Programblad
REGISSÖRENS ORD
En snäcka i Mumindalen
av Jakob Höglund
Inför spelåret 1958–59 vände sig Lilla Teaterns dåvarande chef Vivica Bandler till den i särklass mest berömda av Finlands författare, Tove Jansson.
Hon bad Tove skriva en pjäs om mumintrollen, en som skulle ackompanjeras av musik.
Några år tidigare hade muminromanen Farlig Midsommar utkommit, med berättelsen om ett eldsprutande berg som får utbrott med katastrofala följder, Hela Mumindalen översvämmas och för att undkomma det stigande vattnet hoppar muminfamiljen ombord på en jättelik förbidrivande snäcka. Snäckan visar sig vara en flytande teater.
Boken blev utgångspunkten för pjäsen Troll i kulisserna – en braksuccé inte bara i Finland utan i hela Norden. Fyra år efter premiären invigdes Lilla Teaterns nuvarande lokaler på Georgsgatan där salongen fick formen av en oval, liggande snäcka.
Vivica Bandler, Lasse Pöysti och Tove Jansson på turné i Stockholm med Troll i kulisserna, 1959. Foto: Suomen kuvapalvelu
Inför spelåret 2021–2022 vände sig Lilla Teaterns nuvarande konstnärliga ledare till sin dramatikerkollega Annina Enckell och bad om en ny pjäs om mumintrollen. Även denna skulle beledsagas av musik men utgå från de svartvita serieteckningarna, dessa något bortglömda skatter med allt från samhällssatiriska intriger till naturkatastrofer.
Tove Jansson påverkades starkt av krig i sina berättelser, och även nu sveper kriser och katastrofer över oss. ”Dans? När Jorden kanske går under?” frågar Mumintrollet. ”Men älskling, det är ju först på söndag.” svarar Snorkfröken.
Kris och katastrof i Mumindalen, 2022
Och så får det bli. Premiärdatumet till Kris och katastrof i Mumindalen har skjutits på ett par gånger. Planerna för föreställningen har funnits i tio år, pjäsen har låtit vänta på sig på grund av smärre katastrofer, repetitionerna har pågått under ett krisartat år. Men i oktober 2022 är det äntligen dags för Lilla Teaterns andra egna muminpremiär.
Ett extra stort tack till min ensemble som med brinnande entusiasm tagit sig an helt nya sätt att agera, samt till husets ateljéer som med kärlek förverkligat kreativa lösningar, rekvisita och detaljer.
Varmt välkomna!
Jakob Höglund
regissör och konstnärlig ledare
PS. Denna pjäs tillägnas min vän, kollega och mentor, författaren och konstnären Stella Parland som var med och lade föreställningens första byggstenar men som tyvärr lämnade oss alltför tidigt.
Ikväll sjunger Sofus för dig, Stella. En sång om existensen.
Källa: Bakgrund hämtad ur Lillans historik Här går det under (Caterina Stenius, 2015)
SKÅDESPELARNA
Mumindalen gestaltas på Lilla Teaterns scen av en sprakande grupp skådespelare och dockförare. Syna dem närmare i sömmarna!
LUMI AUNIO
Lumi utexaminerades från Teaterhögskolan år 2021 och har redan hunnit vara med i flera produktioner på Helsingfors Stadsteater, bl.a. i Jakob Höglunds uppsättning av Så som i himmelen (2021).
Lumi har också gjort hörspel och film. På Lilla Teatern ses hon i höst också i Min fantastiska väninna.
I Kris och katastrof i Mumindalen gestaltar Lumi många roller, bl.a. det räddhågsna Spöket och den kavata lilla Sofus.
ULRIIKKA HEIKINHEIMO
Ulriikka utexaminerades som kandidat i musik från Sibelius-Akademin 2019, och studerade före det till musikalartist på IMTE i Åbo. Hon har erfarenhet både som musikalartist och skådespelare och har verkat som danskapten och koreograf.
Senast sågs Ulriikka på Lilla Teatern i Broadwaymusikalen Once. I Kris och katastrof i Mumindalen spelar hon flera olika instrument och syns i många roller, bl.a. som Lilla My.
