
Perustuu MINNA RYTISALON
samannimiseen romaaniin
Dramatisointi
HENNA PIIRTO
Ohjaus ja sovitus
LIISA MUSTONEN
Koreografia
MATLEENA LAINE
Lavastus ja pukusuunnittelu
ANNINA NEVANTAUS
Valosuunnittelu
KARI LEPPÄLÄ
Äänisuunnittelu
EERO NIEMI
Naamiointi
PIA MALMBERG
Dramaturgi
SANNA NIEMELÄINEN
Ensi-ilta 13.2.2025
Helsingin Kaupunginteatterin
pienellä näyttämöllä
Kesto 2 t 15 min,
sisältää väliajan
Esitysoikeudet
Nordic Drama Corner

Rooleissa
SARI HAAPAMÄKI
Jenny Hill
ELINA HIETALA
Tähkäpää
Oona, Jennyn tytär
Eveliina, Olli-Pekan tyttöystävä
SANNA SAARIJÄRVI
Ruusunen
Tarjoilija, DJ.
VAPPU NALBANTOGLU
Tuhkimo
Johanna, Jennyn sisko
AINO SEPPO
Lumikki
Kaarina
Aada, Olli-Pekan tyttöystävä
URSULA SALO
Punahilkka
Terapeutti
Hieroja
MERJA LARIVAARA
Kerttu
Brigitte Macron
RAUNO AHONEN
Jussi, Jennyn aviomies
SAULI SUONPÄÄ
Olli-Pekka, Jennyn poika
Maalaisherttua
Mukava mies

Kirjailijalta
Hyvä katsoja!
Kirjoittaessani romaaniani Jenny Hill, olin uudella maaperällä. Halusin kirjoittaa samaan aikaan nykyajasta ja kaikista ajoista. Halusin kirjoittaa tavallisesta naisesta, joka on ihan kuin minä tai sinä, tavallisuudessaan ihmeellinen. Halusin kirjoittaa rakenteista, jotka määrittelevät naiseutta, halusin kirjoittaa solutasolla ja samaan aikaan avaruudesta katsoen. Halusin kirjoittaa olotiloista ja tuntemuksista, jostain hyvin intiimistä mutta samalla yhteisestä. Halusin kirjoittaa sukkahousut ja satujen tytöt.
Kirjoitin ja poistin, kirjoitin ja järjestin, kirjoitin ja muistelin yläasteen discot ja monenlaiset elämänvaiheet, ja vaikka Jenny Hillin tarina ei tietenkään ole minun tarinani, se on minun ja monen ikätoverini kokemus siitä, millaista on ollut olla naisena maailmassa.
On ollut hurjaa huomata, miten moni lukija on tunnistanut Jenny Hillistä itselleen tuttuja asioita – tai jopa itsensä. Olen saanut kirjasta valtavasti palautetta. Lukijat ovat kokeneet katsovansa peiliin tutustuessaan Mäen Jenniin, ja teos on toiminut herättelijänä, vertaistukena, voimakirjana. En tiennyt kirjoittaneeni sellaista, mutta olen tästä tosi otettu. Kirjallisuus vaikuttaa, taide jättää jäljen ja jopa muuttaa ajattelua.
Ja nyt Jenny Hill saa ihan uudenlaisia yleisöjä, se on muuttunut eri taidemuodoksi ja tulee eri tavalla todeksi Helsingin kaupunginteatterin näyttämöllä! Kirjailijalle tämä on samaan aikaan tietysti hirveän jännittävää ja samaan aikaan valtava kunnianosoitus. Tekstissä, teemassa tai tarinassa täytyy siis olla jotain sellaista, joka säilyttää taikansa riippumatta sen esitysmuodosta, ja alkutekstin tekijälle tämä on niin iso asia, että vähän huimaa. On ihan mieletön kokemus nähdä, miten oma, yksityinen ajattelu muuttuu ensin dramaturgin ja sitten ohjaajan ja työryhmän osaavissa käsissä näkyväksi toiminnaksi, liikkeeksi, puheeksi, ääniksi, visuaaliseksi kokonaiselämykseksi.
Tämä kaikki on hurjaa ja ihanaa, ja toivotan myös katsojan tervetulleeksi mukaan tähän riehakkaaseen leikkiin ja Jenny Hillin maailmaan!
Minna Rytisalo, kirjailija

