Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri
Löytyykö sinun kysymyksesi listalta?

Usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia asiakkaidemme usein esittämiin kysymyksiin. Löysitkö vastauksen sinua askarruttavaan asiaan? Jos et, voit laittaa meille oman kysymyksesi palautelaatikon kautta.

Tietoa esityksistä

Mikä on ikäsuositus?

Ilmoitamme lapsille soveltuvien perheteatteriesitysten kohdalla ikäsuosituksen, sillä esitykset voivat sisältää pelottavia yksityiskohtia ja voimakkaampia efektejä, jotka saattavat olla liian jännittäviä pienimmille katsojille. Isommille lapsille suunnatuissa esityksissä myös kerrontatapa ja rakenne sekä kesto ovat erilaisia kuin pienempien katsojien esityksissä. Ikäsuositus on suuntaa antava ohjeistus, jonka tarkoitus on helpottaa aikuista valitsemaan oikeanlainen teatteriesitys lapsen ikä huomioiden. Poikkeuksena tästä K-18 merkityt esitykset, joissa ikäraja on ehdoton. K-18 merkintä liitty paitsi esityksen sisältöön, myös siihen, että katsomo on näissä esityksissä anniskelualuetta. Asiakasneuvojamme kertovat mielellään näytelmäkohtaisista ikäsuosituksista ja sisällöistä tarkemmin!

Kuinka kauan esitys kestää?

Esityksen alkamisaika, kokonaiskesto ja siihen mahdollisesti sisältyvä väliaika on ilmoitettu lipussa sekä kotisivuilla esitystiedoissa. Jos kestoaika puuttuu, tarkoittaa se useimmiten sitä, että näytelmä on vielä harjoitusvaiheessa ja lopullinen kesto ei ole vielä tiedossa. Kesto ilmoitetaan kuitenkin viimeistään ensi-iltaviikolla.

Onko esityksessä kovia ääniä tai voimakkaita valotehosteita?

Kerromme mahdollisista voimakkaista ääni- tai valotehosteista kotisivuillamme kyseisen näytelmän esittelyssä. Esityksissämme noudatetaan Työterveyslaitoksen melutasosta antamia ohjearvoja.

Lipun hankkiminen

Miksi en saa ostettua opiskelija/eläkeläislippua verkkokaupasta?

Opiskelija- ja eläkeläisalennukset ovat voimassa Helsingin Kaupunginteatterin esityksissä maanantaista torstaihin ja ovat tällöin saatavilla myös verkkokaupasta. Perjantaista sunnuntaihin kaikki liput ovat peruslipun hintaisia.

Suunnittelemme teatterissakäyntiä työporukan kanssa, saammeko ryhmäalennusta?

Ryhmäalennukset ovat voimassa maanantain ja torstain välisissä esityksissä ja alkavat vähintään 20 henkilön ryhmistä. Ryhmäalennukset ovat saatavilla myös verkkokaupasta, mutta verkkokaupassa ei ole varaamismahdollisuutta, joten ryhmien kannattaa tehdä ennakkovaraus ryhmä- ja yritysmyynnistämme (ma-pe klo 9-16, puh. (09) 3940 22.

Minulla on e-passi, voinko maksaa sillä verkkokaupassa?

E-passi ja muut vastaavat kulttuuriedut eivät käy maksuvälineenä verkkokaupassa, sillä kyseessä on henkilökohtainen veroetu ja sillä voi verottajan ohjeen mukaan maksaa vain käyttäjän itsensä käyttämiä palveluja. E-passilla voi maksaa HKT:n omissa lipunmyyntipisteissä sekä Lippupisteen myyntipisteissä (tarkista myyntipistekohtaiset maksutavat!). Asiakasneuvojamme auttavat mielellään lippujen hankkimiseen ja kulttuurietuihin liittyvissä kysymyksissä, puh. (09) 3940 22.

Miksi näytelmän kaikki esityspäivät eivät tule kerralla myyntiin?

Esitysaikataulut tehdää tietyille ajanjaksoille kerrallaan, riippuen tuotannoissa työskentelevien esiintyjien aikatauluista ja muista sopimuksista. Useimmissa näytelmissämme työskentelee oman talon taiteilijoiden rinnalla vierailijoita, joilla usein on muitakin samanaikaisia töitä, ja myös omilla taiteilijoillamme on lähes aina samaan aikaan meidän teatterissamme toinen tai toisia esityksiä, joissa he esiintyvät tai joita harjoittelevat. Vierailijoiden osalta olemme riippuvaisia myös mm. muiden teattereiden aikatauluista. Tuotantosuunnittelussa työskennellään sen eteen, että kaikkien esiintyjien, muusikoiden ja myös teknisen henkilökunnan aikataulut sekä kyseisen näyttämön muut aikataulut sopisivat yhteen. Koska esitämme kaikilla näyttämöillämme useampaa kuin yhtä teosta samaan aikaan (ja lisäksi harjoitukset), myös näyttämöiden saatavuus täytyy varmistaa. Pyrimme lisäksi reagoimaan yleisön kysynnän mukaan ja järjestämään tarvittaessa myös lisäesityksiä.

