Henry Lewis – Jonathan Sayer – Henry Shields

NÄYTELMÄ JOKA MENEE PIELEEN

(The Play That Goes Wrong)

 

Suomennos
Mikko Koivusalo

Ohjaus ja suomennoksen sovitus
Pentti Kotkaniemi

Lavastus
Peter Ahlqvist

Pukusuunnittelu
Elina Vättö

Valosuunnittelu
Valdemar Virtanen

Äänisuunnittelu
Jaakko Virmavirta

Musiikin sävellys
Jaakko Virmavirta & Ivan Bavard

Naamioinnin suunnittelu
Pia Kähkönen

Dramaturgi
Henna Piirto

 

Ensi-ilta 9.3.2022 Helsingin Kaupunginteatterin
Arena-näyttämöllä

Esityksen kesto 2 t 15 min

Lue lisää

The Play That Goes Wrong sai kantaesityksensä Mischief Theatren toimesta 4.12.2012 Old Red Lion Theatressa, Lontoossa, nimellä The Murder Before Christmas. Esitys siirtyi Lontoon West Endiin, Duchess Theatreen, syyskuussa 2014 ja sen tuottivat Kenny Wax Ltd ja Stage Presence Ltd.

Alkuperäisteoksen The Play That Goes Wrong oikeuksia valvoo United Agents / Nicki Stoddart
nstoddart@unitedagents.co.uk

Tämä tuotanto ei ole alkuperäistuotannon replika. Kaikki oikeudet pidätetään.

Suomessa näytelmän esitysoikeuksia valvoo Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner.

ROOLEISSA

Anne, NÄYTTÄMÖMESTARI
Eija Vilpas

Teuvo, VALO- JA ÄÄNIMIES
Pekka Huotari

RISTO eli NÄYTELMÄN OHJAAJA JA POLIISI-TARKASTAJA CARTER
Santeri Kinnunen

JONDE eli CHARLES HAVERSHAM
Jari Pehkonen

ROOPE eli THOMAS COLLEYMOORE
Alex Anton

HENKKA eli CHARLESIN HOVIMESTARI PERKINS
Matti Rasila

SANNA eli FLORENCE COLLEYMOORE, CHARLESIN MORSIAN JA THOMASIN SISAR
SANNA-JUNE HYDE

MASA eli CHARLESIN VELI CECIL HAVERSHAM & PUUTARHURI ARTHUR
Joel Hirvonen

Tapahtumapaikkana on Pääkaupunkiseudun Polyteknisen Draamaseuran tuottama ensi-ilta Susie H. K. Brideswellin murhamysteerinäytelmästä  ”Murha Havershamin kartanossa”.

Lue lisää

NÄYTELMÄSTÄ

The Play That Goes Wrong kirjoitettiin teatterikoulun lopputyöksi vuonna 2012. Kolme lontoolaista teatteriopiskelijaa Henry Lewis, Jonathan Sayer ja Henry Shields tekivät käsikirjoituksen ja näyttelivät sen kolme keskeistä roolia. Alkuun näytelmää esitettiin pienessä pohjoislontoolaisessa pubissa, kunnes sana uudenlaisesta, hulvattomasta farssista alkoi kiiriä. Suosion myötä näytelmä lähti Iso-Britannian-kiertueelle, jota seurasivat Lontoon West End ja Broadway. Lopulta näytelmä nousi kansainväliseksi hitiksi, jolla on ollut kaksi miljoonaa katsojaa ympäri maailman.

Lue lisää

Lontoolaisesta pubista kansainväliseen suosioon 

Näytelmä joka menee pieleen on nimensä mukaisesti näytelmä näytelmästä, jossa yksikään hetki ei mene suunnitelmien mukaan. Esityksessä harrastajateatteriseurue yrittää selviytyä murhamysteerin ensi-illasta, mutta mikään ei tunnu onnistuvan. Vuorosanat unohtuvat, lavasteet hajoavat ja äänitehosteet tulevat väärissä kohdissa.

Näytelmän komiikka perustuu hauskoihin, fyysisiin tilanteisiin, joihin näyttelijät joutuvat. Henkilöhahmojen täytyy keksiä nopeasti ikään kuin improvisoiden, miten toimia, kun vaikkapa hissi jumittuu tai ovi ei aukea. Hahmojen kohtaamat ongelmat ovat useimmiten hyvin konkreettisia.

