
Esiintyjä
HILMA KOTKANIEMI
Esityskonsepti
TYÖRYHMÄ
Esityskäsikirjoitus ja dramaturgia
SARA KOIRANEN & MIMMI AHONEN
Lavastus ja pukusuunnittelu
(TeaK, taiteellinen opinnäyte, TeM)
VERA KOTKANIEMI
Valo- ja videosuunnittelu
(TeaK, taiteellinen opinnäyte, TeM)
ELLI MARIA KUJANSUU
Äänisuunnittelu ja sävellys
IIDA HÄGGLUND
Nykyesityksen näyttämön kuraattori
RIIKKA THITZ
Ensi-ilta 7.8.2025
Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasila
Nykyesityksen näyttämö
Kesto n. 1 t 30 min, ei sisällä väliaikaa

Työryhmän sana
Moi.
Täällä puhuu little_star95.
Tai tarkemmin ottaen työryhmä nickin takana.
Meistä:
Olemme kaikki tytöksi kasvatettuja.
Olemme kaikki syntyneet vuosien 1984-2000 välillä.
Olemme kaikki janonneet joukkoon kuulumista.
Ja aina jännittäneet salaa pyjamabileissä, pidetäänkö meistä todella.
Mutta internet oli meille paikka, jossa sai olla mitä haluaa.
Paikka, jossa luovuudellemme oli tilaa.
Paikka, jossa oli kaltaisiamme.
.
.
.
Valemuisto.
Valemuistoja.
Ja kipeitä muistoja siitä, kuinka niin sanotun varhaisen anonyymin internetin vääjäämätön kehitys 2000-luvulla kohti “sosiaalista mediaa” muutti kaiken, kun “sosiaalisuudesta” keksittiin aikamme suurin hittituote, jonka jälkeen niin sanotut “oikean elämän suhteet” valuivat nimimerkkien väleihin ja tilalle.
Yhtä lailla kun me kerromme tarinaa internetistä, me haluamme kertoa tarinaa tyttöjen välisyyksistä. Herkkyyden ja julmuuden rajapinnoista.
Muistoistamme siitä, kuinka suhteemme toisiin tyttöihin rakentuivat joka päivä uudelleen ja uudelleen. Näppäimistön välityksellä, koulussa, kaduilla, puhelimessa.
Meille Mean girls -elokuva ei ollut fiktiota, vaan dokumentti.
Tai ei, ei ollut. Se oli vain pieni pintaraapaisu siitä, mitä tyttöjen välillä voi tapahtua. Yksi esimerkki siitä, kuinka nuoruutemme tarinoiden päähenkilöitä olivat valkoiset, muodikkaat, kauniit, laihat heterotytöt. Sivuhenkilöiden roolit kuuluivat toisenlaisille.
Sellaista se oli.
Sellaista se on.
Roolileikkejä.
Valtapelejä.
On täytynyt opetella uudelleen rakastamaan omaa tyttöyttään.
Kieltäytyä leikeistä ja peleistä, jotka repivät meitä erilleen.
.
.
.
Olemme rakentaneet tämän sähköisen kudelman tästä päivästä käsin mennyttä etsien. Moni asia tai alusta on lopullisesti muuttunut tai kadonnut.
Mutta me olemme löytäneet verkosta ja itsestämme uudelleen myös jotain sellaista, jonka voisi kuvitella jo kauan sitten kadonneen. Jotain tahmeaa, lempeää, vilpitöntä.
Nostalgian ja nykyisyyden suloisena sekoituksena.
Joka on tehnyt meistä meidät.

Muisto, muisti ja MSN Messenger
little_star95 – ooksä online? -esityksessä ympäristöinä ja materiaaleina toimivat 2000-luvun alun internet-alustat kuten suomalainen Irc-galleria-yhteisöpalvelu, Microsoftin vuonna 2013 lakkauttama MSN Messenger -pikaviestiohjelma ja teini-ikäisille suunnatun aikakauslehden demi.fi-keskustelufoorumi. Esityksen tekijät ovat hyödyntäneet teosprosessissa omaa internet-historiaansa kuten blogeja, kotisivuja ja kuvanjakopalveluita rakentaessaan uudelleen kokemusta varhaisen internetin mahdollistamasta sosiaalisten suhteiden verkostosta – siitä sisäisten, ulkoisten, fyysisten, verkkopohjaisten ja mielensisäisten maailmojen risteymästä, jossa nuori ihminen rakentaa suhdetta itseensä ja muihin.
