Käsiohjelma
Marie Jones
KIVIÄ TASKUSSA
(Stones in His Pocket)
Suomennos
Henri Kapulainen
Ohjaus
Pentti Kotkaniemi
Koreografia
Tuovi Rantanen
Lavastus ja puvut
Jyrki Seppä
Taustafondi
Markku Kunnari
Äänisuunnittelu
Ari-Pekka Saarikko
Valosuunnittelu
Teppo Saarinen
Suomenkielinen kantaesitys
Helsingin Kaupunginteatteri 24.10.2002
Kantaesitys 1999 Lyric Theatre, Belfast
Tekijänoikeuksia valvoo COLOMBINE TEATERFÖRLAG,
Suomessa Suomen Teatteritoimisto
Rooleissa
MARTTI SUOSALO Charlie Conlon
MIKA NUOJUA Jake Quinn
SIMON, ensimmäinen ohjausassistentti, dublinilainen
Suosalo
ERIN, toinen ohjausassistentti, nuori, kaunis
Nuojua
MICKEY, kyläläisiä, 75 v. oli avustajana jo Vaiteliaassa miehessä (The Quiet Man, 1962)
Nuojua
CLEM CURTIS, ohjaaja, englantilainen
Suosalo
SEAN
Nuojua
FIN, SEANIN kaveri
Suosalo
HERRA HARKIN, SEANIN isä
Suosalo
CAROLINE GIOVANNI, amerikkalainen filmitähti
Suosalo
JOHN, ääntämisen ohjaaja
Nuojua
VELI GERARD, paikallinen opettaja
Suosalo
JOCK, CAROLINEN henkivartija, skotti
Suosalo
TV-TOIMITTAJA
Nuojua
DAVE, tekniikan kuvausryhmän jäsen, lontoolainen
Nuojua
Ohjaajan sana
KIVIÄ TASKUSSA– näytelmän edellyttämä näyttelemistekniikka – että näyttelijä esityksen kuluessa vaihtaa vauhdissa roolista toiseen ilman puvunvaihtoja, peruukkeja tai maskeerauksia – on ollut olemassa jo vähintäänkin satoja vuosia. Kuitenkin vasta nyt on joku kirjailija tehnyt kokonaisen näytelmän näin. Tällaisia monologinäytelmiä on toki tehty vaikka kuinka paljon, mutta vasta nyt on siis tämä irlantilainen daami nimeltä Marie Jones älynnyt kirjoittaa useammalle kuin yhdelle näyttelijälle draaman, jossa roolit vaihtuvat lennossa. Tämä on ällistyttävää.
Pentti Kotkaniemi on työskennellyt ohjaajana televisiossa ja teatterissa. Hänen tunnetuimpia tv-ohjauksiaan olivat mm. Ylen tuottama Lapinlahden linnut-sketsisarja, Kuudesti laukeava, Maailman kahdeksan ihmettä ja Seitsemän kuolemansyntiä. Näyttelijänä hän on tehnyt pieniä rooleja mm. elokuvissa Asfalttilampaat ja Mies joka ei osannut sanoa ei sekä tv-sarjassa Pakanamaan kartta:
Teatteriohjaajana Kotkaniemi on työskennellyt mm. Kuopion kaupunginteatterissa, Tampereen Teatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa ja Lahden Kaupunginteatterissa. Hän on tullut tunnetuksi erityisesti komedia- ja farssiohjaajana.
Helsingin Kaupunginteatterissa hän on ohjannut näytelmät Yhden yön tarinat (1998), Vaahteramäen Eemeli (2001), Kloonit (2004), Grönholms metod (2006), Pappas pojkar (2008), Viimeinen suuri rakastaja (2008), Försäljarna (2008), Salaa rakas (2009), Ulkomaalainen (2011), Omaka par (2011), Kolme apinaa (2013), Pikavoitto (2014), Flirttikurssi 55+ (2015), Vakavuusongelma (2016), Ei makseta, ei makseta (2016), Syntipukki (2018), Parasta elämässä (2019) ja Näytelmä joka menee pieleen (2022).
Kaikista suurin menestys Helsingin Kaupunginteatterissa on ollut Kotkaniemen ohjaama ja Martti Suosalon ja Mika Nuojuan tähdittämä Kiviä taskussa, joka tuli ensi-iltaan vuonna 2002 ja jatkaa edelleen voittokulkuaan. Sitä esitetään edelleen Helsingin Kaupunginteatterissa ja se myös kiertää eri puolilla Suomea.
