Sinna Virtanen:

KAUNOTAR JA HIRVIÖT

 

Ohjaus
LINDA WALLGREN (vier.)

Lavastus
SANNA LEVO (vier.)

Pukusuunnittelu
KAISA SAVOLAINEN (Aalto ARTS)

Naamioinnin suunnittelu
HENRI KARJALAINEN

Valosuunnittelu
AKU LAHTI

Äänisuunnittelu ja musiikki
JURI JÄNIS
(TeaK, taiteellinen opinnäyte, TeM)
 

Sävellys
EERO KETTUNEN

Orkestraatio ja ohjelmointi
TINO KUUSIVIRTA

Musiikkituotanto yhteistyössä
MD Company

Musiikin harjoittaminen
MARKKU LUUPPALA-ROOS

 

Ensi-ilta 10.4.2025
Helsingin Kaupunginteatterin
pienellä näyttämöllä
 

Kesto n. 2 t 15 min, sisältää väliajan 

Kaunotar ja hirviöt on Helsingin Kaupunginteatterin ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman kanssa yhdessä toteutettava opintoprojekti.

Näytelmä on kevyesti päivitetty Sinna Virtasen kandidaatin näytelmä Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelmasta vuodelta 2012.

Se sisältää viitteitä Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuven Kaunotar ja hirviö -satuun vuodelta 1740 ja sekä mediassa laajasti seurattuun vuonna 2010 Italian Avetranassa tapahtuneeseen tosielämän henkirikostapaukseen.

Esitysoikeudet
SINNA VIRTANEN

Rooleissa

SONJA ARFFMAN:
Veli

HEIDI FINNBERG:
Makasiiniohjelman juontaja,
Hirviö, Ennustaja, Turisti

ELINA KANERVA:
Mantelikauppias, Kaunottaren sisko
ja muita satuhahmoja,
Michelle Hunziker, Turisti

MIKAEL KARVIA:
Käyskentelijä, Kaunottaren isä,
Mainosmies, Turisti 

VÄINÖ LEHTINEN:
Turistiopas, Il Villagion hirviö

MIRIAM MEKHANE:
Äiti

YOSEF NOUSIAINEN:
Ruusukauppias, Kaunottaren veli
ja muita satuhahmoja,
Eros Ramazzotti, Vieras 2, Turisti 

REBECCA NUGENT:
Serkku, Kaunottaren sisko
ja muita satuhahmoja,
Vieras 1, Ennustaja, Pappi, Turisti

IINA NYLÄNDEN:
Belle, Turisti, Ennustaja

MILLA PALIN:
Satutäti, Turisti

JANIKA SUOPANKI:
Kaunotar, Sekatavarakauppias, Turisti

PABLO OUNASKARI:
Studioisäntä, Baston,
Jalkapalloilija, Turisti

 

Kaikki näyttelijät ovat Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman 3. vuosikurssin opiskelijoita, joiden kandidaatin työ esitys on.

Ohjaajan sana

Me kasvamme tarinoiden kyllästämässä maailmassa. Sadut, kertomukset, opettavaiset anekdootit ja liioitellut juorut hiipivät kuin huomaamatta elämäämme jo kehdosta alkaen, ja alkavat muokata kollektiivista käsitystämme maailmasta. Ne vaikuttavat käsitykseemme siitä, mikä on hyvää tai pahaa, kaunista tai rumaa, kilttiä tai tuhmaa, kunnollista tai epäsopivaa. Ja me alamme pitää näiden arinoiden asenteita todellisuuden pohjana, ja tarinallistaa itse elämää, vaikka jotkut tarinat saattavatkin osoittautua lähemmällä tarkastelulla jopa vaarallisiksi moraliteeteiksi.

Me elämme myös maailmassa, jossa uutiset muistuttavat yhä enemmän tarinoita, eikä totta useinkaan tahdo erottaa tarusta tämän päivän todellisuudessa. Myös ne saattavat helposti olla myrkyn kyllästämiä, ja vahvistaa haitallisiakin asenteita, synkin seurauksin.

Tämä esitys on brechtiläisestä perinteestä kumpuava nykyteos, joka haluaa antaa mahdollisuuden katsoa kollektiivista pinnan alla piilevää karmeiden tarinoiden janoamme, halua mässäillä sillä, että jokin kaunis ja viaton tuhoutuu. Ja nauttia siitä.

Kaunotar ja hirviöt leikittelee mysteerien asetelmilla ja asenteilla, väärentää ja viettelee, johdatellen meitä katsomaan hetkiä, joissa arki muuttuu kauhuksi. Kevyestä syvään ja pimeään.

