Saavutettavuustyökalut

Arvio: Iloisiin kuulemiin ja näkemiin

Tutta Särkkä – Seura – 25.01.2008

Niin paljon on aihetta lauluun

Vuonna 1952 Helsingissä kisailtiin olympialaisissa. Samana vuonna Toivo Kärki sävelsi iki-ihanan, Tapio Rautavaaran tunnetuksi tekemän Lauluni aiheet -iskelmän. Nyt sen tulkitsee näyttelijä Pertti Koivula Helsingin kaupunginteatterin Iloisiin kuulemiin ja näkemiin -näytelmässä, jonka ensi-ilta oli viime viikolla Teatteristudio Pasilassa Helsingissä. Esityksen käsikirjoittajia ovat Outi Popp ja Jukka Relander.

Mikko Kivisen ohjaama näytelmä on historiallis-laulelmallinen potpuri Suomen nykyhistoriasta, suomalaisesta iskelmästä ja Yleisradiosta. Näyttämöllä, kuvitteellisessa Päivän peilin toimituksessa, tehdään uutisia milloin noottikriisistä, milloin Stalinin tai Kekkosen kuolemasta, Neuvostoliiton hajoamisesta – aiheista, jotka kaikki suomalaiset muistavat.

Välillä nostalgiaa viritetään aikakaudelle tyypillisin iskelmin ja lauluin – musiikkihan on ajan peili. Kirkan Hetki lyö -kappale ja Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma saavat Sami Hokkasen käsittelyssä arvoisensa tulkinnat. Petja Lähteen Sinua, sinua rakastan nostattaa nostalgiatunnelmat äärimmilleen. Merja Larivaara herkistelee taitavasti Hectorin Lumi teki enkelin eteiseen -kappaleen. Vuokko Hovatta, Sanna Majuri ja Ursula Salo ovat vahvoja tulkitsijoita hitissä kuin hitissä.

Ihastuksen väreitä saa aikaan Ultra Bran tutuksi tekemä, yhteislauluna esitettävä Minä suojelen sinua kaikelta.

Mainio Riitta Havukainen tekee pääkuuluttaja Tyyne Kälpäkästä keskeisen henkilön Päivän peilin toimituksessa. Sähellyksen ja muutosten keskellä hän säilyttää tyylinsä ja arvokkuutensa. Hanna Vahtikari, Seppo Maijala, Jari Pehkonen, Kari Mattila ja Leena Rapola saavat toimittajien rooleissaan kokea, miten uusi aika – Antti Timosen esittämä Nico – pyyhkäisee ylevät periaatteet soittolistojen tieltä.

Iloisiin kuulemiin ja näkemiin on rattoisaa teatteria. Katsoja alkaa sen aikana kaivata aikaa, jolloin maailma aukeni vain yhtä radionappia painamalla.