Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: (re)use

Mirjami Pullinen – Elle.fi – 07.03.2012

(re)use sinetöi nykytanssi-trilogian tyylikkäästi


Koreografi Kenneth Kvarnströmin jäähyväisteos (re)use ravistelee katsomiskokemusta.



– Mikä se oli? kysyy edelläni salin reunaa kohti suunnistava katsoja meinattuaan kompastua johonkin maassa makaavaan.
– Se on jalka! kommentoi hänen ystävänsä.

Todellakin, jalkahan se. Ja vieläpä vuohen jalka. Täytetty sarvipää pötköttää Studio Elsan nurkkauksessa omituiseen asentoon vääntäytyneenä. Siitä alkaa ihmettely, jota on tarjolla koko seuraavan puolitoistatuntisen ajan.

Kenneth Kvarnströmin Helsinki Dance Companylle luoma (re)use sinetöi trilogian tyylikkäästi katsojan kokemukseen keskittyen. Paitsi että ensimmäiset kaksikymmentä minuuttia yleisö vaeltelee tilassa pitkin poikin, paikkoja vaihdetaan esityksen kuluessa pariinkin otteeseen. Näin Kvarnström saa katsojan itse valitsemaan, mistä kulmasta ja kuinka läheltä tämä tanssiteosta seuraa.



Lopputulos on hämmästyttävän luonteva ja aivan toisella tavalla intiimi kuin mitä perinteisestä katsomossa nököttämisestä seuraa. Hikipisarat valuvat tanssijoiden otsalla, kun vaatteita vaihdetaan kohtausten välissä mutkattomasti yleisön seassa. Toisinaan yleisön katsomiskokemukselle asetetaan myös rajat, kun tila jaetaan keskeltä kahtia. Se, mitä verhon toisella puolella tapahtuu, jää arvoitukseksi.



Nimensä mukaisesti (re)use kierrättää Kvarnströmin aiempien teosten liikemateriaalia peräti kahdenkymmenen vuoden ajalta. Temponvaihtelut ovat hallussa tälläkin kertaa: hilpeä, lasikuution sisälle pakotettu satuhahmokohtaus keventää raskaampia osuuksia, ja pompöösien pitsikaulusten ja barokkipukujen pariksi puetut verkkarit alleviivaavat tanssin kykyä yhdistää yhteensopimatonta.


Karnevalistiset osiot tasoittavat tietä hurjalle loppukohtaukselle, jossa veitset heiluvat ja eläimelliset vietit vievät karvahousuissaan sätkytteleviä tanssijoita. Tunnelma on painajaismainen. (re)use jättääkin jälkeensä aiempia osia synkemmän tunnelman, mutta voimakkaan yhtä kaikki.

Kaiken kaikkiaan (re)use niittaa yhdessä YOUMAKEME ja (play) -osien kanssa syntyneen trilogian komeasti kokoon.



Se jääkin Kvarnströmin viimeiseksi teokseksi Helsinki Dance Companyn kanssa, sillä koreografi suuntaa kevään päätteeksi kohti uusia haasteita.