ROBERT KOCK
Robert blev magister i teaterkonst vid Teaterhögskolan år 2005 och har verkat som skådespelare, musiker och kompositör vid bl.a. Svenska Teatern, Teater Viirus, Ryhmäteatteri och Åbo Svenska Teater, samt med fria grupper så som Teater 90 grader och Ensemble Bulleribock.
Musiken i Kris och katastrof i Mumindalen är nykomponerad för pjäsen, sångerna har Robert komponerat tillsammans med Annina Enckell, som står för texterna.
Robert syns på scenen som Muminpappan och som dockförare till ett flertal andra figurer, och spelar också flera instrument.
REETTA MOILANEN
Reetta är utexaminerad från dockteaterlinjen vid Turun Taideakatemia. Hon har även studerat dockteaterkonst och fysisk teater vid Institut del Teatre i Barcelona, där hon också jobbat med teatergruppen Cia Potcuia. Hon hör till det prisbelönta förbundet Aura of Puppets.
Reetta jobbar förutom som dockartist även som skådespelare, skriver manus och spelar flera olika instrument.
I Kris och katastrof i Mumindalen för hon flera dockor än någon kan räkna, men framför allt Stinky och Snusmumriken.
ELENA REKOLA
Elena gick ut dockteaterlinjen vid Turun Taideakatemia år 2018. Hen har turnerat i USA med teatergruppen Bread and Puppet och sågs på scenen både med och utan dockor i Kalevala på Åbo Svenska Teater.
Åren 2020-2023 fungerar Elena som en av Studentteaterns konstnärliga ledare i Helsingfors.
Utöver dockartisteriet regisserar hen, drar workshopar och arbetar också administrativt med teater.
På Lillan är det framför allt i rollen som Snorkfröken vi får se Elena på scenen.
PIA RUNNAKKO
Pia är Jakobstadsbördig skådespelarveteran som setts i många oförglömliga roller på bl.a. Åbo Svenska Teater, Teater Viirus, Svenska Teatern och Helsingfors Stadsteater. Hon är fast anställd på Lilla Teatern sedan 1996.
Pia har också hunnit med film och tv och hennes kännspaka röst hörs ofta i dubbningar och radiohörspel.
I Kris och katastrof i Mumindalen spelar hon bl.a. Misan, en karaktär som blev henne bekant redan under Skärgårdsteatern 1987, där hon gjorde rollen i traditionell tappning. Nu är det emellertid som dockförare hon tolkar Misan, och dessutom ett otal andra roller.
URSULA SALO
Ursula är utbildad vid Teaterhögskolan och har arbetat mångsidigt med både drama, komedi och musikteater, bl.a. på KOM-teatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Ryhmäteatteri och Helsingfors Stadsteater.
Utöver scenarbetet har hon sysslat med radio och tv, dubbat röster och turnerat med egna produktioner runt om i Finland.
Kris och katastrof i Mumindalen är Ursulas andra pjäs på Lilla Teatern, där hon i höst medverkar även i Min fantastiska väninna.
Senast Ursula jobbade med Tove Janssons älskade karaktärer var på Helsingfors Stadsteater i Birgitta Ulfssons regi av Vem ska trösta knyttet. På Lilla Teatern gestaltar hon nu Muminmamman, och dockför även flera andra figurer och spelar flera instrument.
RIINA TIKKANEN
Riina gick ut dockteaterlinjen vid Turun Taideakatamia år 2011. Sedan dess har hon jobbat och frilansat på Åbo Svenska Teater, Åbo Stadsteater, Porin ooppera och Esbo Stadsteater, samt i samarbete med flera fria grupper, så som Teatteri Metamorfoosi, Kuuma Ankanpoikanen, TEHDAS Teatteri och Krepsko Theatre Group.
Riina har medverkat i över 40 olika scenproduktioner både i Finland och utomlands, bl.a. i Estland, Polen, Litauen, Storbritannien, Tyskland, Makedonien, Ryssland och USA.
I Kris och katastrof i Mumindalen för Riina flera olika dockor, bl.a. Filifjonkan och Sniff.
