Saavutettavuustyökalut

Arvio: (re)use

Kaisa Kurikka – Turun Sanomat – 06.03.2012

Kvarnströmin liike poimuttuu pyörteeksi



(re)use on kolmas osa Kenneth Kvarnströmin katsomistapahtumaa käsittelevässä teossarjassa. Samalla se on koreografin viimeinen teos Helsinki Dance Companylle ryhmän taiteellisena johtajana.

Väistämättä teosta katsoo yhdenlaisena päätöslausekkeena, jäähyväisinä. Teoksessa kuitenkin vallitsee vahvasti uuden maku huolimatta ideasta kierrättää vanhoja teoksia.

(re)use tuo näyttämötilaan uuden rinnalle osia Kvarnströmin aiemmista teoksista 20 vuoden ajalta. Vanhin otos on teoksesta …that was all I wanted, so I stuck my finger in his eye… (1991) ja uusimmat teoksista (play) (2011) ja YOUMAKEME (2011). Kaikki kuitenkin näyttää toisenlaiselta, kun osiot on koostettu aivan uudeksi kokonaisuudeksi.

Konkreettinen katsomisen tapahtuma nostetaan teoksessa esiin. Studio Elsan normaali koostumus on hajotettu, ja tilasta on tehty tanssiva galleria. Tuolit kiertävät kaikkia seinustoja, ja katsojat saavat valita paikkansa tai istua lattialla. Tilassa on myös esinevitriinejä, joissa on rekvisiittaa aiemmista esityksistä. Myös puvustus on kierrätettyä.

Eri tavalla eri suunnista

Galleriamaisuus korostuu etenkin alkupuolella, kun tanssijat on asetettu kuin näytille eri puolille esitystilaa. Katsojat saavat liikuskella, kunnes heitä pyydetään istumaan. Illan aikana myös pyydetään vaihtamaan paikkoja.

Katsojat siis näkevät eri tavalla, eri suunnista. Esityksen aikana tila myös halkaistaan kahtia väliverholla, jolloin voi vain arvailla, mitä verhon toisella puolella tapahtuu.

Peittää, näyttää, tarjota lähikuvaa, viedä kauemmaksi – nämä kaikki katsomiseen liittyvät muunnokset konkretisoituvat esityksessä. Samalla tanssin ja liikkeen materiaalinen fyysisyys tuodaan lähelle, ja aiemmin nähty näyttää erilaiselta lähituntumasta katsottuna.

Kvarnströmin liikkeen vaikuttavuus tehoaa ja tenhoaa. Viidestä tanssijasta tulee paikoin yhteisruumis, jonka liikeradat ovat kuin tuuli tai pyörre. Koreografin taito tanssittaa tanssijoita yhdessä jatkuvaksi poimuksi on äärimmäisen kiehtovaa. Toisaalta Kvarnström hallitsee pysähdyksen, jossa yksittäisten tanssijoiden kehot kuitenkin värisevät liikkeessä.