”Tämä on näyttelijäntyön ja lavastustaiteen yhteispeliä. Esityksessä tärkeintä ovat taitavat koomikot ja taitavasti ajateltu lavastus”, näytelmän vastuudramaturgi Henna Piirto kertoo.

The Play That Goes Wrong kirjoitettiin alun perin teatterikoulun lopputyöksi vuonna 2012. Kolme lontoolaista teatteriopiskelijaa Henry LewisJonathan Sayer ja Henry Shields käsikirjoitti farssia kuukauden päivät kolmikon opiskelija-asunnolla.

Sen jälkeen näytelmää alettiin esittää pienessä pohjoislontoolaisessa pubissa. Yleisöä oli aluksi vain nimeksi, mutta sana uudenlaisesta, hulvattomasta farssista alkoi kiiriä. Pian pubi oli täpötäynnä jokaisena esitysiltana.

Suosion myötä näytelmä lähti Iso-Britannian-kiertueelle, jota seurasivat Lontoon West End ja Broadway. Lopulta näytelmä nousi kansainväliseksi hitiksi, jolla on ollut kaksi miljoonaa katsojaa ympäri maailman. Näytelmä on kahminut useita teatterialan palkintoja, kuten parhaan uuden komedian Olivierin (2015) ja parhaan lavastuksen Tony Awardin (2017).

”Komedia on hirvittävän vaikea laji. Hittejä ei voi tietoisesti synnyttää, vaan ne syntyvät, kun kaikki tarvittavat osa-alueet ovat kohdillaan. Tässä näytelmässä ei ole mitään pinnisteltyä tai yliyrittämistä, vaan se on aidosti hauska”, Piirto sanoo.

Tekijäkolmikon perustama The Mischief Theatre on luonut ”menee pieleen” -sapluunasta brändin, jota he ovat käyttäneet myös useissa muissa näytelmissä, kuten Peter Pan Goes Wrongja Magic Goes Wrong. Lisäksi BBC Onella on esitetty mini-tv-sarja The Goes Wrong Show.

Piirron mukaan ”teatteri teatterissa” -rakenne antaa mahdollisuuden leikitellä todellisuuden tasoilla. Meidän on helpompi nauraa fiktiivisen näyttelijäporukan mokailulle, kun tiedämme, ettei siinä ole tosi kyseessä.

Helsingin Kaupunginteatterin versiossa jännitysnäytelmää esittää Pirkanmaan Polytekninen seura. Näytelmän henkilöhahmot ovat brittiläisiin kartanomaisemiin sijoittuvista dekkareista tuttuja. Murhamysteeriä ratkova etsivä esimerkiksi selvittää, kuka perii murhatun henkilön rahat tai kuka on kenenkin kanssa rakkaussuhteessa.

Yhden huumorin tason tuo se, että toilailevat suomalaiset näyttelijät esittävät brittiläisiä aristokraatteja ja poliisitarkastajia ja vielä suomeksi. Katsoja ei pääse missään vaiheessa unohtamaan näytelmän asetelmaa.

”Hahmot eivät ole meidän arkitodellisuudesta tuttuja, jolloin olemme koko ajan tietoisia, että esitys on teatterileikkiä. Siinä mielessä teksti tarjoaa puitteet harmittomalle komedialle”, Piirto sanoo.

Brittikolmikon näytelmä myös tuulettaa farssin sukupuoleen ja yhteiskuntaluokkaan liittyviä perinteitä. Jännite ei rakennu henkilöiden väliselle luokkaerolle, eikä siinä ole vanhoille farsseille tyypillisiä naisrooleja.

”Esimerkiksi puolipukeinen sihteeri, jonka kanssa päähenkilömiehellä on salasuhde, on näitä superkliseitä, joita farsseissa vilisee, mutta NJMP:ssä ei tällaisia alisteisia, seksistisiä naisrooleja ole,” Piirto sanoo.

”Näytelmä uudistaa farssin henkeä siinä, että se ei ole maailmankuvaltaan kyyninen, vaan hyväntahtoinen, lämminhenkinen.”