Saapuminen teatteriin

Miten löydän perille?

Teatterin kotisivuilta löytyvät näyttämökohtaiset saapumisohjeet teatterille.  Sivuilta löydät myös mm. karttalinkin, tietoa julkisista liikenneyhteyksistä, pysäköintimahdollisuuksista, esteettömyydestä ja katsomokartan.

Milloin pitää olla paikalla?

Ovet teatteriin avataan tunti ennen esityksen alkua. Samaan aikaan aukeavat myös ravintolapisteet lämpiöissä, olet tervetullut nauttimaan ravintolapalveluistamme myös ennen esityksen alkua!

Ovet teatterisaliin avataan noin 15 minuuttia ennen esityksen alkua. Esitykset pyritään aloittamaan täsmällisesti alkamisajankohtana, saavuthan siis riittävän ajoissa paikalle. Esityksen alettua katsomoon pääsee vasta väliajalla.

Maksaako narikka?

Helsingin Kaupunginteatterin naulakkopalvelut ovat maksuttomia. Naulakkoon kannattaa jättää ulkovaatteiden lisäksi myös suuremmat kassit ja reput.

Teatterissa

Saako esitystä kuvata?

Esityksen kuvaaminen ja taltioiminen on tekijänoikeussyistä ehdottomasti kielletty. Myös kännykän ja padin selailu esityksen aikana on kiellettyä, sillä näytön valo häiritsee pimeässä katsomossa muita katsojia.

Esityskuvia ja video löytyy kunkin esityksen omalta sivulta. Lämpiötiloissamme kuvaaminen ja somettaminen sen sijaan on sallittua ja suotavaa! #hktfi

Kuinka kauan väliaika kestää?

Väliajan kesto on noin 20 minuuttia. Väliajan päättymisen lähestymisestä ilmoitetaan väliaikasoitoilla. Väliaikatarjoilut kannattaa varata etukäteen, jolloin niistä nauttimiseen jää enemmän aikaa!

Miksi tilaisin väliaikatarjoilut etukäteen?

Paitsi, että väliaikatarjoilusta nauttimiseen jää enemmän aikaa, myös tuotevalikoima on etukäteen tilattaessa runsaampi kuin paikan päällä. Pöytiä on lämpiössä rajallinen määrä, joten ennakkoon varaamalla varmistat myös pöytäpaikan. Väliaikatarjoilujen tilaaminen.

Muuta

Miten toimin näytännön peruuntuessa?

Näytäntö perutaan vain ylivoimaisen esteen sattuessa. Tällöin ostetut liput voi vaihtaa toiseen näytökseen tai niistä palautetaan rahat takaisin. Lippujen vaihdot ja palautukset tulisi tehdä viimeistään kuukauden kuluessa peruutusilmoituksesta. Teatteri ei korvaa muita peruuntumisesta aiheutuneita kuluja. Tarkemmat ohjeet lippujen vaihtoon ja palautukseen peruuntumistapauksissa löytyvät täältä.

Kuinka hankin lahjakortin ja miten se toimii?

Lahjakortti Helsingin kaupunginteatteriin on monipuolinen ja ekologinen lahja! Lahjakortin voit ostaa joko kätevästi Lippupisteen verkkokaupasta tai asioimalla HKT:n omassa lippumyymälässä tai Lippupisteen myyntipisteessä. Kaikki lahjakorttimme ovat voimassa 12 kk ostopäivästä ja summan voit itse valita. Lahjakorttia ei tarvitse käyttää kerralla. Lisää tietoa lahjakorteista.

Olen ostanut liput ja minulle on tullut este, voiko lippuja vaihtaa?

Ostetuilla lipuilla ei ole automaattista vaihto- tai palautusoikeutta. Jos esitykseen on aikaa vähintään viikko, voit tiedustella vaihtomahdollisuutta lipunmyynnistämme, puh. (09) 3940 22. Mahdollisesta vaihdosta veloitetaan lippukohtainen vaihtomaksu.