JOACHIM WIGELIUS
Joachim är utbildad vid Teaterhögskolan i Helsingfors och är sedan länge en kär och bekant uppenbarelse på Lilla Teaterns scen. Under sin långa karriär som skådespelare har han sysslat med det mesta, från komedi till tragedi, revy och även musikaler, senast i Lilla Teaterns bejublade uppsättning av Broadwaysuccén Once.
Joachim ses i Kris och katastrof i Mumindalen bl.a. som den oförglömliga Dr Schrünkel. Dessutom gestaltar han Mymlan, Hemulen, Polismästaren, och flera andra knytt.
Alexander Wendelin
Alexander gick ut Teaterhögskolan i Helsingfors 2018 och jobbade för Tammerforsbaserade barn- och ungdomsteatern Ahaa innan han knöts till Lilla Teatern, där han hunnit medverka i bl.a Män kan inte våldtas, Den besynnerliga händelsen med hunden om natten och Once.
I Kris och katastrof i Mumindalen spelar Alexander Mumintrollet.
VI I KULISSERNA
Föreställningen förverkligas med hjälp
av en myriad knytt i kulisserna.
BASERAD PÅ TOVE JANSSONS MUMINSERIER
Kris och katastrof i Mumindalen
Urpremiär: 1.10.2022
Spellängd: 2h 40min (inkl. paus)
Esitys tekstitetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi Subtitle Mobile mobiilisovelluksen avulla
Föreställningen textas på svenska, finska och engelska via mobilappen Subtitle Mobile
Regi och koreografi
Jakob Höglund
Dramatisering och sångtexter
Annina Enckell
Scenografi och skådespelarnas kostym
Sven Haraldsson
Dockornas design och tillverkning, karaktärernas kostym och rekvisita
Heini Maaranen
Ljusdesign
Ville Aaltonen
Ljuddesign
Antero Mansikka
Komponist
Robert Kock
Musical supervisor
Markus Fagerudd
Mask design
Maija Sillanpää
Regi- och koreografiassistent
Soile Ojala
Dramaturg
Sanna Niemeläinen
Producent
Ilkka Kokkonen
Musikinspicient
Mongo Aaltonen
Förman för scentekniken
Olli Koskelo
Förman för dekoravdelningen
Tuomas Antikainen
Assisterande förman för dekoravdelningen
Sampsa Laiho
Förman för kostymavdelningen
Tiina Sivonen, Niina Virkki
Förman för peruk- och maskateljén
Henri Karjalainen
Förman för ljusavdelningen
Marko Oksman
Teknisk planering
Keijo Viitala
Tillverkning av dockor
Heini Maaranen, Riikka Canth
Tillverkning av rekvisita
Heini Maaranen, Sanna-Karin Kiili, Pekko Ulmanen, Sini Junnola
Underhåll av rekvisita
Satu Noroluoto-Fäldt, Sini Junnola
Tillverkning av dekor
Sanna Ala-Ojala, Tiia-Sisko Rasilainen, Pekko Ulmanen, Jenni Nissinen, Jan Fäldt, Elina Kelkka
Tillverkning av kostym
Riikka Canth, Anni Laanti, Mari Solja, Kirsi Unkuri, Kristiina Vilpponen, Zanna Lukin, Susanna Moilanen, Laura Anttila, Kati Lätti
Tillverkning av mask
Janina Säilä, Ruska Tähkäoja
Modist
Tutta Laurén
Inspicient
Satu Noroluoto-Fäldt
Scenchef
Ville Aaltonen
Scenmästare
Jyri Suominen
Scentekniker
Niklas Lundström
Assisterande ljudmästare
Juri Jänis
Sufflös, språkcoach
Ragni Grönblom
Påklädare och underhåll av dräkter
Anne-Mari Toukosuo
Föreställningsbilder till programbladet
Otto-Ville Väätäinen, Linus Lindholm
Grafiker
Otto Donner
Programblad
Johanna Welander
Översättning av textning
Tanja Oreto (svenska), Eva Maikki (engelska)
Uppföranderätt
Agency North/Colombine Teaterförlag
© MOOMIN CHARACTERS ™
Svenska kulturfonden, Stiftelsen Tre Smeder, Konstsamfundet, Sophia Jansson, Rolf Kråkström, Kira Schroeder, Nanette Forsström, Andrea Reuter, Hanna Ahlström
TACK TILL
LYHYESTI SUOMEKSI
Muumilaakson simpukka
Ohjaaja Jakob Höglundin tervehdys
Ennen esityskautta 1958–1959 Lilla Teaternin silloinen taiteellinen johtaja Vivica Bandler kääntyi ystävättärensä Tove Janssonin puoleen ja pyysi häntä kirjoittamaan näytelmän muumeista.
