Saavutettavuustyökalut

Arvio: Tarzan

Liisa Talvitie – Apu – 27.3.2014

Huippumusikaali

Kylmiä väreitä. Harva musikaali ravistaa tunteita niin kuin Tarzan Helsingin Kaupunginteatterissa.

 

Helsingin kaupunginteatterin apulaisjohtaja Kari Rentola tekee Tarzan-musikaalissa elämänsä ohjauksen. On tiedetty jo pit­kään, kuinka taitava teatterin tanssiryhmä on, mutta nyt se yltää uskomattomaan akrobatiaan Marjo Kuuselan ja Oula Kitin koreografiassa.

Disney-elokuvaan perustuva, David Henry Hwangin kirjoittama ja Phil Collinsin säveltämä musikaali on visuaalisesti ja sisällöllisesti niin koskettava, että lähin vertailukohta löytyy New Yorkin Leijonakuninkaasta. Tarzan kestää täysil­lä vertailun.

Koko työryhmä heittäytyy antaumuksellisesti ja ammattitaitoisesti seikkailuun ja pienestä po­jasta nuorukaiseksi kasvavan Tarzanin kasvuta­rinaan. Se kertoo erilaisuudesta, perheen merki­tyksestä ja valinnoista, joita aikuistuessa on teh­tävä. Kuuluuhan kertomukseen tietysti myös Tar­zanin ja Janen rakkaustarina, joka taatusti kos­kettaa nuorta katsojakuntaa. Viidakon pahiksis­ta pelottavin on viidakossa hiiviskelevä ja tuhoa aiheuttava leopardi välkkyvine silmineen.

Katariina Kirjavaisen lavastus ja Elina Koleh­maisen puvustus luovat musikaalille huikeat ul­koiset puitteet. Näyttämö muuttuu salaperäisek­si viidakoksi äänimaailmaa myöten. Yksi visuaa­lisesti upeimmista kohtauksista on tanssijoiden esittämien eksoottisten kasvien puhkeaminen kukkaan. Jane on joutua lihansyöjäkasvin ki­taan, mutta Tarzan pelastaa!

Kaksoismiehityksen ensimmäisen ensi-illan tähtiä olivat nimiroolia näyttelevä komea Jon-Jon Geitel, notkea, upeaääninen Sanna Majuri apinaäidin roolissaan, Tarzanin apinaystävää esittävä, laulajana lumoava Matti Leino ja myös pikku-Tarzanin roolia luontevasti näyttelevä Lu­ka Haikonen.