Arvio: The Producers
THE PRODUCERS – HITTI JO SYNTYESSÄÄN
Neil Hardwickin ohjaama farssimusikaali on niin taidokasta teatteria että voin luvata, että tästä tulee suurmenestys. Komedian tekeminen ei tunnetusti ole helppoa, mutta tätä esitystä seuratessa ei naurulle tunnu tulevan loppua ollenkaan. Katsomossa oli hillittömän hauskaa koko esityksen ajan.
Mel Brooks sai Oscarin käsikirjoituksesta 1968 esikoiselokuvaansa ”Kevät koittaa Hitlerille”. Vuonna 2001 musikaali sai kantaesityksensä New Yorkissa ja siitä lähtien tämä on mennyt täysille saleille ympäri maailmaa. Helsingin Kaupunginteatteri juhlistaa 100 vuotista taivaltaan tällä jymymenestyksellä jonka ensi-ilta oli hiljattain.
Tarinan juoni on yksinkertaisuudessaan – miten tehdä rahaa flopilla. Kaikki tästä eteenpäin onkin sitten hulvatonta riemua erilaisine hahmoineen ja tilanteineen.
Neil Hardwick osaa huumorin, ja on kiitetty ohjaajana. Tällä kertaa hänen neroutensa ohjaajana paljastuu yhä selvemmin. Tämän paketin pyörittäminen kaikkine yksityiskohtineen on ohjaajan ansiota jolla on langat hyppysissään.
Näyttelijöistä Esko Roine loistaa sekä ilmeikkyydellään että laulullaan, varsinkin lopun vankilanumerossa. Antti Timonen laulaa erinomaisesti ja tansii hyvin ja steppinumerotkin sujuvat kuin Fred Astairelta konsanaan. Anna-Maija Tuokko hurmaa ihanan hemaisevana Ulla-ruotsalaisblondina. Hieman kajahtaneen natsisaksalaisen roolissa lederhoseneissan Risto Kaskilahti loistaa totuttuun tyyliinsä. Santeri Kinnunen ja Lari Halme yllättävät dragtyylisinä naismaisesti elehtivinä homoina, yleisön ulvoessa naurusta.
Sekä Elina Kolehmaisen puvustus, että Jyrki Sepän lavastus tukevat tätä teatraalista esitystä ja antavat erinomaset puitteet loistavien suoritusten visuaaliseen ilotulitukseen. Kaupunginteatteri voi onnitella itseään tästä 100-vuotisjuhlaproduktiostaan. Bravo ja hurraa huudot sekä mahtavat aplodit tulivat ansioista. Erinomainen esitys kerrassaan.