Näytelmää säestäisi musiikki. Muutamaa vuotta aiemmin Tove oli julkaissut muumiromaanin Farlig Midsommar, jossa tulta syöksevä vuori purkautuu tuhoisin seurauksin, ja aiheuttaa tulvan Muumilaaksossa. Paetessaan nousevaa vettä, muumiperhe hyppää ohi ajelehtivan jättimäisen simpukankuoren kyytiin, joka osoittautuu kelluvaksi teatteriksi.
Kirjasta tuli lähtökohta näytelmälle Troll i kulliserna, joka saavutti suuren suosion Suomen lisäksi kaikkialla Pohjoismaissa. Neljä vuotta ensi-illan jälkeen vihittiin käyttöön Lilla Teaternin nykyiset tilat Yrjönkadulla, jossa teatterisali sai soikean simpukankuoren muodon.
Vivica Bandler, Lasse Pöysti ja Tove Jansson Troll i kulisserna -esityksellä Tukholmassa 1959. Kuva: Suomen kuvapalvelu
Ennen esityskautta 2021–2022 Lilla Teaternin nykyinen taiteellinen johtaja Jakob Höglund kääntyi näytelmäkirjailijakollegansa Annina Enckellin puoleen ja pyysi uutta näytelmää muumeista. Musiikilla olisi keskeinen rooli myös tällä kertaa, mutta näytelmä pohjautuisi mustavalkoisiin muumisarjakuviin, niihin hieman unohdettuihin aarteisiin, joissa yhdistyvät kaikki yhteiskunnallista satiirista luonnonkatastrofeihin.
Sota vaikutti vahvasti Tove Janssonin tarinoihin, ja myös tällä hetkellä kriisit ja katastrofit pyyhkivät ylitsemme. ”Tanssia? Kun maailma on tuhoutumassa?” kysyy Muumipeikko. ”Mutta kulta, sehän tapahtuu vasta sunnuntaina.” vastaa Niiskuneiti.
Tanssikaamme siis nyt. Kris och katastrof i Mumindalen –näytelmän ensi-iltaa on siirretty jo muutaman kerran. Ensimmäisistä suunnitelmista on vierähtänyt kymmenen vuotta, näytelmä on erinäisten katastrofien takia viivästynyt, harjoitusjakso toteutettiin kriisinomaisissa olosuhteissa. Lokakuussa 2022 Lilla Teaternin toisen oman muuminäytelmän aika vihdoinkin koittaa.
Kris och katastrof i Mumindalen, 2022
Suurkiitos näyttelijä-ensemblelle, joka otti palavalla innolla vastaan aivan uudenlaisia haasteita, sekä talon työpajoille, jotka toteuttivat rakkaudella esitykseen luovia ratkaisuja, rekvisiittaa ja yksityiskohtia.
Lämpimästi tervetuloa!
Jakob Höglund
ohjaaja ja taiteellinen johtaja
PS. Kris och katastrof i Mumindalen on omistettu ystävälleni, kollegalleni ja mentorilleni: kirjailijalle ja taiteilijalle Stella Parlandille, joka oli mukana asentamassa esityksen ensimmäisiä rakennuspalikoita, mutta joka valitettavasti jätti meidät liian varhain.
Stella, tänään Sofus laulaa sinulle, laulun olemassaolosta.
Lähde: Taustaa Lilla Teaternin juhlakirjasta Här går det under (Caterina Stenius, 2015).
SUBTITLE MOBILE
Svensk textning i appen
Tekstitys suomeksi sovelluksessa
English subtitles in app
Download Subtitle Mobile:
App Store / Google Play
Pjäskod / Esitystunnus / Code: JFC8
TEXTNING
Kris och katastrof i Mumindalen textas på finska, svenska och engelska via appen Subtitle Mobile. Appen kan du ladda ner gratis från App Store eller Google Play.