Kirjailija Marie Jones
KIVIÄ TASKUSSA –näytelmän kirjoittaja Marie Jones syntyi protestanttiseen työläisperheeseen Belfastissa vuonna 1950. Hänellä oli vaikeuksia koulussa ja kerran opettaja keksi jälki-istunnon sijasta lähettä hänet näytelmäkerhoon. Marie otettiin heti mukaan koulun näytelmään ja hän ihastui teatteriin.
Vuosina 1983-1990 Jones kirjoitti näytelmiä Belfastilaiselle naisnäyttelijöistä koostuvalle Chabanc-teatterille, jota hän oli myös ollut perustamassa. Hänen ensimmäisiä näytelmiään olivat muun muassa yhdessä Martin Lynchin kanssa kirjoitettu Lay Up Your Ends (1983) ja The Hamster Wheel (1990).
Jones on myös kirjoittanut useita näytelmiä The Replay Theatre Company -ryhmälle, esimerkiksi Under Napoleon´s Nose (1988). Lisäksi hän oli vuonna 1991 mukana perustamassa DubbelJoint Theatre Company-ryhmää (nimi on johdettu Pohjois-Irlannin ja Eiren pääkaupunkien nimistä).
Jones on kirjoittanut useista näytelmistään radiosovituksia, esimerkiksi Christmas Eve Can Kill You (1993) BBC:n Radio Four -kanavalle. Hän on myös kirjoittanut televisioon, esimerkiksi Tribes (1990), Fighting the Shadows (1992), The Wingnut and the Sprog (1994) sekä tv-sovituksen näytelmästään The Hamster Wheel (1991), joka on myös julkaistu kirjana (Nick Hem Books, Lontoo 1995) samoin kuin A Night in November (New Island Books, Dublin/ Nick Hem Books, Lontoo 1995).
Marie Jonesin näytelmäkirjallisuus on 1990-luvun loppupuolella tullut tunnetuksi myös Irlannin ulkopuolella. Naisia hormonihoidon partaalla (Women on the Verge of HRT, 1996) sai ensi-iltansa West Endissä 1997 ja A Night in November (1994) -näytelmää esitettiin täysille katsomoille Off-Broadwaylla syksyllä 1998. Jones on kirjoittanut myös oman versionsa Gogolin Reviisorista (The Government Inspector, 1994), joka kiersi sekä Irlannissa että Britanniassa. Kiviä taskussa on noussut Jonesin kansainvälisesti tunnetuimmaksi näytelmäksi ja se on saanut ensi-iltansa sekä Lontoossa (1999) että Broadwaylla (2001). Youth Music Theatre UK esitti hänen kirjoittamansa musikaalin The Chosen Room (2008) Belfastissa ja näytelmä Fly Me To The Moon (2012) sai ensi-iltansa sekä New Yorkissa että Belfastissa. Lyric Theatre Belfastista esitti hänen näytelmänsä Dear Arabella (2018).
Suomessa hänen näytelmiään on nähty KokoTeatterissa (Naisia hormonihoidon partaalla, 2001), Svenska Teaternissa (Stenar i fickan, 2001), Lilla Teaternissa (Stenar i fickan, 2001 ja Mamma Betalar, 2006), Helsingin Kaupunginteatterissa (Pikavoitto, 2014 ja Fly Me To The Moon, 2018)
Tuotanto
Järjestäjä ja vastaava näyttämömestari
Matti Hirvonen
Järjestäjä ja apulaisnäyttämömestari
Jesse Turunen
Tarpeistonhoitaja ja pukija
Elina Reiman, Riina Jäntti
Vastaava valomestari
Paavo Kykkänen
Valomestari
Valdemar Virtanen
Käsiohjelman valokuvat
Tapio Vanhatalo
Näyttämöosaston päällikkö
Olli Koskelo
Lavastamon päällikkö
Tuomas Antikainen
Lavastamon apulaispäällikkö
Sampsa Laiho
Puvuston päälliköt
Tiina Sivonen ja Nina Virkki
Naamioinnin päällikkö
Henri Karjalainen
Valo-osaston esihenkilö
Marko Oksman
Tekninen suunnittelija
Keijo Viitala
ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?