Ohjaajalta
Minulle teos käsitteli eriytymistä, omien siipien, oman voiman ja äänen löytämistä.
Koen, että ihmisen henkinen kasvu, omaksi uniikiksi itseksi kasvaminen, on syntymästä kuolemaan kestävän aikajanan sisällä tapahtuva eriytymisen prosessi.
Tähän prosessiin, jota myös elämiseksi kutsutaan, tarvitaan aggressiota, elämänvoimaa, ilmaisuvoimaa. Aggressio -voiman avulla voimme ottaa askelia kohti, liittyä, tai laittaa rajaa, sanoa ei, olla erillisiä.
Elämme maailmassa, jossa kaikilla ei ole oikeutta rajaan, omaan erillisyyteen, oman ”ein” ilmaisuun. Yllättävän lähellä on maa, jossa ei:n ilmaisu on mahdotonta ja epäoikeudenmukaisuudesta kohoavan suuttumuksen ilmaisu on täysin kiellettyä.
Ihmiskunnan alistetuille osille taistelu subjektiudesta on olennaista. Patriarkaalisessa kulttuurissa vain joillain on oikeus toimia subjektina, toimijana, vapaana tai vallassa. Patriarkaalinen kulttuuri tuottaa myös voimakkaasti narsistista dynamiikkaa, jota voidaan kuvata myös subjektiuden kautta. Narsistisessa dynamiikassa on ikään kuin yksi subjekti, joka olettaa muiden olevan objekteja häntä varten.
Ei:llä me eriydymme, ei:llä me teemme rajaa, ja selvyyttä omista tarpeista, tahdosta.
”Vapaus virittyy kahden väliin”, en ole yksin vapaa. Ja vapaana minun on oltava erillinen, jotta voin liittyä.
Teoksen ydin sykkii minulle objektin kivuliasta kasvua subjektiksi ja erillistymisen riemuhuudahduksia, kun päähenkilö löytää itsensä, voimansa ja oman tiensä, yhteydessä ei yksinäisyydessä. Toivon, että pystymme välittämään nämä syntymisen ja elämisen riemun- ja tuskanhuudot teille hyvät teatteritaiteen ystävät!
Liisa Mustonen, ohjaaja

Musiikki
AJATTARIEN ESITTÄMÄT BIISIT
PUNAHILKKA:
Yona – Sen teen
RUUSUNEN:
Aretha Franklin – Respect
KERTTU:
Amália Rodrigues – Solidão
(suom. Kari-Pekka Toivonen)
TÄHKÄPÄÄ:
Niña Dioz, Hispana – Mezcal
(san. Rytisalo, Mustonen, Piirto, Hietala)