Under föreställningen följer du textningen på din egen skärm som fungerar som textningsapparat. Du kan även låna en textningsapparat från vår biljettlucka eller av personalen i foajén.
Varje föreställning har en egen kod, som matas in i appen före föreställningen börjar. Pjäskoden för Kris och katastrof i Mumindalen är JFC8. Välj det textningsspråk du önskar i menyn.
TEKSTITYS
Lilla Teaternin Kris och katastrof i Mumindalen tekstitetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi Subtitle Mobile-mobiilisovelluksessa. Sovelluksen voit ladata App Storesta tai Google Playsta.
Näytöksen aikana seuraat tekstitystä omalta näytöltäsi. Voit myös lainata tekstityslaitteen narikasta tai lippuluukulta maksutta.
Jokaisella esityksellä on oma koodinsa joka syötetään sovellukseen ennen esitystä. Kris och katastrof i Mumindalen -esityksen tunnus on JFC8. Valitse haluamasi tekstityskieli valikosta.
SUBTITLES
Lilla Teatern provides subtitles in English, Swedish and Finnish for Kris och katastrof i Mumindalen.
Download the Subtitle Mobile app in App Store or Google Play and follow the subtitles on your own smart phone. You can also borrow a subtitle device in the foyer free of charge.
After downloading, make sure to provide the event code JFC8 in the app before the show starts. Choose your preferred language in the drop-down menu.
TOVE JANSSON SERIETECKNAREN
Författaren, bildkonstnären och illustratören Tove Jansson (1914–2001) är mest känd som Mumindalens och mumintrollens skapare.
Hon diktade visor, tecknade serier och skämtteckningar och skrev manus för teater, radio och tv.
Den allra första tecknade serien Mumintrollet och jordens undergång ritade Tove åren 1947-48 för den finlandssvenska vänsterpolitiska kulturtidskriften Ny Tid, där hennes vän Atos Wirtanen var chefredaktör.
Den stora massan av muminserierna började produceras först flera år senare då en viss Charles Sutton vid brittiska tidningsbolaget Associated Newspapers kontaktade Tove (hennes muminböcker var redan kända i Storbritannien) och bad henne börja teckna en daglig stripp som ”inte nödvändigtvis vore riktad till barn”. Sutton såg att de ”älskvärda figurerna” var perfekta för att i serieform kritisera ”vår så kallade livsstil”.
Serien Moomin startade 1954 i Londonkvällstidningen Evening News och spred sig åren 1954-1975 till över 20 miljoner läsare av 120 tidningar i 40 länder. Tove samarbetade alltid kring serierna med sin bror Lars Jansson, som senare tog över den dagliga produktionen.
Mumin i Vilda Västern, 1957. Tove och Lars Janssons första gemensamma Muminstripp
”Att de utkom på så bred front, över hela det gamla brittiska imperiet, var inte så vanligt på 1950-talet. Jag är säker på att det bidrog till och lade en god grund för Mumintrollens senare popularitet på väldigt många sätt”, säger Lars dotter Sophia Jansson, som via bolaget Moomin Characters förvaltat Toves och Lars konstnärliga arv.
Kritiken och samhällssatiren resonerade kanske ännu bättre och mer träffsäkert då den serverades av tecknade, lite klumpiga och naiva invånare i den imaginära Mumindalen. Tove och Lars angrep en lång rad fenomen som småborgerlighet, fåfänga, kändisskap, homosexualitet, kapitalism, hedonism, medierna, psykologisk, advokater och filosofer, m.fl. men aldrig med vrede eller bitterhet.
Tove Jansson och Lars Jansson. Foto: Per Olov Jansson
Från serie till scen
”Idén att göra Muminserierna till en teaterpjäs föddes redan 2010 alldeles i början av min karriär, men det var först här på Lilla Teatern som det kändes naturligt” berättar regissör Jakob Höglund. ”Lillan har ju sedan 1958 och Troll i kulisserna i Vivica Bandlers regi en stark historisk koppling till både Mumin och Tove.”
