteja. Valmistumisen jälkeen Hämäläinen työskenteli kiinnitettynä ohjaajana Tukholman kaupunginteatterissa.
Vuodesta 2014 hän on toiminut freelance-ohjaajana ympäri Pohjoismaita, työnantajinaan muun muassa Dramaten Tukholmassa sekä Det Norske Teatret ja Nationaltheatret Oslossa.
Ilon aika on hänen ensimmäinen laitosteatteriin tekemä ohjauksensa Suomessa.
Chrisander Brun
Tukholmassa asuva Chrisander Brun on lavastaja, valosuunnittelija, pukusuunnittelija ja valokuvaaja. Hän on valmistunut kandidaatiksi Dramatiska Institutetista vuonna 2010. Brun on tehnyt valo- ja lavastustöitä lukuisiin tanssi- ja teatteriesityksiin eri puolilla Skandinaviaa ja hänen teoksiaan on esitetty useilla kansainvälisillä esittävän taiteen festivaaleilla Euroopassa.
Brunin pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita ovat olleet mm. Halla Ólafsdóttir, Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Dorte Olesen, Ludvig Daae, Mychoreography, Tatu Hämäläinen, TOYBOYS, TO-EN Butoh Company, Ina Christel Johannessen, Zero visibility corp, Martin Forsberg, Björn Säfsten, Magnus Myhr, Örjan Andersson ja Stina Nyberg.
Brun on työskennellyt mm. Ruotsissa Moderna Dansteaternissa, Dramatenissa, Kulturhuset Stadsteaternissa, Tukholman kuninkaallisessa oopperassa, Spritmuseumissa, Turteaternissa, Norrdansissa, Skånen Dansteaterissa, Göteborgin Folkteaternissa, Helsingborgin Stadsteaterissa ja Cullberg-baletissa. Norjassa hän on työskennellyt mm. Rogaland Teaterissa, Riksteatretissa, Blackboxissa, Dansans Husissa, Bergenin Carte Blanchessa sekä Saksassa Gärtnerplatztheaterissa Münchenissä.
Lisätietoa: www.chrisander.no ja
www.chrisanderphotographer.no
Ihmisellisen ilon perässä
Arne Lygren näytelmä on poikkeuksellinen taideteos.
Aikana, jolloin kovat arvot valtaavat yhä laajemmin Suomea ja koko Eurooppaa, Lygren monisäikeinen kudelma uskaltaa puolustaa ihmisyyttä ja se tekee sen mitä hätkähdyttävimmällä tavalla.
Miten vallankumouksellista tänä päivänä onkaan, kun joku uskaltaa peräänkuuluttaa ihmisen toisesta ihmisestä löytämää iloa? Miten radikaalia onkaan kuulla näyttämöhenkilöiden pyrkivän voimallisesti tätä iloa kohti? Mikä voisi olla poliittisempaa?
Pastori, feministi Hilkka Olkinuora nosti taannoin Ruben Stillerin isännöimässä radiohaastattelussa ilon tärkeimmäksi aiheeksi, mitä nykyihmisen olisi syytä pohtia. Olkinuora totesi, että iloa kokeva ihminen toimii ja tekee toisenlaisia, positiivisempia ratkaisuja kuin pelkäävä, ahdistunut ihminen.
Arne Lygre tuntuu minun mielestäni väittävän jotain samankaltaista näytelmällään. Hän vyöryttää näytelmässään esiin henkilöhahmoja, joista osa tuntee toisensa ja toinen osa taas ei, mutta jokaista yhdistää voimakas iloa kohti pyrkiminen.
Tapasin Norjan tunnetuimpiin kuuluvan näytelmäkirjailijan ohjaaja Tatu Hämäläisen kanssa Oslossa ennen kuin aloitin näytelmän suomentamisen. Lygren mukaan hänen näytelmänsä vastaanotto Norjassa oli uskomaton. Korona-aika veteli viimeisiään ja ihmisten sisällä tuntui olevan pelkoa, joka kohdistui usein toisen ihmisen kohtaamiseen. Näytelmä osui hetkeen, jossa ihmiset tuntuivat tarvitsevan toisiaan vielä enemmän kuin ennen.