Tätä esitystä on sen synkästäkin pohjavireestä huolimatta ollut ihana tehdä. Kevyttä ja huokoista, kysyvää ja ilakoivaa, lohdullista. Tervetuloa Il Villagioon!

Helsingissä 3.4.2025
Linda Wallgren, ohjaaja

Kirjailijan sana

Kaunotar ja hirviöt on ensimmäinen kokopitkä näytelmäni, kandidaatin työ Teatterikorkeakoulusta vuodelta 2012. Viime syksyllä tein kevyttä päivitystä tekstiin, yrittämättä kirjoittaa sitä mitenkään uudestaan, annoin sen olla mikä se on.

Annoin Lindalle luvan tarttua tekstiin, sillä olin niin utelias näkemään mitä tällä hetkellä kandivuottaan viimeistelevät näyttelijäopiskelijat saisivat irti minun samassa vaiheessa kirjoittamastani materiaalista, millaisena se näyttäytyisikään heidän käsissään. Tietenkin ajatus tuntui myös kauhistuttavalta, kaivaa tällainen muinainen asia esiin ja paljastaa näin lähes viidentoista vuoden takainen itsensä.

Lue lisää

Nyt kun olen viettänyt tekstin kanssa aikaa, olen saanut kohdata (tai joutunut kohtamaan) 24-vuotiaan itseni ja palannut siihen todellisuuteen, jossa näytelmä on kirjoitettu. Näytelmässä tuntuu ja näkyy sen kirjoitushetki, se on kirjoitettu ennen me toota, ennen kuin juuri kellään oli älypuhelinta, ennen Trumpia, ennen Instagramia, ennen ensimmäisiä isoja yliopistoleikkauksia, kauramaitoa, puhetta cancel kulttuurista, taideyliopistoa, muutamia mainitakseni. Aikana, jolloin kaikki oli postapokalyptista, tai uusvilpitöntä.

Muistan myös, miten tuskallista tekstin tekeminen olikaan, koin sitä kirjoittaessa olevani jatkuvasti jonkun kielletyn ja hyvin piinallisen, hankalan, vaikeasti sanotettavan äärellä. Muistan tunteneeni, että kirjoittaessa näytelmä kiusasi minua sadistisesti mitä mielikuvituksellisin keinoin. Koko pitkän prosessin ajan teksti sekä pakeni pakenemistaan mutta ei myöskään päästänyt otteestaan.

Tekstiin itselle liittyvistä, kaikenlaisista tunteista ja monenlaisesta latauksesta huolimatta (tai ehkä juuri siitä syystä) tuntuu valtavan suurelta lahjalta, että rakas kurssikaverini Linda Wallgren ja kolmosvuoden äärimmäisen taitavat ja ihmeelliset näyttelijäopiskelijat ovat halunneet tarttua juuri tähän materiaaliin. On suorastaan pakahduttavaa, että näytelmäni saa uuden elämän juuri tällä näyttämöllä juuri tänä keväänä juuri näiden tekijöiden tekemänä.

Vilnassa 5.4. 2025

Sinna Virtanen

Esityskuvat

Esityskuvat Mitro Härkönen

Selaa kuvia

Näyttelijät

Selaa kuvia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SONJA ARFFMAN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HEIDI FINNBERG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ELINA KANERVA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MIKAEL KARVIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VÄINÖ LEHTINEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MIRIAM MEKHANE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YOSEF NOUSIAINEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REBECCA NUGENT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IINA NYLÄNDEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PABLO OUNASKARI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MILLA PALIN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JANIKA SUOPANKI

Toteutus

Tuottaja
CAROLINE HEIKNERT

Musiikkijärjestäjä
MONGO AALTONEN

Järjestäjä
KATIANA CHATTA

Järjestäjä
MINNA TUURI

Vastaava tarpeistonhoitaja
IINA KUIVAS

Tarpeistonhoitaja
SUSAN OLSSON

Kuiskaaja
TUIJA MUHONEN

Pukija
HELENA GRAY

Vastaava näyttämömestari
PEKKA AITTA-AHO

Näyttämömestarit
JANI KURVINEN, JUKKA PUHAKKA

Valomestari
VESA ELLILÄ

Apulaismestari
MILLA VEIRTO

Äänimestari
PAAVO KOLTTOLA

Näyttämöoperaattorit
LASSE NIEMELÄ, VILLE NIKKU

Näyttämötyöntekijät
JENNA MARJANEN, JUKKA-PEKKA MÄLKIÄ,
MITRO PARTTI, KARRI KARJALAINEN,
VILLE SORVALI

