Ohjaus, lavastus ja pukusuunnittelu
ENE-LIIS SEMPER
Liikkeen dramaturgia
GIACOMO VERONESI
Sävellys ja äänisuunnittelu
JAKOB JUHKAM
Puku- ja lavastussuunnittelun assistentit
ANITA KREMM ja LIISAMARI VIIK
Valosuunnittelu
AKU LAHTI (tait. opinnäyte, TeM)
Dramaturgi
ARI-PEKKA LAHTI
Ensi-ilta 20.4.2023
Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasila
Esityksen kesto 1 t 45 min, ei väliaikaa
Esitys on Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun
Näyttelijäntaiteen koulutusohjelman ja
Helsingin Kaupunginteatterin kolmas yhteistuotanto.
Rooleissa
JESSE GYLLENBÖGEL
AKSELI ILVESNIEMI
RONJA KEIRAMO
BETADI MANDUNGA
MITRA MATOUF
SAMUEL ONATSU
EMMA PÄLSYNAHO
LINA SCHIFFER
ALVARI STENBÄCK
SAKU TAITTONEN
ohjaajan sana
Vuosien saatossa olen huomannut tuntevani vetoa asioita kohtaan, jotka syystä taikka toisesta tuntuvat vastustavan nimetyksi tulemista. Asiat, joita on vaikea kuvailla tarkasti. Asiat, jotka ovat liian erikoisia, abstrakteja tai ilmiselviä sanoilla kuvattaviksi. Kaikki sellainen kiinnostaa minua.
Taiteilijana pyrin tuomaan nämä nimettömät hetket lavalle sellaisina kuin ne ovat, ilman mitään selitystä. Yleisöllä on tällöin mahdollisuus kokea asiat kanssani samalla lailla. On mielestäni kiinnostavaa nähdä reagoivatko muut näihin hetkiin ja jos reagoivat niin millä tavalla, millainen on heidän tulkintansa.
Esityksen sommittelun on mielestäni paettava lineaarisuutta ja tunnetta siitä, että ajan kulku on pelkkää luonnollisesti soljuvaa virtaa. Siksi työni perustuu valokuviin, maalauksiin ja jähmettyneisiin poseerauksiin. Ryhmittelen keräämäni materiaalin monimuotoisen kummalliseksi joukoksi; sellaiseksi, joka huolimatta outoudestaan muistuttaa minua elämän raadollisuudesta ja samalla siitä, mikä ihmisyytemme tila on. Minä olen subjektina olemassa näiden loputtomien ja yhtäaikaisesti nykyhetkessä tapahtuvien tarinoiden joukossa. Huolimatta omista, subjektiivisesti rajoittuneista näkökulmistani, ja jatkuvasta pyrkimyksestäni rajata elämää johonkin, jonka toivon olevan järjelläni hallittavissa, manifestoituvat olemassaolon hetket äärimmäisen kummallisella tavalla saaden absurdeja ja silti koskettavia muotoja.
Todellisuus, jota etsin, on usein ylivoimaista ja käsittämätöntä. Silti se herättää minussa (ja toivottavasti yleisössä) varauksetonta empatiaa, jonka kautta minun on mahdollista päästä meditatiiviseen tilaan. Tuossa tilassa todellisuus eri ilmentymineen on jollain tapaa paremmin läsnä.
Ene-Liis Semper
Director´s note
Over the course of the years, I have discovered I am mostly drawn to things that, for some reason, refuse to be given a name. These things are interesting to me because they refuse to be fully described or are too special or abstract or obvious to be captured by words. As an artist, I aim to bring these unnamed moments to the stage as they are, without any explanation, so that people can experience them as I did. I am curious to see if and how others will receive and interpret these moments.
To me, the performance composition needs to escape linearity and the feeling of a natural flow of time. That´s why I collect the material working from photography, paintings and frozen poses, and then I assemble them together in different weird ways, that somehow despite being strange, remind me of life in its rawness. These unnamed moments I create are a reminder for me of our actual condition as human beings. I as a subject exist among infinite stories that happen simultaneously in the present moment. Beyond my subjective limited perspectives, and my constant effort to reduce life to something I can hope to make sense of, all moments of existence manifest themselves in extremely weird, absurd deeply touching shapes.
The reality I seek is often overwhelming and incomprehensible, yet provokes in me (and hopefully in the audience) an unconditional empathy that can transport me to a meditative state where reality and its impressions somehow become available.
Ene-Liis Semper
Esityksestä
”Taideteos Nimetön antaa mahdollisuuden kohdata jotain sellaista, joka on useimmiten liian näkyvää, liian kipeää, liian herkkää taikka liian erilaista nimettäväksi. Se pyrkii luomaan esiintyjien ja yleisön välille luottamuksen tilan, jonka kautta jokaisella katsojalla on lupa määrittää esityksessä koettavat asiat haluamallaan tavalla”, ohjaaja Ene-Liis Semper kuvailee.