”Vi får en uppsjö av förslag av olika människor på allt man kunde göra med Toves produktion, men Jakobs idé var ny, han var passionerad och jag tyckte han förstod andan i serierna, så det var lätt att gå vidare”, berättar Sophia Jansson.
Annina Enckell, Jakob Höglund och Sophia Jansson. Foto: Frida Lönnroos
Höglund har i pjäsen Kris och katastrof i Mumindalen inspirerats starkt av de svartvita teckningarna, som mer än bara texterna beskriver hur karaktärerna ska reagera och bete sig. Liksom serierna genomsyras pjäsen av en speciell slags satir. Det finns en rojsighet och politisk inkorrekthet som, under åren som mumintrollen främst riktats till barn, hamnat lite i bakgrunden.
”Toves skönlitterära verk har en viss förfining jämfört med serierna, men det finns paralleller vad gäller samhällssatiren, förståelsen av relationer och stora existentiella teman. Det var just det oslipade som vi ville fånga här” säger Annina Enckell, som dramatiserat pjäsen för Lilla Teatern.
Kris och katastrof i Mumindalen, 2022
”Det är ju ett ikoniskt, nästan heligt grundmaterial som många har åsikter om, men jag kände mig faktiskt fri den här gången och samarbetet med Moomin Characters gick alldeles utmärkt”, fortsätter hon.
Ursprungstext av Janne Strang i Lilla Teaterns publikmagasin Revy. Textbearbetning av Johanna Welander. Källor: tovejansson.com och moomin.com.
3 FRÅGOR TILL ...
Vi ställde tre frågor till dockdesigner Heini Maaranen, skådespelare och kompositör Robert Kock och skådespelare Alexander Wendelin om arbetet med föreställningen.
HEINI MAARANEN
VAD GÖR EN DOCKDESIGNER?
Jag designar de olika dockorna efter att ha bekantat mig med manus och diskuterat med regissören. Till designen hör att planera hur dockorna ser ut, hur de beter sig och vilka material och tekniker som ska användas. Varje docka ha sitt eget rörelsespråk som bestämmer materialet. En i mjukt tyg kan röra sig snabbare och t.ex. gunga. Som dockdesigner får man prova sig fram.
BERÄTTA OM DOCKARBETET I PJÄSEN
I Kris och katastrof i Mumindalen har vi åtminstone 100 olika dockor på scenen och vi använder många olika slags docktekniker. Pjäsen bygger ju på serieteckningar, så en del figurer är tvådimensionella. För mig är allting som styrs och görs levande på scenen en docka. Toves värld är förstås full av mer eller mindre bekanta figurer som ska återskapas, men en docka kan också vara en sax som flyger.
HURDAN ÄR EN BRA DOCKFÖRARE?
En bra dockförare berättar det som ska berättas via dockan och tar inte själv plats. Det är också viktigt med rytmkänsla, att kunna kombinera dockrörelser och prat. Det låter enkelt men kräver övning.
ROBERT KOCK
HUR TONSÄTTER MAN EN SERIESTRIPP?
Det finns inga sångtexter i Tove Janssons ursprungsserier, inget hon skrivit som jag kunde tonsätta. Vi ville ändå ha med sånger i pjäsen och bestämde oss därför för att skriva helt nytt material tillsammans med Annina Enckell, som också dramatiserat pjäsen.
VAD KOM FÖRST - TEXT ELLER MELODI?
Vi arbetade så att jag skickade melodiuppslag till Annina, som lyssnade in harmonierna, takterna, stämningen och skrev ihop text till dem. Och ibland tvärtom, så att jag utgick från Anninas texter och tonsatte dem. Så kunde vi bearbeta sångerna tillsammans.
HURDAN MUSIK FÅR VI HÖRA I PJÄSEN?
I synnerhet första akten innehåller talkörer, en slags nonsenspoesi, medan andra aktens sånger är mera melodiska, med både harmoni och disharmoni.
ALEXANDER WENDELIN
VAD ÄR ROLIGAST MED DEN HÄR PJÄSEN?
Jag lekte själv med dockor och mjukdjur som barn, jag påminns om det i den här pjäsen. Men roligast har nog varit att lära sig dockföring, som tillägg till skådespelararbetet!
