
Sinna Virtanen:
KAUNOTAR JA HIRVIÖT
Ohjaus
LINDA WALLGREN (vier.)
Lavastus
SANNA LEVO (vier.)
Pukusuunnittelu
KAISA SAVOLAINEN (Aalto ARTS)
Naamioinnin suunnittelu
HENRI KARJALAINEN
Valosuunnittelu
AKU LAHTI
Äänisuunnittelu ja musiikki
JURI JÄNIS
(TeaK, taiteellinen opinnäyte, TeM)
Sävellys
EERO KETTUNEN
Orkestraatio ja ohjelmointi
TINO KUUSIVIRTA
Musiikkituotanto yhteistyössä
MD Company
Musiikin harjoittaminen
MARKKU LUUPPALA-ROOS
Ensi-ilta 10.4.2025
Helsingin Kaupunginteatterin
pienellä näyttämöllä
Kesto n. 2 t 15 min, sisältää väliajan
Kaunotar ja hirviöt on Helsingin Kaupunginteatterin ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman kanssa yhdessä toteutettava opintoprojekti.
Näytelmä on kevyesti päivitetty Sinna Virtasen kandidaatin näytelmä Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelmasta vuodelta 2012.
Se sisältää viitteitä Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuven Kaunotar ja hirviö -satuun vuodelta 1740 ja sekä mediassa laajasti seurattuun vuonna 2010 Italian Avetranassa tapahtuneeseen tosielämän henkirikostapaukseen.
Esitysoikeudet
SINNA VIRTANEN

Rooleissa
SONJA ARFFMAN:
Veli
HEIDI FINNBERG:
Makasiiniohjelman juontaja,
Hirviö, Ennustaja, Turisti
ELINA KANERVA:
Mantelikauppias, Kaunottaren sisko
ja muita satuhahmoja,
Michelle Hunziker, Turisti
MIKAEL KARVIA:
Käyskentelijä, Kaunottaren isä,
Mainosmies, Turisti
VÄINÖ LEHTINEN:
Turistiopas, Il Villagion hirviö
MIRIAM MEKHANE:
Äiti
YOSEF NOUSIAINEN:
Ruusukauppias, Kaunottaren veli
ja muita satuhahmoja,
Eros Ramazzotti, Vieras 2, Turisti
REBECCA NUGENT:
Serkku, Kaunottaren sisko
ja muita satuhahmoja,
Vieras 1, Ennustaja, Pappi, Turisti
IINA NYLÄNDEN:
Belle, Turisti, Ennustaja
MILLA PALIN:
Satutäti, Turisti
JANIKA SUOPANKI:
Kaunotar, Sekatavarakauppias, Turisti
PABLO OUNASKARI:
Studioisäntä, Baston,
Jalkapalloilija, Turisti
Kaikki näyttelijät ovat Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman 3. vuosikurssin opiskelijoita, joiden kandidaatin työ esitys on.

Ohjaajan sana
Me kasvamme tarinoiden kyllästämässä maailmassa. Sadut, kertomukset, opettavaiset anekdootit ja liioitellut juorut hiipivät kuin huomaamatta elämäämme jo kehdosta alkaen, ja alkavat muokata kollektiivista käsitystämme maailmasta. Ne vaikuttavat käsitykseemme siitä, mikä on hyvää tai pahaa, kaunista tai rumaa, kilttiä tai tuhmaa, kunnollista tai epäsopivaa. Ja me alamme pitää näiden arinoiden asenteita todellisuuden pohjana, ja tarinallistaa itse elämää, vaikka jotkut tarinat saattavatkin osoittautua lähemmällä tarkastelulla jopa vaarallisiksi moraliteeteiksi.
Me elämme myös maailmassa, jossa uutiset muistuttavat yhä enemmän tarinoita, eikä totta useinkaan tahdo erottaa tarusta tämän päivän todellisuudessa. Myös ne saattavat helposti olla myrkyn kyllästämiä, ja vahvistaa haitallisiakin asenteita, synkin seurauksin.
Tämä esitys on brechtiläisestä perinteestä kumpuava nykyteos, joka haluaa antaa mahdollisuuden katsoa kollektiivista pinnan alla piilevää karmeiden tarinoiden janoamme, halua mässäillä sillä, että jokin kaunis ja viaton tuhoutuu. Ja nauttia siitä.
Kaunotar ja hirviöt leikittelee mysteerien asetelmilla ja asenteilla, väärentää ja viettelee, johdatellen meitä katsomaan hetkiä, joissa arki muuttuu kauhuksi. Kevyestä syvään ja pimeään.
Tätä esitystä on sen synkästäkin pohjavireestä huolimatta ollut ihana tehdä. Kevyttä ja huokoista, kysyvää ja ilakoivaa, lohdullista. Tervetuloa Il Villagioon!
Helsingissä 3.4.2025
Linda Wallgren, ohjaaja