Ida Henritius

OHJAAJALTA

Teatterissa hienointa on, että teatteri on lapsellisin kaikista taiteen lajeista. Teatterin perusmuotohan on, että tää on nyt niinku virtahepo, ja tää tulee nyt täältä. Ja arvostelukykyisetkin katsojat uskovat, että toi on nyt oikeesti niinku virtahepo ja että se tulee nyt tuolta. Tästä lapsellisuuden ehtymättömästä aarreaitasta Näytelmä joka menee pieleen ammentaa loputtoman määrän sattumuksia ja kommelluksia. NJMP on riemukkaalla tavalla lapsellinen näytelmä, se on teatteria isolla alkukirjaimella.

Erittäin riemastuttavaa teatteri-iltaa!

Pentti Kotkaniemi

Lue lisää

Pentti Kotkaniemi on työskennellyt ohjaajana televisiossa ja teatterissa. Hänen tunnetuimpia tv-ohjauksiaan olivat mm. Ylen tuottama Lapinlahden linnut-sketsisarja, Kuudesti laukeava, Maailman kahdeksan ihmettä ja Seitsemän kuolemansyntiä. Näyttelijänä hän on tehnyt pieniä rooleja mm. elokuvissa Asfalttilampaat ja Mies joka ei osannut sanoa ei sekä tv-sarjassa Pakanamaan kartta.

Teatteriohjaajana Kotkaniemi on työskennellyt mm. Kuopion kaupunginteatterissa, Tampereen Teatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa ja Lahden Kaupunginteatterissa. Hän on tullut tunnetuksi erityisesti komedia- ja farssiohjaajana.

Helsingin Kaupunginteatterissa hän on ohjannut näytelmät Yhden yön tarinat (1998), Vaahteramäen Eemeli (2001), Kloonit (2004), Grönholms metod (2006), Pappas pojkar (2008), Viimeinen suuri rakastaja (2008), Försäljarna (2008), Salaa rakas (2009), Ulkomaalainen (2011), Omaka par (2011), Kolme apinaa (2013), Pikavoitto (2014), Flirttikurssi 55+(2015), Vakavuusongelma (2016), Ei makseta, ei makseta (2016), Syntipukki (2018), Parasta elämässä (2019) ja Näytelmä joka menee pieleen (2022).

Kaikista suurin menestys Helsingin Kaupunginteatterissa on ollut Kotkaniemen ohjaama ja Martti Suosalon ja Mika Nuojuan tähdittämä Kiviä taskussa, joka tuli ensi-iltaan vuonna 2002 ja jatkaa edelleen voittokulkuaan. Sitä esitetään edelleen Helsingin Kaupunginteatterissa ja se myös kiertää eri puolilla Suomea.

Toteutus

Lue lisää

Tuottaja
Pia Karetie

Näyttämöosaston päällikkö
Olli Koskelo

Lavastamon päällikkö
Tuomas Antikainen

Lavastamon apulaispäällikkö
Sampsa Laiho

Puvuston päälliköt
Tiina Sivonen ja Nina Virkki

Naamioinnin päällikkö
Henri Karjalainen

Valo-osaston esihenkilö
Marko Oksman

Tekninen suunnittelija
Keijo Viitala

Tarpeistonsuunnittelija
Mira Rokkanen

Tarpeiston valmistus
Sini Junnola, Laura Tulimaa, Jenny Villikka, Mira Rokkanen

Lavastuksen toteutus
Elina Kelkka, Jan Fäldt, Jenni Nissinen, Sari Neva-Kyyny,
Tanja Sormunen, Eero Paasikoski, Tiia-Sisko Rasilainen

Puvustuksen valmistus
Anni Laanti, Mari Solja, Suranjitha Agampodi

Modisti
Tutta Laurén

Järjestäjä ja vastaava näyttämömestari
Matti Hirvonen

Järjestäjä ja apulaisnäyttämömestari
Jesse Turunen

Kuiskaaja
Anu Tamminen

Tarpeistonhoitaja ja pukija
Elina Reiman, Riina Jäntti

Naamioinnin toteutus
Pia Kähkönen, Siiri Alho ja Paulina Lazar

Vastaava valomestari
Paavo Kykkänen

Näyttämötyöntekijät
Unto Helo, Ville Sorvali

Käsiohjelman toimitus
Hanna Kalsto

Käsiohjelman valokuvat
Tapio Vanhatalo

Käsiohjelman graafinen suunnittelu
Raili Petäjistö

Kuvagalleriaan

Anna palautetta

Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?
Anna palautetta Helsingin Kaupunginteatterin sivustolla!

ANNA PALAUTETTA