Erilaiset muistiarkistot, tallentamisen logiikat ja sen kautta suhde historiaan ovat muuntuneet jo 1800-luvulla alkaneen ja 1900-luvun lopulla kiihtyneen teknologisen kehityksen myötä, heijastuen väistämättä myös oman aikansa nykytaiteeseen.
Teknologia ja muisti
Digitaalista aikaa käsitelleen filosofi Bernard Stieglerin (1952–2020) mukaan teknologia ei ole jotain ihmisen ulkopuolella sijaitsevaa, vaan se on perustavanlaatuinen osa ihmisyyttä. Teknologia ei ole pelkästään sitä, miten digitaaliset työkalut vaikuttavat arkielämään tai miten erilaiset organisaatiot, valtiot tai yksilöt käyttävät valtaansa niiden avulla. Stiegler erottaa ajattelussaan teknologian (technology) tekniikasta (technics), joka teknologian valmistusta ja käyttöä. Ihmisten ainutlaatuinen tapa olla olemassa maailmassa määrittyy eri yhteisöjen käyttämien työkalujen mahdollistamien kokemusten ja tiedon kautta, oli työkalu sitten kivikirves, sulkakynä tai internet. Tekniikan ydin ei siis ole laitteessa itsessään, vaan luovassa prosessissa, jolla ihminen luo suhteen maailmaan kulloisenkin työkalun avulla, ja jossa työkalut mahdollistavat uusia ilmaisumuotoja ja kulttuurisia käytäntöjä.
Stiegler on kirjoittanut, miten ihmisen rajallinen muisti on joutunut turvautumaan ulkoistettuihin apuvälineisiin kuten kirjoittamiseen, valokuviin, kortistoihin ja tietokantoihin. Niin sanottua “luonnollista” ja “keinotekoista” muistia on arvotettu ja määritetty länsimaisessa ajattelussa eri tavoin eri aikoina. Antiikin ajan filosofi Platonin ajattelussa keinotekoinen muisti näyttäytyy uhkana, koska riippuvuus siitä heikentää ihmisen oman muistin harjoittamisen välttämättömyyttä, kun taas esimerkiksi filosofi Jacques Derrida (1930–2004) argumentoi, että muistin toiminta vaatii väistämättä teknistä ulkoistamista.
Muistiarkistojen hoitajat
Taidehistorioitsija Claire Bishopin mukaan nykymuotoinen internet toimii “muistin äärimmäisenä alustana ja säilytyspaikkana”, joka ottaa haltuun kaikki aiemmat teknologiat: se voi asuttaa niin kuva-, video-, ääni- ja tekstimuotoista materiaalia. Tämän kehityksen myötä aikaisempien muistin ulkoistamisen muotojen ulkoasu ja rakenne muuttuvat yhtenäisiksi. Näyttö häivyttää materiaalien tuntoaistiin perustuvat ominaisuudet siinä missä standardisoidut kuvakoot ja liikkuvan kuvan aikaraamit muuntavat ne loputtomasti skrollattavaksi virraksi.
Yhtenäisenä massana näyttäytyvä muistimateriaali menettää Bishopin sekä konkreettiset että historialliset mittasuhteensa. Siinä menneisyys näyttäytyy esteettisesti ikuisesti kehää kiertävänä referenssimateriaalina, jonka yhteiskunnalliset kosketuspinnat ja ajalliset suhteet liudentuvat tunnistamattomiksi. Tieto muuttuu verkossa samanaikaisesti sirpaloituneeksi ja yhdenmukaiseksi.
Bishop kirjoittaa, miten tietoinen suhde historiaan ja sitä kautta muistin ulkoistettuihin apuvälineisiin on tullut yhdeksi nykytaiteen tunnusmerkeistä 1990-luvulta alkaen, joka näkyy lukuisina tutkimukseen pohjautuvina installaatioina, videoesseinä, kuva-arkistoina, luentoperformansseina ja pseudomuseoina. Stiegler nostaa esiin Marcel Duchampin maalauksen Alaston laskeutuu portaita, No. 2 (1912), jossa taiteilija hyödynsi valokuvauksen ja elokuvan ajallisia perspektiivejä maalaustaiteessa, tai miten äänen tallentamisen teknologia mahdollisti 1900-luvun alussa musiikin opettelun korvakuulolta ja edisti klassisen musiikinopetuksen ulkopuolelle jääneiden mustien jazz-muusikoiden kuten Duke Ellingtonin uran kehittymistä.