Kirjailijan sana
Kaunotar ja hirviöt on ensimmäinen kokopitkä näytelmäni, kandidaatin työ Teatterikorkeakoulusta vuodelta 2012. Viime syksyllä tein kevyttä päivitystä tekstiin, yrittämättä kirjoittaa sitä mitenkään uudestaan, annoin sen olla mikä se on.
Annoin Lindalle luvan tarttua tekstiin, sillä olin niin utelias näkemään mitä tällä hetkellä kandivuottaan viimeistelevät näyttelijäopiskelijat saisivat irti minun samassa vaiheessa kirjoittamastani materiaalista, millaisena se näyttäytyisikään heidän käsissään. Tietenkin ajatus tuntui myös kauhistuttavalta, kaivaa tällainen muinainen asia esiin ja paljastaa näin lähes viidentoista vuoden takainen itsensä.
Nyt kun olen viettänyt tekstin kanssa aikaa, olen saanut kohdata (tai joutunut kohtamaan) 24-vuotiaan itseni ja palannut siihen todellisuuteen, jossa näytelmä on kirjoitettu. Näytelmässä tuntuu ja näkyy sen kirjoitushetki, se on kirjoitettu ennen me toota, ennen kuin juuri kellään oli älypuhelinta, ennen Trumpia, ennen Instagramia, ennen ensimmäisiä isoja yliopistoleikkauksia, kauramaitoa, puhetta cancel kulttuurista, taideyliopistoa, muutamia mainitakseni. Aikana, jolloin kaikki oli postapokalyptista, tai uusvilpitöntä.
Muistan myös, miten tuskallista tekstin tekeminen olikaan, koin sitä kirjoittaessa olevani jatkuvasti jonkun kielletyn ja hyvin piinallisen, hankalan, vaikeasti sanotettavan äärellä. Muistan tunteneeni, että kirjoittaessa näytelmä kiusasi minua sadistisesti mitä mielikuvituksellisin keinoin. Koko pitkän prosessin ajan teksti sekä pakeni pakenemistaan mutta ei myöskään päästänyt otteestaan.
Tekstiin itselle liittyvistä, kaikenlaisista tunteista ja monenlaisesta latauksesta huolimatta (tai ehkä juuri siitä syystä) tuntuu valtavan suurelta lahjalta, että rakas kurssikaverini Linda Wallgren ja kolmosvuoden äärimmäisen taitavat ja ihmeelliset näyttelijäopiskelijat ovat halunneet tarttua juuri tähän materiaaliin. On suorastaan pakahduttavaa, että näytelmäni saa uuden elämän juuri tällä näyttämöllä juuri tänä keväänä juuri näiden tekijöiden tekemänä.
Vilnassa 5.4. 2025
Sinna Virtanen