Toteutus
Tuottaja
CAROLINE HEIKNERT
Musiikkijärjestäjä
MONGO AALTONEN
Järjestäjät
KATIANA CHATTA, MINNA TUURI
Vastaava tarpeistonhoitaja
SUSAN OLSSON
Tarpeistonhoitaja
IINA KUIVAS
Kuiskaaja
TUIJA MUHONEN
Pukijat
HELENA GRAY, RIINA JÄNTTI
Vastaava näyttämömestari
PEKKA AITTA-AHO
Näyttämömestarit
JANI KURVINEN, JUKKA PUHAKKA
Valomestari
VESA ELLILÄ
Apulaismestari
MILLA VEIRTO
Äänimestari
PAAVO KOLTTOLA
Näyttämöoperaattorit
LASSE NIEMELÄ, VILLE NIKKU
Näyttämötyöntekijät
JENNA MARJANEN, JUKKA-PEKKA MÄLKIÄ,
MITRO PARTTI
Näyttämöosaston päällikkö
OLLI KOSKELO
Lavastamon päällikkö
TUOMAS ANTIKAINEN
Lavastamon apulaispäällikkö
SAMPSA LAIHO
Puvuston päälliköt
TIINA SIVONEN, NINA VIRKKI
Naamioinnin päällikkö
HENRI KARJALAINEN
Valo- ja ääniosaston päällikkö
MARKO OKSMAN
Päänäyttämöoperaattori
JUUSO MURTONIEMI
Tekniset suunnittelijat
SAMIANTTI LAMPELA, JUHO HAIKKA
Vastaava tarpeistonsuunnittelija
MIRA ROKKANEN
Tuotantopäällikkö
ILKKA KOKKONEN
Ensemblepäällikkö
HEIKKI SANKARI
Lavastuksen toteutus
ANTTI RUTI, ARI INNANEN,
ELINA KELKKA, JAN FÄLDT,
JENNI NISSINEN, RIIKKA MÄNTYNEN,
SANNA ALA-OJALA, LIISA KOTOLA,
MIKKO TURTIAINEN, THOMAS BÄCKMANN
Puvustuksen valmistus
RIIKKA CANTH, EEVA VARMOLA,
MARIA KOVALA-HAKKARAINEN
Modisti
TUTTA LAURÉN
Tarpeiston suunnittelu
MIRA ROKKANEN
Tarpeiston valmistus
SINI MEHTONEN, MIRA ROKKANEN,
JENNY VILLIKKA
Naamioinnin toteutus
PIA MALMBERG, TUULA KUITTINEN,
IIKA HUHTAMELLA
Käsiohjelman toimitus
HANNA KALSTO
Käsiohjelman ennakkokuvat
MITRO HÄRKÖNEN
Käsiohjelman esityskuvat
HELI BLÅFIELD
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
KIM SINISALO

MATKALLA KOHTI KESTÄVÄÄ TEATTERIA
Helsingin Kaupunginteatteri haluaa olla suunnannäyttäjä elämysten vastuullisessa luomisessa ja ratkaisemassa ilmasto- ja ympäristökriisiä yhdessä muun teatteri- ja kulttuurikentän kanssa. Helsingin Kaupunginteatterin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti.
Olemme sitoutuneet Teatterin vihreään kirjaan, joka on kestävämmän teatteritoiminnan ohjeistukseksi Isossa-Britanniassa laadittu malli. Tavoittelemme kaikissa 2025 alkavissa uusissa tuotannoissamme Teatterin vihreän kirjan perustasoa, jossa materiaaleista vähintään 50% on uudelleen käytettyä ja esityksen jälkeen vähintään 65% materiaaleista käytetään uudelleen tai kierrätetään.
Prosessi kohti kestävää teatteria aloitettiin syksyllä 2022 suomentamalla Theatre Green Book -malli Helsingin Kaupunginteatterin, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Suomen teatterit ry:n (STEFI) yhteistyönä. Vuonna 2024 Teatterin Vihreää Kirjaa lähdettiin viemään osaksi arkea, aluksi muutamien kokeilutuotantojen avulla ja tänä vuonna sen käyttö laajenee kaikkiin alkaviin uusiin tuotantoihin. Vihreä kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: teatterituotantoihin, rakennuksiin sekä teatterin muihin toimintoihin.
Vuoden 2023–2024 aikana Helsingin Kaupunginteatterissa on siirrytty energiatehokkaampaan led-valaistukseen ja rakennuksen katolle on asennettu omat aurinkopaneelit. Lavastamon ja puvuston materiaalien kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä on tehostettu sekä integroitu selkeämmin luontevaksi osaksi luovaa suunnittelua. Vihreä kirja -malli liitetään asteittain saumattomaksi osaksi tuotantoprosessia suunnittelun alusta lähtien kaikille osa-alueille.
Lue lisää matkastamme kohti kestävää teatteria:

ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?