VAD HAR VARIT MEST UTMANANDE?
Allt har varit nytt och utmanande! Redan något så enkelt som att gå över scenen kräver tanke och helt ny finess, då rörelser och uttryck sker genom en eller flera dockor. Vi har lekt fram mycket av dockföringen tillsammans under repetitionsprocessen.
VILKA FIGURER GILLAR DU MEST?
I vanliga fall är Snusmumriken min favorit av Tove Janssons karaktärer, men i pjäsen tycker jag mycket om Snorkfröken och Sniff!
Sånger och texter
Kris och katastrof i Mumindalen innehåller nyskriven musik, tonsatt och rytmiserad av Robert Kock, till texter av Annina Enckell. Musiken har tillkommit med stöd av Svenska kulturfonden. Tack!
Akt 1 talkörer
Fyrverkeri
Misan
Medborgarkänsla
Fest
Doktor Schrünkel
En gyllene svans
Cocktailparty
Akt 2 sånger
Begravningshymn
Hattifnatt
Spökets sång
Magiskt elixir
Kometen kommer
Sista dansen
Jordens undergång
De fula orden
Du gamla Mumindal
Sång om existensen
Talkör: Misan
Mhm mhm mhm mhm
Mhm mhm mhm mhm
Bona bona bona bona
Bona bona bona bona
Plocka, skura, röja, ordna
Plocka skura, röja, ordna
Oj oj oj, voj voj
Oj oj oj, voj voj
Bona, bona, bona, bona
Damma, damma, damma, damma
Talkör: Medborgarkänsla
Dona dona dona dona dona…
Jobba jobba jobba jobba…
Ansvarmöda Ansvarmöda
Pliktenkallar Pliktenkallar
Näringslivet kräver offer…
BARA DONA DONA DONA DONA!
Livet är en ständig kamp
Lättsinne ett övertramp
Dona, bara dona…
Talkör: Berömmelse
Berömmelse är fint som snus.
Lev ditt liv i ett gyllne brus!
Sväng svansen framför kameran!
En gyllene svans
En gyllene chans
Lev som en celebritet
i ära, glans och ryktbarhet!
Talkör: Cocktailparty
Haslabasla haslabasla
Skaraslara skaraslara
Påsin-ädla-biCHOO
Ockväd-ret
Sluurp
Sidu bara
Idagigår idagigår idagigår
Baddming-tång!
HAHHAH AHAH
Nå, huh-huh
Haslabasla haslabasla
Skaraslara skaraslara
Påsin-ädla-biCHOO
Ockväd-ret
Oooo!
Idagigår idagigår idagigår
Hoppsan. Nämen ojoj. Usch.
Täng-niss!
HAHHAH AHAH
Spökets sång
Jag är Spöket
Jag är skräck och rent adrenalin
Vandra’ vida, yla’ som en sprucken violin
Oo oo…
Jag var havets skräck en gång
på spöklik brigantin
Spridde fasa, död och sjukdom,
glödhett stearin
Jag är bra på de’, ja, jag gör succé
En spöklik kompetens
Så nervtrådarna spänns
Åh, det är så vidrigt kusligt
Oo oo…
Darra dödling, darra
inför Spökets ruttna grin!
Jag kan sätta skräck i alla,
sprida mitt toxin
Jag är bra på de’, ja, jag gör succé
En spöklik kompetens
Så nervtrådarna spänns
Åh, det är så vidrigt kusligt!
Åh, det är så stört!
Sista dansen
Dansa till soluppgång, varje sorg förgäten
sista kvällen innan kometen.
Låt oss ha en romans, och en sista dans.
Framtiden var i går, nu gäller stunden,
nu är ingen av löften bunden.
Låt oss ha en romans och en sista dans.
I detta ögonblick, som en evighet,
landar friden:
Jag är din
För det är dej jag älskat
med en skör intensitet.
Hela tiden var du ju min.
Och – som morgondan ej fanns –
lyser eldens glans på vår sista dans.
Du gamla Mumindal
Var hälsad, gamla Mumindal
Du sköna bygd, så pastoral!