Ulkoistettujen muistialustojen ja historiatietoisen nykytaiteen suhde muuttaa merkitystään erityisesti aikana, jolloin yhä useampi taiteilija on elänyt koko elämänsä internet-aikana. Lähes jokainen kokoaa itsestään muistiarkistoa liikuskellessaan erilaisilla keskustelufoorumeilla, pikaviestipalveluissa, pelialustoilla tai visuaalisen aineiston jakamispalveluissa, jolloin muistin ja muistojen rekonstruktioinnin mahdollisuudet muuttuvat lähes rajattomiksi.
Teknologiset unelmat
Kuvataideakatemian vuoden 2025 Kuvan kevät -maisterinäyttelyssä nähtiin Tuure Leppäsen (s. 1999) valokuva- ja videoinstallaatio, jota varten taiteilija oli valmistanut internetistä löydettyjen kuvien perusteella 3D-mallintamalla ja -tulostamalla sekä muottivalumenetelmillä lapsuudessa omistamiaan ja sittemmin kadonneita esineitä, kuten Fujifilm Quick Snap -kameran myyntipakkauksen. Taiteilijan mukaan installaatiossa kuvatut esineet ovat laajan toimijakirjon tuotoksia. Niiden syntyyn ovat vaikuttaneet “taiteilijan muistelu, koneen logiikka, teknologian tuottajien taiteelliset intressit sekä muiden internetissä toimivien ihmisten intohimot ja toive yhteisöstä.”
Leppäsen prosessi ja teoksessa vaikuttavat toimijuudet rinnastuvat little_star95-esityksen tekijöiden lähtökohtiin. Teknologian mahdollisuudet yksityisten ja jaettujen narratiivien rakennustyössä suhteutuvat internetin muodostamiin ja levittämiin rakenteisiin. Ne mahdollistavat samanaikaisesti uudenlaisen kokeilun, leikkisyyden ja omaäänisyyden, mutta myös ihmisyksilöiden ja -ryhmien sekä tekoälymallien vahvistamaa syrjintää, vallan väärinkäyttöä ja ulossulkemista.
Vaikka helposti tuntuukin siltä, että maailman ääririkkaat teknomiljonäärit määrittelevät yksinoikeudella nykyihmisen suhdetta teknologiaan, rohkaisee Bishop taiteilijoita muistiapuvälineiden luovaan hyödyntämiseen ja menneeseen sulkeutuvan nostalgisen luuppaamisen sijaan mielikuvittelemaan uusia kuvastoja ja astumaan kehän ulkopuolelle. Stiegleriä mukaillen: tekniset työkalut voivat avata uusia suhteita maailmaan ja mahdollistaa uusia ilmaisumuotoja – ihmisyyden ydin on luovassa prosessissa, jossa niitä käytetään eri tavoin.
Lähteet
Bishop, Claire, 2024. “Déjà Vu: Invoking Modernist Architecture and Design.” Teoksessa Disordered attention: how we look at art and performance today. London: Verso.
Kuvan Kevät 2025 -verkkokatalogi. https://www.uniarts.fi/taiteilijat/tuure-leppanen/
Norton, Bryan. Our tools shape our selves. Aeon, julkaistu 1.4.2024.
https://aeon.co/essays/bernard-stieglers-philosophy-on-how-technology-shapes-our-world
Stiegler, Bernard. 2010. “Memory, with an introduction by Mark B. N. Hansen.” Teoksessa Critical terms for media studies. Toim. W.J.T. Mitchell ja Mark Hansen. Chicago: The University of Chicago Press. Ss. 64-87.
Kirjoittaja Riikka Thitz on Helsingin Kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämön kuraattori.