Kysyin Lygreltä, oliko tämä hänen pyrkimyksensä. Hän vastasi, että hänen tavoitteenaan oli kirjoittaa näytelmä, jonka maailmassa ihmisillä on lupa puhua asioista suoremmin toisilleen kuin mitä todellisessa maailmassa tapahtuu. Ei hän asiaa sen kummemmin ajatellut, kirjoittihan hän näytelmän ennen koronaa. Teatterissa on hänestä usein kiinnostavaa se, kun pystytään esittää toisenlaisia todellisuuksia. Ne tuntuvat usein itsessään pohtivan nykymaailmaa, ottavan siihen jollain tavalla kantaa.
Minulle näytelmän suomentaminen ja näyttämöharjoitusten seuraaminen on ollut suuri ilo. Olen kokenut, että teoksen kautta pääsemme yhdessä työryhmän kanssa käsittelemään tärkeitä asioita.
Samalla tunnen sisälläni suuren ristiriidan. Koen, että elämme aikaa, jolloin sisältörikasta teatteria ja kulttuuria tarvitaan kenties enemmän kuin ennen, mutta Suomen nykyinen hallitus tuntuu ajattelevan asiasta päinvastoin.
Siksikin haluan kiittää Suomen Kulttuurirahastoa Maailma näyttämölle -projektin käynnistämisestä. Kyseisen projektin tuen avulla pääsin ohjaajan kanssa tapaamaan näytelmäkirjailija Lygreä Osloon, ja saman projektin myötä me täällä Helsingin Kaupunginteatterissa onnistuimme Lygren upean teoksen myös löytämään.
Teoksen suomentajana ja näyttämöprosessin dramaturgina haluan toivottaa jokaisen katsojan tervetulleeksi Helsingin Kaupunginteatteriin seuraamaan tätä tärkeää näytelmää.
Iloa kohti!
Ari-Pekka Lahti
Toteutus
Tuottaja
Ilkka Kokkonen
Musiikkijärjestäjä
Mongo Aaltonen
Järjestäjä
Katiana Chatta
Kuiskaaja
Riia Janhunen
Tarpeistonhoitajat
Iina Kuivas, Susan Olsson
Pukija
Helena Gray, MInna Tuuri
Vastaava näyttämömestari
Pekka Aitta-aho
Näyttämömestarit
Jukka Puhakka, Jani Kurvinen
Vastaava valomestari
Vesa Ellilä
Apulaismestari
Milla Veirto
Vastaava äänimestari
Eero Niemi
Äänimestari
Paavo Kolttola
Näyttämöoperaattori
Lasse Niemelä, Ville Nikku
Näyttämötyöntekijät
Jenna Marjanen, Jukka-Pekka Mälkiä,
Mitro Partti
Näyttämöosaston päällikkö
Olli Koskelo
Lavastamon päällikkö
Tuomas Antikainen
Lavastamon apulaispäällikkö
Sampsa Laiho
Puvuston päälliköt
Tiina Sivonen ja Nina Virkki
Naamioinnin päällikkö
Henri Karjalainen
Valo- ja ääniosaston päällikkö
Marko Oksman
Päänäyttämöoperaattori
Juuso Murtoniemi
Tekninen suunnittelija
Samiantti Lampela
Tarpeiston suunnittelija
Mira Rokkanen
Lavastuksen toteutus
Sanni Kilpeläinen, Liisa Kotola,
Veikko Viippola
Tarpeiston toteutus
Mia Heimlander-Halmetoja, Iina Kuivas
Naamioinnin toteutus
Aino Hyttinen, Jutta Kainulainen,
Tuula Kuittinen
Käsiohjelman toimitus
Hanna Kalsto
Käsiohjelman esityskuvat
Katri Naukkarinen
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
Kim Sinisalo
ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?