”Uransa alussa olevan esiintyjän keho – anteeksi runollisuuteni – on myös vielä nimetön. Nimetön ja levoton yrityksessään tulla joksikin, taistellessaan olemassaolonsa puolesta. Esitys tutkii esiintyjän kehoa eri mahdollisuuksien vyöhykkeenä. Esiintyjien joukko kulkee kohti samaa ääretöntä päämäärää muuttaen jatkuvasti muotoaan, löytäen toistensa kautta yhä uusia tapoja olla, määrittäen jatkuvasti itseään uudestaan. Teoksessa ei ole tekstiä, vain kohtaamisia”, Semper jatkaa.
Teoksessa nähdään Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman kolmannen vuosikurssin opiskelijat Jesse Gyllenbögel, Akseli Ilvesniemi, Ronja Keiramo, Betadi Mandunga, Mitra Matouf, Samuel Onatsu, Emma Pälsynaho, Lina Schiffer, Alvari Stenbäck ja Saku Taittonen.
Ohjaaja Ene-Liis Semper vastaa myös teoksen konseptista ja visuaalisesta suunnittelusta. Valosuunnittelijana on Teatterikorkeakoulusta Aku Lahti, ja sävellys ja äänisuunnittelu on Jakob Juhkamin käsialaa. Liikkeen dramaturgiasta vastaa Giacomo Veronesi. Assistentteina toimivat Anita Kremm ja Liisamari Viik.
Esitys on jatkoa Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman ja Helsingin Kaupunginteatterin keväällä 2021 alkaneelle kolmivuotiselle yhteistyölle, jossa näyttelijäntaiteen kolmannen vuosikurssin opiskelijat tulevat kevääksi studio Pasilaan ja valmistavat kandiprojektinaan esityksen yhdessä koulun ulkopuolisten ammattilaisten kanssa.
Ene-Liis Semper on palkittu virolainen video- ja installaatiotaiteilija ja teatteriohjaaja. Hänen työnsä ovat olleet esillä useissa kansainvälisissä näyttelyissä ja festivaaleilla. Semper on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista virolaisista nykytaiteilijoista. Hän on Tallinnassa toimivan Teatteri NO99:n perustaja ja taiteellinen johtaja yhdessä Tiit Ojasoon kanssa. Lisäksi Semper on valmistanut esityksiä useisiin muihin eurooppalaisiin teattereihin.
Jakob Juhkam on palkittu virolainen säveltäjä ja multi-instrumentalisti. Jakob on julkaissut kolme sooloalbumia ja soittanut lisäksi useissa virolaisissa pop-yhtyeissä. Hän on työskennellyt Tallinnassa Teatteri NO99:ssa ääniteknikkona ja äänisuunnittelijana ja säveltänyt lisäksi musiikkia näytelmiin muualla Euroopassa.
Giacomo Veronesi on italialainen teatteriohjaaja, luennoitsija ja performanssitaiteilija, joka tutkii kokeellisia teatterin muotoja ja näyttelemisen menetelmiä. Hän on näytellyt ja luonut esityksiä niin teatterilavoille kuin julkisiin tiloihinkin Euroopassa ja kansainvälisesti.
Tuotanto
Helsingin Kaupunginteatteri ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Tuottaja ja näyttämöpäällikkö
Aku Korhonen
Musiikkijärjestäjä
Mongo Aaltonen
Järjestäjä-tarpeistonhoitaja
Satu Noroluoto-Fäldt
Näyttämömestarit
Matti Heikkilä ja Arto Jormakka
Pukija
Paula Ojala
Valomestari
Teppo Saarinen
Apulaismestari
Miika Storm
Näyttämöosaston päällikkö
Olli Koskelo
Lavastamon päällikkö
Tuomas Antikainen
Lavastamon apulaispäällikkö
Sampsa Laiho
Puvuston päälliköt
Tiina Sivonen ja Nina Virkki
Naamioinnin päällikkö
Henri Karjalainen
Valo-osaston esihenkilö
Marko Oksman
Tekninen suunnittelija
Keijo Viitala
Lavastuksen toteutus
Jan Fäldt, Elina Kelkka, Riikka Mäntynen,
Matti Heikkilä, Arto Jormakka ja Aku Lahti
Käsiohjelman valokuvat ja kannen kuvat
Anita Kremm ja Liisamari Viik
Näyttelijöiden potrettikuvat
Miika Storm
Käsiohjelman graafinen suunnittelu
Kim Sinisalo
Kiitos!
Johanna Autio, Britt-Marie Back-Soininen, Jaana Forsström,
Tomi Humalisto, Elisa Joro, Elina Knihtilä, Jarkko Lahti,
Anna-Elina Matilainen, Tomi Suovankoski, Pihla Palteisto
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu)
ANNA PALAUTETTA
Mitä pidit esityksestä ja vierailustasi?