Toteutus
ESITYKSEN RAKENTAMISESSA ON
KÄYTETTY SEURAAVIA ALUSTOJA JA SIVUJA
irc-galleria.net
Escargot Chat
mmm.page
Wayback Machine
TEKNINEN TUKI JA KONSULTAATIO,
VERKKOSIVUJEN SUUNNITTELU
Oskar Lappi
Antti Karvanen
IRC-GALLERIA-TILEJÄÄN JA
KUVIAAN MEILLE OVAT LAINANNEET
Julia Myllymaa
Lena Patta
Emma Viljanen
Natalia Hauta
Roope Tanska
Emmi Hiivola
Hanna Erämaja
Siri Haapanen
LISÄKSI KIITÄMME
Koko HKT:n Studio Pasilan henkilökunta :3 <3
Riikka Thitz
Tuomas Laitinen
HKT:n viestintä- ja markkinointitiimi
Emmi Linnankivi
Mari Karsikas
A-lehdet
Matias Ojanen
Any Nybacka
Saija Nygård
Willjam Tigerstedt
Heta Kujansuu
Victor Suhonen Storrank
Felix Bardy
Jaakko, Liina, Alma ja Maija
Äiti ja isä
Saara-sisko ja perhe
Tarja Hägg
Jyrki Oksaharju
Teakin tuotantopalvelut
Antti Pekkala
K.Rasila
Torimyyjä Stigu
Miretta Kujamäki
Noora Joutsenlahti
Ruusa Tapper
Riku Rämä / Turun Kaupunginteatteri
Vilja Lehtonen
Alli ja Irene Suosalo
Perheet, kumppanit ja ystävät
Tervasaaren mattolaituri
K-market Pasaati
Kaikki maailman tytöt, tytöiksi kasvatetut,
entiset ja nykyiset tytöt
ESITYKSEN OVAT MAHDOLLISTANEET
Nykyesityksen näyttämö
Wihurin säätiö
Taike
Tuottaja
AKU KORHONEN
Näyttämöpäällikkö
TIMO HÄRKÖNEN
Näyttämömestarit
MATTI HEIKKILÄ, ARTO JORMAKKA
Järjestäjä-tarpeistonhoitaja
SATU NOROLUOTO-FÄLDT
Pukija
PAULA OJALA
Valomestari
TEPPO SAARINEN
Äänimestari
SAMI LUST
Apulaismestari
MIIKA STORM
Lavastamon päällikkö
TUOMAS ANTIKAINEN
Lavastamon apulaispäällikkö
SAMPSA LAIHO
Puvuston päälliköt
TIINA SIVONEN, NINA VIRKKI
Naamioinnin päällikkö
HENRI KARJALAINEN
Valo- ja ääniosaston päällikkö
MARKO OKSMAN
Tekniset suunnittelijat
SAMIANTTI LAMPELA, JUHO HAIKKA
Vastaava tarpeistonsuunnittelija
MIRA ROKKANEN
Tuotantopäällikkö
ILKKA KOKKONEN
Käsiohjelman toimitus
EMMI LINNANKIVI, HANNA KALSTO
Käsiohjelman ennakkokuva
MIMMI AHONEN
Esityskuvat
HELMI PADATSU
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
KIM SINISALO

MATKALLA KOHTI KESTÄVÄÄ TEATTERIA
Helsingin Kaupunginteatteri haluaa olla suunnannäyttäjä elämysten vastuullisessa luomisessa ja ratkaisemassa ilmasto- ja ympäristökriisiä yhdessä muun teatteri- ja kulttuurikentän kanssa. Helsingin Kaupunginteatterin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti.
Olemme sitoutuneet Teatterin vihreään kirjaan, joka on kestävämmän teatteritoiminnan ohjeistukseksi Isossa-Britanniassa laadittu malli. Tavoittelemme kaikissa 2025 alkavissa uusissa tuotannoissamme Teatterin vihreän kirjan perustasoa, jossa materiaaleista vähintään 50% on uudelleen käytettyä ja esityksen jälkeen vähintään 65% materiaaleista käytetään uudelleen tai kierrätetään.
Prosessi kohti kestävää teatteria aloitettiin syksyllä 2022 suomentamalla Theatre Green Book -malli Helsingin Kaupunginteatterin, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Suomen teatterit ry:n (STEFI) yhteistyönä. Vuonna 2024 Teatterin Vihreää Kirjaa lähdettiin viemään osaksi arkea, aluksi muutamien kokeilutuotantojen avulla ja tänä vuonna sen käyttö laajenee kaikkiin alkaviin uusiin tuotantoihin. Vihreä kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: teatterituotantoihin, rakennuksiin sekä teatterin muihin toimintoihin.
Vuoden 2023–2024 aikana Helsingin Kaupunginteatterissa on siirrytty energiatehokkaampaan led-valaistukseen ja rakennuksen katolle on asennettu omat aurinkopaneelit. Lavastamon ja puvuston materiaalien kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä on tehostettu sekä integroitu selkeämmin luontevaksi osaksi luovaa suunnittelua. Vihreä kirja -malli liitetään asteittain saumattomaksi osaksi tuotantoprosessia suunnittelun alusta lähtien kaikille osa-alueille.
Lue lisää matkastamme kohti kestävää teatteria:

ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?