Din skönhet tröstar varje själ
din bördighet oss tjänat väl.
Din strand, din jord, din stolta säd!
Dina robusta äppelträd!
Varenda knytt kan leva här
i frihet, enligt karaktär.
Vår Mumindal är oss en borg
Den är en borg!
Var hälsad, gamla Mumindal
Vår tid är mörk, vår tilltro skral.
Men du står kvar i stridens dån,
i torka, flod och i tyfon.
När stormen går i denna värld
Vi håller fast vid hem och härd.
Kometer komma och de gå.
Vi håller fanan högt ändå.
Vår Mumindal ska städs bestå
Den ska bestå!
Sång om existensen
Tänk att få finnas till
som troll, som ros, som bacill…
i tillvarons gungande famn,
ha ett eget namn.
En egen existens
med egen tydlig gräns
som skälver till – uppgår i allt
och världen tar plötsligt gestalt
Överallt
Hav och land svävar i en rymd
gåtfull och vid i rum av tid
Ett nu drar snabbt förbi,
som fjärilns korta liv
det fladdrar till – vingarnas fras!
Tiden blir till glas.
Historiens misär finns kvar i glaset där
Förflutet liv, slitet och blekt,
som fjärilars vingar har smekt
Vingar smekt
Hav och land svävar i en rymd
gåtfull och vid i rum av tid
BILDGALLERI
Kris och katastrof i Mumindalen är ett visuellt fyrverkeri, fast i svartvitt! Bläddra bland bilder från föreställningen.
PÅ STADSTEATERNS ÖVRIGA SCENER
Lilla Teatern är Helsingfors Stadsteaters svenskspråkiga scen. Se vad som spelar på de övriga scenerna i höst!
Lilla Teatern
Georgsgatan 30
Min fantastiska väninna, premiär 15.9
Kris och katastrof i Mumindalen, premiär 1.10
Stadsteaterns stora scen
Djurgårdsvägen 5
Priscilla aavikon kuningatar, premiär 25.8
Tatu ja Patu Helsingissä (fortsätter)
Fanny ja Alexander, premiär 17.11
Seniorisoppa, kulturträffar med sopplunch
Stadsteaterns lilla scen
Djurgårdsvägen 5
Minä valitsin sinut, premiär 22.9
Ystäväni Pelikaani, premiär 12.10
Lomonosovin moottori, premiär 1.11
Hiljaiset sillat (spelar i oktober)
Mukavaa matkaa baby-föreställning
Saiturin joulu, SHED Helsinki (fortsätter)
Kaksitoista lahjaa joulupukille (fortsätter)
Arena-scenen
Tavastvägen 2
Kultalampi, premiär 8.9
Kiviä taskussa (fortsätter)
Ismo in English, stand-up med Ismo Leikola
Studio Pasila
Banmästargatan 5
Vaarallisia suhteita, premiär 28.9
Nykyesityksen näyttämö 2022-2023
CLUB ACT!ONE, stand-up klubbkvällar
TILL LILLATEATERNS WEBBPLATS
TILL STADSTEATERNS WEBBPLATS
MERA MUMIN
Fick du inte nog av mumintrollen?
Ta del av någon av länkarna nedan!
Kolla in videoklipp från pjäsens förberedelsearbete, samt trailers, texter och övrig info på Lilla Teaterns webbplats.
LILLATEATERN.FI
Lilla Teatern ger ut publikmagasinet REVY. Läs flera artiklar online.
TILL REVY
Lilla Teatern ordnar publikevenemanget SIDOR AV TOVE lördag 19.11 kl. 13-16. Läs mera och anmäl dig på vår webbplats!
Webbplatsen om Tove Jansson
WWW.TOVEJANSSON.COM
Mumintrollens underbara värld
WWW.MOOMIN.COM
FEEDBACK
Vad tyckte du? Kommentera gärna föreställningen och ditt teaterbesök på Lilla Teaterns webbplats. Kommentarsfältet hittar du längst ned på den länkade sidan.
PALAUTE
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?
Anna palautetta Lilla Teaternin sivustolla! Palautekenttä löytyy, kun selaat alla linkitetyllä sivulla alaspäin.