Kiitos:
MARITTA MANNER, TONY SIKSTRÖM,
JUHO GRÖNDAHL, ANNA SINKKONEN,
YSTÄVÄT, RAKKAAT

Lue lisää

Näyttämöosaston päällikkö
OLLI KOSKELO

Lavastamon päällikkö
TUOMAS ANTIKAINEN

Lavastamon apulaispäällikkö
SAMPSA LAIHO

Puvuston päälliköt
TIINA SIVONEN, NINA VIRKKI

Naamioinnin päällikkö
HENRI KARJALAINEN

Valo- ja ääniosaston päällikkö
MARKO OKSMAN

Päänäyttämöoperaattori
JUUSO MURTONIEMI

Tekniset suunnittelijat
SAMIANTTI LAMPELA, JUHO HAIKKA

Vastaava tarpeistonsuunnittelija
MIRA ROKKANEN

Tuotantopäällikkö
ILKKA KOKKONEN

Ensemblepäällikkö
HEIKKI SANKARI

 

Lavastuksen toteutus
ANTTI RUTI, ELINA KELKKA,
TOMI KUUSINIEMI, JENNI NISSINEN,
SARI NEVA-KYYNY, TANJA SORMUNEN,
VILJAMI VÄRE, PEKKO ULMANEN

Puvustuksen valmistus
SANNA LUKIN, ANNI LAANTI,
KRISTIINA VILPPONEN,
SUSANNA HÄKKINEN,
KIRSI UNKURI,
MARIA KOVALA-HAKKARAINEN
RIIKKA CANTH, EEVA VARMOLA

Modisti
TUTTA LAURÉN

Tarpeiston valmistus
IINA KUIVAS, MIRA ROKKANEN,
KATRI SINKKONEN

Naamioinnin toteutus
HENRI KARJALAINEN, TUULA KUITTINEN,
ANSKU PARVOAINEN

Käsiohjelman toimitus
HANNA KALSTO

Esitys- ja ennakkokuvat
MITRO HÄRKÖNEN

Näyttelijöiden potrettikuvat
MIIKA STORM

Käsiohjelman graafinen suunnittelu
KIM SINISALO

Vihreä kirja

MATKALLA KOHTI KESTÄVÄÄ TEATTERIA

Helsingin Kaupunginteatteri haluaa olla suunnannäyttäjä elämysten vastuullisessa luomisessa ja ratkaisemassa ilmasto- ja ympäristökriisiä yhdessä muun teatteri- ja kulttuurikentän kanssa. Helsingin Kaupunginteatterin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti.

Lue lisää

Olemme sitoutuneet Teatterin vihreään kirjaan, joka on kestävämmän teatteritoiminnan ohjeistukseksi Isossa-Britanniassa laadittu malli. Tavoittelemme kaikissa 2025 alkavissa uusissa tuotannoissamme Teatterin vihreän kirjan perustasoa, jossa materiaaleista vähintään 50% on uudelleen käytettyä ja esityksen jälkeen vähintään 65% materiaaleista käytetään uudelleen tai kierrätetään.

Prosessi kohti kestävää teatteria aloitettiin syksyllä 2022 suomentamalla Theatre Green Book -malli Helsingin Kaupunginteatterin, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Suomen teatterit ry:n (STEFI) yhteistyönä. Vuonna 2024 Teatterin Vihreää Kirjaa lähdettiin viemään osaksi arkea, aluksi muutamien kokeilutuotantojen avulla ja tänä vuonna sen käyttö laajenee kaikkiin alkaviin uusiin tuotantoihin. Vihreä kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: teatterituotantoihin, rakennuksiin sekä teatterin muihin toimintoihin.

Vuoden 2023–2024 aikana Helsingin Kaupunginteatterissa on siirrytty energiatehokkaampaan led-valaistukseen ja rakennuksen katolle on asennettu omat aurinkopaneelit. Lavastamon ja puvuston materiaalien kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä on tehostettu sekä integroitu selkeämmin luontevaksi osaksi luovaa suunnittelua. Vihreä kirja -malli liitetään asteittain saumattomaksi osaksi tuotantoprosessia suunnittelun alusta lähtien kaikille osa-alueille.

Lue lisää matkastamme kohti kestävää teatteria:

https://hkt.fi/vastuullisuus/teatterin-vihrea-kirja/

HKT sosiaalisessa mediassa