Käsiohjelma

Teksti
JUSSI MOILA
Ohjaus ja alkuperäisidea
SINI PESONEN
Koreografia
KAISA TORKKEL
Skenografia ja lavastus
TINJA SALMI
Skenografia ja videosuunnittelun toteutus
TOINI NISSINEN
Pukusuunnittelu
HENNA-RIIKKA TASKINEN
Valosuunnittelu
KARI LEPPÄLÄ
Sävellys ja äänisuunnittelu
ALEKSI SAURA
Naamioinnin suunnittelu
PIA MALMBERG
Dramaturgi
HENNA PIIRTO
Ensi-ilta 28.8.2025
Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä
Kesto 2 tuntia 30 min, sisältää väliajan
Esitysoikeudet
Nordic Drama Corner
Näytelmä sisältää sitaatteja
seuraavista teoksista:
René Descartes:
Teokset IV ”Sikiön kehityksestä”,
suom. Timo — Kaitaro, Mikko Yrjönsuuri,
Markku Roinila ja Tuomo Aho,
Gaudeamus (2005)
Kuningatar Kristiina: Maksiimeja,
suom. Pihla Pekonen
Ovidius: Muodonmuutoksia,
suom. Alpo Rönty, WSOY (1997)
Raamattu: 1. kirje korintilaisille
(muotoilu”Raamattu Kansalle” käännöksestä)
”Kirje Ebballe”
– Kuningatar Kristiina (suom. Rauno Ekholm)

Rooleissa
Kuningatar Kristiina
ELSI SLOAN (vier.)
Belle (Ebba Sparre)
AINO SIRJE (vier.)
Carl Gustav, Descartes ja muita rooleja
ALVARI STENBÄCK (vier.)
Kuningataräiti
AINO SEPPO
Oxenstierna
RAUNO AHONEN
Marski ja muita rooleja
PEKKA HUOTARI
Ann Catherine, kätilö ja muita rooleja
VAPPU NALBANTOGLU
Kustaa II Adolf ja muita rooleja
MIKKO VIHMA
Salvius, Jesuiitta, Paavi ja muita rooleja
JOACHIM WIGELIUS
Hovineito ja muita rooleja
VILMA SIPPOLA
Kansan äänet
SINI PESONEN, TOINI NISSINEN,
MYRSKY MOILA, ALEKSI SAURA,
KARI LEPPÄLÄ

MUTTA SUURIN NIISTÄ ON RAKKAUS
Kristiina oli hyvin erikoislaatuinen henkilö hyvin konservatiivisessa ajassa. Hänellä oli omien sanojensa mukaan naisen ruumis mutta miehen sielu. Tästä asiasta kiistellään nykyään paljon julkisuudessa: mikä sukupuoli on ja mikä sen määrittää. Onko se ihmisen omassa mielessä, kehossa vai muiden ihmisten päätettävissä. Ja miten paljon sen saa antaa ohjata ihmisten elämää.
Kristiinan tarina todistaa osaltaan että sukupuoli ei ole muiden ulkoapäin määriteltävissä ja kuten nykytiedekin todistaa, se on paljon monimuotoisempi ja kokemuksellisempi asia kuin mihin yhteiskunnalliset rakenteet perustuvat.
Näytelmä vie meidät 1600-luvun fantastiseen ja rajuun maailmaan, jossa kohduttomien ihmisten tärkein tehtävä oli hallita ja sotia ja kohdullisten ihmisten tärkein tehtävä oli tulla siitetyksi ja synnyttää lapsia, myös mahtavimpien heistä, kuten Kristiinan.
Kristina lopetti 30-vuotisen sodan ja kohdensi kiinnostuksensa tieteeseen, taiteeseen ja Ruotsin muuttamiseen sivistysvaltioksi. Hän kieltäytyi synnyttämästä lasta, mitä pidettiin hänen tärkeimpänä tehtävänään.
Ihmiset eivät kestäneet tällaista vapautta — ja 1600-luvullakin Kristiinan valtakauden hämmennyksestä seurasi hänen kruunusta luovuttuaan taas uusi sota.
Näytelmä heijastelee aikaamme, jossa konservatiivit ja liberaalit repeävät yhä kauemmas toisistaan. Miten ankarien arvojen kyllästämä kulttuuri suhtautuu liberaaliin ihmiseen joka tahtoo jatkuvasti kehittää ja etsiä itseään ja kieltäytyy perheestä ja synnyttämisestä?
Se on uhka patriarkaatille ja kun kuri ja järjestys halutaan taas palauttaa, alkaa sota ja väkivalta näyttäytyä houkuttelevana vaihtoehtona.
Kristiina oli jo omana aikanaan ristiriitainen hahmo. Myöhemmin hänestä on tullut queer-ikoni: ihminen joka eli omannäköisensä elämän muiden mielipiteistä piittaamatta.
– ohjaaja Sini Pesonen ja kirjailija Jussi Moila

