Arvio: Katri Helena
Valloittava musikaali iskelmätaivaan kiintotähdestä
Helsingin Kaupunginteatterin suuren näyttämön syksy käynnistyi Katri-Helena
musikaalilla. Ilpo Tuomarila on kirjoittanut käsikirjoituksen, jonka lähtökohtana ovat olleet Katri-Helenan laulut, Suomen kansan rakastamat iskelmät, joita musikaalissa kuullaan yli kaksikymmentä eri roolihenkilöiden esittäminä. Ikivihreät iskelmät sitovat yhteen häikäisevän uran tehneen artistin elämän tarinan, alkaen lapsuudesta Tohmajärvellä päätyen koko kansan laulajaikoniksi.
Katri Helena -musikaali on todellisiin tapahtumiin perustuva fiktio. Ilpo Tuomarila sai Katri-Helenalta käsikirjoitusta varten lähes viidenkymmenen vuoden ajalta lehtiartikkeleita. Käsikirjoitukseen sisältyi myös aikaisemmin salassa ollut tieto, että Katri-Helenan ensimmäinen mies uhkasi häntä aseella mustasukkaisuuden puuskassaan.
Musikaali Katri-Helenasta on ennen kaikkea vahvasti viihteellinen. Vajaassa kolmessa tunnissa käydään läpi laulajan monivaiheista elämää, kyseessä ei kuitenkaan ole dokumentti. Laulajan monikymmenvuotiseen uraan ja elämään mahtuu niin kohokohtia kuin myös tuskaa sisältävää dramatiikkaa. Vaikka musikaali on paikka paikoin hyvinkin koskettava, niin esityksen jälkeen katsoja ei tunne ahdistusta, vaan päällimmäisenä ajatuksena on kertakaikkisen upeasti toteutettu ja viihdyttävä teatterielämys.
Musikaalin on ohjannut Tiina Brännare, jonka käsialaa ovat myös näyttävät koreografiat. Brännare on jo aikaisemminkin osoittanut kuuluvansa suomalaisten ohjaajien ja koreografien terävimpään kärkeen. Katri-Helena musikaalista välittyy katsojalle, että ohjaaja on sisäistänyt aiheen ja löytänyt sen punaisen langan, joka vie esityksen korkealle tasolle. Roolihenkilöt ovat aidon makuisia ja tanssit loppuun asti harjoitettuja näyttävine koreografioineen.
Katri Helenaa esittää Sanna Majuri, joka tekee ehkä tähänastisen uransa loistavimman roolin. Laulut sujuvat upeasti ja ”katrimaisesti”, lisäksi hän on ottanut aika tarkoin selvää Katri-Helenan maneereista, ja tuo ne hyvin esiin pieniä nyansseja myöten.
Sanna Majurin rinnalla keskeisissä rooleissa nähdään Sinikka Sokka Katrin äitinä, Lasse Pajunen isänä, Sami Hokkanen aviomies Timppana, Sari Siikander Katrin uraa seuraavana toimittaja Sunina, Kari Arffman Dannynä ja professorina. Muissa rooleissa esiintyvät muun muassa Heikki Sankari, Miikka Tuominen, Valtteri Tuominen, Katja Aakkula ja Eija Vilpas. Kaikki edellä mainitut ovat tärkeä osa onnistunutta kokonaisuutta.
Lavalla nähdään 14-henkinen laulava tanssiryhmä, joka hämmästyttää taidollaan. Svengaavasta musiikista vastaa 12-henkinen orkesteri kapellimestarinaan Lasse Hirvi.
Kauniista Suomi-maisemasta koivuineen, järvineen ja savusaunoineen ammentavan musikaalin lavastaa Katariina Kirjavainen, vuosikymmenissä vaihtuvat tyylikkäät puvut on suunnitellut teollisen vaatemuotoilun pioneeri Matti Seppänen. Yli neljäkymmentä eri näyttämökuvaa sisältävän musikaalin valosuunnittelusta vastaa Kari Leppälä. Äänisuunnittelijoina ovat Kirsi Peteri ja Jyrki Sandell.