Näyttelijät


SONJA ARFFMAN


HEIDI FINNBERG


ELINA KANERVA


MIKAEL KARVIA


VÄINÖ LEHTINEN


MIRIAM MEKHANE


YOSEF NOUSIAINEN


REBECCA NUGENT


IINA NYLÄNDEN


PABLO OUNASKARI


MILLA PALIN


JANIKA SUOPANKI

Toteutus
Tuottaja
CAROLINE HEIKNERT
Musiikkijärjestäjä
MONGO AALTONEN
Järjestäjä
KATIANA CHATTA
Järjestäjä
MINNA TUURI
Vastaava tarpeistonhoitaja
IINA KUIVAS
Tarpeistonhoitaja
SUSAN OLSSON
Kuiskaaja
TUIJA MUHONEN
Pukija
HELENA GRAY
Vastaava näyttämömestari
PEKKA AITTA-AHO
Näyttämömestarit
JANI KURVINEN, JUKKA PUHAKKA
Valomestari
VESA ELLILÄ
Apulaismestari
MILLA VEIRTO
Äänimestari
PAAVO KOLTTOLA
Näyttämöoperaattorit
LASSE NIEMELÄ, VILLE NIKKU
Näyttämötyöntekijät
JENNA MARJANEN, JUKKA-PEKKA MÄLKIÄ,
MITRO PARTTI, KARRI KARJALAINEN,
VILLE SORVALI
Kiitos:
MARITTA MANNER, TONY SIKSTRÖM,
JUHO GRÖNDAHL, ANNA SINKKONEN,
YSTÄVÄT, RAKKAAT
Näyttämöosaston päällikkö
OLLI KOSKELO
Lavastamon päällikkö
TUOMAS ANTIKAINEN
Lavastamon apulaispäällikkö
SAMPSA LAIHO
Puvuston päälliköt
TIINA SIVONEN, NINA VIRKKI
Naamioinnin päällikkö
HENRI KARJALAINEN
Valo- ja ääniosaston päällikkö
MARKO OKSMAN
Päänäyttämöoperaattori
JUUSO MURTONIEMI
Tekniset suunnittelijat
SAMIANTTI LAMPELA, JUHO HAIKKA
Vastaava tarpeistonsuunnittelija
MIRA ROKKANEN
Tuotantopäällikkö
ILKKA KOKKONEN
Ensemblepäällikkö
HEIKKI SANKARI
Lavastuksen toteutus
ANTTI RUTI, ELINA KELKKA,
TOMI KUUSINIEMI, JENNI NISSINEN,
SARI NEVA-KYYNY, TANJA SORMUNEN,
VILJAMI VÄRE, PEKKO ULMANEN
Puvustuksen valmistus
SANNA LUKIN, ANNI LAANTI,
KRISTIINA VILPPONEN,
SUSANNA HÄKKINEN,
KIRSI UNKURI,
MARIA KOVALA-HAKKARAINEN
RIIKKA CANTH, EEVA VARMOLA
Modisti
TUTTA LAURÉN
Tarpeiston valmistus
IINA KUIVAS, MIRA ROKKANEN,
KATRI SINKKONEN
Naamioinnin toteutus
HENRI KARJALAINEN, TUULA KUITTINEN,
ANSKU PARVOAINEN
Käsiohjelman toimitus
HANNA KALSTO
Esitys- ja ennakkokuvat
MITRO HÄRKÖNEN
Näyttelijöiden potrettikuvat
MIIKA STORM
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
KIM SINISALO

MATKALLA KOHTI KESTÄVÄÄ TEATTERIA
Helsingin Kaupunginteatteri haluaa olla suunnannäyttäjä elämysten vastuullisessa luomisessa ja ratkaisemassa ilmasto- ja ympäristökriisiä yhdessä muun teatteri- ja kulttuurikentän kanssa. Helsingin Kaupunginteatterin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti.
Olemme sitoutuneet Teatterin vihreään kirjaan, joka on kestävämmän teatteritoiminnan ohjeistukseksi Isossa-Britanniassa laadittu malli. Tavoittelemme kaikissa 2025 alkavissa uusissa tuotannoissamme Teatterin vihreän kirjan perustasoa, jossa materiaaleista vähintään 50% on uudelleen käytettyä ja esityksen jälkeen vähintään 65% materiaaleista käytetään uudelleen tai kierrätetään.
Prosessi kohti kestävää teatteria aloitettiin syksyllä 2022 suomentamalla Theatre Green Book -malli Helsingin Kaupunginteatterin, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Suomen teatterit ry:n (STEFI) yhteistyönä. Vuonna 2024 Teatterin Vihreää Kirjaa lähdettiin viemään osaksi arkea, aluksi muutamien kokeilutuotantojen avulla ja tänä vuonna sen käyttö laajenee kaikkiin alkaviin uusiin tuotantoihin. Vihreä kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: teatterituotantoihin, rakennuksiin sekä teatterin muihin toimintoihin.
Vuoden 2023–2024 aikana Helsingin Kaupunginteatterissa on siirrytty energiatehokkaampaan led-valaistukseen ja rakennuksen katolle on asennettu omat aurinkopaneelit. Lavastamon ja puvuston materiaalien kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä on tehostettu sekä integroitu selkeämmin luontevaksi osaksi luovaa suunnittelua. Vihreä kirja -malli liitetään asteittain saumattomaksi osaksi tuotantoprosessia suunnittelun alusta lähtien kaikille osa-alueille.
Lue lisää matkastamme kohti kestävää teatteria:

ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?