Ruotsi 1600-luvulla
Ruotsi oli 1600-luvulla harvaanasuttu ja syrjäinen valtakunta, joka onnistui kolmikymmenvuotisen sodan aikana kampeamaan itsensä muiden eurooppalaisten suurvaltojen loisteliaaseen joukkoon.
1600-lukua voidaan epäilemättä kuvata yhdeksi historiamme dramaattisimmista vuosisadoista, sillä myrskyisää vuosisataa leimasivat veriset suursodat, pienen jääkauden tuomat ankarat sääolosuhteet ja joukkohysteriaa kylväneet noitavainot.
Ruotsin kuningatar Kristiina oli tämän dramaattisen ja myllerryksiä täynnä olevan vuosisadan ristiriitainen hahmo, joka aiheutti poikkeuksellisuudellaan omissa aikalaisissaan niin vihastusta kuin ihastusta.
– FM, väitöskirjatutkija Pihla Pekonen, Helsingin yliopisto

DAMOKLEEN MIEKKA
Damokles oli Italian Syrakusan yksinvaltiaan Dionysios nuoremman hovimies neljännellä vuosisadalla eKr. Hän sanoi Dionysiokselle, että tämä oli todella onnekas, koska tällä oli suuri käskyvalta. Dionysios tarjoutui vaihtamaan paikkaa Damokleen kanssa päivän ajaksi, jotta tämä voisi kokea haluamaansa onnea.
Myöhemmin illalla pidettiin juhlaillallinen. Damokles nautti suuresti: häntä kohdeltiin kuninkaana. Vasta aterian lopulla Damokles katsoi ylös, ja huomasi terävän miekan roikkuvan ainoastaan yhden hevosen jouhen varassa kuninkaanistuimen yläpuolella. Siinä hetkessä Damokleelta katosi ruokahalu, ja hän sanoi Dionysiokselle, ettei enää halua olla niin onnekas.
Lähde: https://raamattuajassamme.fi/damokleen-miekka/

Musiikkitiedot
Amamus Deum
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Sanna Majuri,
Jenny Jumppanen, Martti Manninen,
Samuli Pajunen
Miksei Itke
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Sanna Majuri,
Jenny Jumppanen, Martti Manninen,
Samuli Pajunen
Kristinan Syntymäpäivät
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Sanna Majuri,
Jenny Jumppanen, Martti Manninen,
Samuli Pajunen
Pax Divina!
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Jenny Jumppanen,
Martti Manninen, Samuli Pajunen
Herätkää
Säv. Johannes Regis (1425-1496)
San. Jussi Moila, sov. Aleksi Saura
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Sanna Majuri,
Jenny Jumppanen, Martti Manninen,
Samuli Pajunen, Aleksi Saura
Limainen Möykky
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Sanna Majuri,
Jenny Jumppanen, Martti Manninen,
Samuli Pajunen
Älä Sure
Säv. Aleksi Saura ja Alvari Stenbäck
San. Jussi Moila
Amamus Corpus
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Jenny Jumppanen,
Martti Manninen, Samuli Pajunen
Olennainen
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Jenny Jumppanen,
Kuolleet
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Sanna Majuri,
Jenny Jumppanen, Martti Manninen,
Samuli Pajunen
Ei Voi Omistaa
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulaja äänitteellä:
Sanna Majuri
Voi Meitä Herroja
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Martti Manninen, Samuli Pajunen
Minä Olen KAIKKEA
Säv. Elsi Sloan ja Aleksi Saura
San. Elsi Sloan
Hän Saapuu
Säv. Aleksi Saura, san. Jussi Moila
Laulajat äänitteellä:
Tiina Peltonen, Sanna Majuri,
Jenny Jumppanen, Martti Manninen,
Samuli Pajunen
Lisäksi kaikki instrumentaalinen
esitysmusiikki on
Aleksi Sauran säveltämää
ja tuottamaa materiaalia.

Toteutus
Järjestäjät
KATIANA CHATTA,
MINNA TUURI
Vastaava näyttämömestari
PEKKA AITTA-AHO
Näyttämömestarit
JANI KURVINEN,
JUKKA PUHAKKA
Kuiskaaja
ANU TAMMINEN
Pukijat
RIINA JÄNTTI,
PEPPI LAHTINEN
Vastaava tarpeistonhoitaja
IINA KUIVAS
Tarpeistonhoitaja
MINNA VUORI
Valomestari
VESA ELLILÄ
Apulaismestari
MILLA VEIRTO
Äänimestari
PAAVO KOLTTOLA
TEPPO LAITILA
Näyttämöoperaattorit
LASSE NIEMELÄ,
VILLE NIKKU
Näyttämötyöntekijät
JENNA MARJANEN,
JUKKA-PEKKA MÄLKIÄ,
MITRO PARTTI,
VILLE SORVALI,
JARI VOUTILAINEN
Kiitokset
MAIJA NURMIO, PIHLA PEKONEN,
MONNA KOSONEN, SUSANNA RÄMÖ,
ANU LAHTINEN, ANITA SALO,
HANNA RAJAKANGAS
Tuottaja
ANNI LEINO
Läheisyyskoreografi
KIRSI KARLENIUS
Musiikkijärjestäjä
MONGO AALTONEN
Päänäyttämöoperaattori
JUUSO MURTONIEMI
Tekniset suunnittelijat
SAMIANTTI LAMPELA,
JUHO HAIKKA
Lavastuksen toteutus
ANTTI RUTI, ELINA KELKKA,
JAN FÄLDT, MARKO MALINEN,
PEKKO ULMANEN, RIIKKA MÄNTYNEN,
SARI NEVA-KYYNY, TOMI KUUSINIEMI,
VILJAMI VÄRE
Puvustuksen toteutus
RIIKKA CANTH, ANNI LAANTI,
SUSANNA PHILLIPS-SANCHEZ,
MARI SOLJA, EEVA VARMOLA,
KRISTIINA VILPPONEN, SURA AGAMPODI,
MARIA KOVALA-HAKKARAINEN,
SANNA LUKIN, KIRSI UNKURI
Modisti
TUTTA LAURÉN
Naamioinnin toteutus
PIA MALMBERG, IIKA HUHTAMELLA,
TUULA KUITTINEN, JANINA LEHOJOKI
Vastaava tarpeistonsuunnittelija
MIRA ROKKANEN
Tarpeiston toteutus
LOTTA HEIKKINEN, SINI MEHTONEN,
MIRA ROKKANEN, JENNY VILLIKKA
Tuotantopäällikkö
ILKKA KOKKONEN
Ensemblepäällikkö
HEIKKI SANKARI
Näyttämöosaston päällikkö
OLLI KOSKELO
Lavastamon päällikkö
TUOMAS ANTIKAINEN
Lavastamon apulaispäällikkö
SAMPSA LAIHO
Puvuston päälliköt
TIINA SIVONEN, NINA VIRKKI
Naamioinnin päällikkö
HENRI KARJALAINEN
Valo- ja ääniosaston päällikkö
MARKO OKSMAN
Käsiohjelman toimitus
HANNA KALSTO
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
KIM SINISALO
Käsiohjelman ennakkokuvat
HELI BLÅFIELD
Käsiohjelman esityskuvat
CATA PORTIN

Vihreä kirja
MATKALLA KOHTI
KESTÄVÄÄ TEATTERIA
Helsingin Kaupunginteatteri haluaa olla suunnannäyttäjä elämysten vastuullisessa luomisessa ja ratkaisemassa ilmasto- ja ympäristökriisiä yhdessä muun teatteri- ja kulttuurikentän kanssa. Helsingin Kaupunginteatterin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti.
Olemme sitoutuneet Teatterin vihreään kirjaan, joka on kestävämmän teatteritoiminnan ohjeistukseksi Isossa-Britanniassa laadittu malli. Tavoittelemme kaikissa 2025 alkavissa uusissa tuotannoissamme Teatterin vihreän kirjan perustasoa, jossa materiaaleista vähintään 50% on uudelleen käytettyä ja esityksen jälkeen vähintään 65% materiaaleista käytetään uudelleen tai kierrätetään.
Prosessi kohti kestävää teatteria aloitettiin syksyllä 2022 suomentamalla Theatre Green Book -malli Helsingin Kaupunginteatterin, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Suomen teatterit ry:n (STEFI) yhteistyönä. Vuonna 2024 Teatterin Vihreää Kirjaa lähdettiin viemään osaksi arkea, aluksi muutamien kokeilutuotantojen avulla ja tänä vuonna sen käyttö laajenee kaikkiin alkaviin uusiin tuotantoihin. Vihreä kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: teatterituotantoihin, rakennuksiin sekä teatterin muihin toimintoihin.
Vuoden 2023–2024 aikana Helsingin Kaupunginteatterissa on siirrytty energiatehokkaampaan led-valaistukseen ja rakennuksen katolle on asennettu omat aurinkopaneelit. Lavastamon ja puvuston materiaalien kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä on tehostettu sekä integroitu selkeämmin luontevaksi osaksi luovaa suunnittelua. Vihreä kirja -malli liitetään asteittain saumattomaksi osaksi tuotantoprosessia suunnittelun alusta lähtien kaikille osa-alueille.
Lue lisää matkastamme kohti kestävää teatteria:

ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?