Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Ministeriä viedään

Jesse Raatikainen – Kulttuurishokki-blogi – 23.10.2015

Siitäkin huolimatta, että Ray Cooneynnäytelmä Ministeriä viedään (Out of Order) on kirjoitettu 1990-luvun alun Britanniassa, Helsingin Kaupunginteatteri on onnistunut sijoittamaan esityksen saumattomasti Suomeen 2010-luvulla.

Farsseja on jo erityisesti Helsingin Kaupunginteatterilla nähty melko paljon, mutta Ministeriä viedään on napakymppi. Esko Roine näyttelee kevytkenkäistä ministeriä ja Asko Sarkola hänen poliittista avustajaansa. Hyvin klassinen asetelma siis.

Myös tätä duoa on nähty jo paljon, mutta näytelmää katsoessa muistaa jälleen miksi – Sarkolan ja Roineen kemia ja dynamiikka vaan toimii vaan hyvin. Erityisesti Sarkolan Pöntinen uppoaa hahmona itseeni. Se on ihan killeri.

Santeri Kinnunen, Sari Siikander, Eppu Salminen, Kaisa Torkkel, Vappu Nalbantoglu ja Eija Vilpas tekevät enseblestä toimivan ja valppaan. Toisaalta jälleen esitystä katsoessa herää kysymys jos toinenkin – esimerkiksi mikä on syynä Eero Saarisenpieniin rooleihin? Hänet jos kenet todella toivoisi näkevänsä vihdoin ja viimein isommassa roolissa.

Ette saaneet kiinni! Luulitte että unohdin Heidi Heralan. En tekisi niin koskaan. Käytänkin tämän osion Heralan poikkeuksettomaan ylistämiseen: käsittämättömän monipuolinen ja hieno näyttelijä. Ylistän!

Esitystä katsoessa ei voi kun hämmästellä kuinka osuvia ja kekseliäitä päivänpoliittisia aiheita näytelmään ollaan saatu ujutettua mukaan. Ne todella toivat esitykseen tarvitun sysäyksen ja näkökulman, jota mielestäni on liian harvoin tarjolla. Siitä kiitos kuuluu työryhmälle ja tietysti suomentaja Pentti Järviselle.

Ohjaajan tehtävässään Neil Hardwick on onnistunut jälleen – yleisö nauroi ja pysyi mukana koko esityksen keston ajan. Poliittinen satiiri luonnistuu Hardwickilta luonnostaan. En tiedä kuinka paljon näyttelijöitä on tarkalleen tässä teoksessa ohjattu, mutta henkilöohjaus on joka tapauksessa mennyt maaliin.

Silmä jää kiinni tyylikkääseen lavastukseen – suhteellisen pienelle näyttämölle on saatu upotettua melkoinen määrä ovia ja hotellihuoneita. Lavastusratkaisu on kekseliäs ja miellyttää visuaalisuudessaan silmää. Toteutus toimii kaikin puolin – käsiohjelmasta lähtien.

Farssien yleinen ongelma on kuitenkin yksipuolisuus. Monet farssit tuntuvat täysin samanlaisilta – samantyyliset hahmot seikkailevat milloin missäkin ovimaailmassa, hotelli on varmaan se käytetyin. Useita tyylilajin edustajia nähneenä voin kuitenkin sanoa, että Ministeriä viedään on näkemistäni farsseista kevyesti onnistuinein ja hauskin.

Jostain syystä tämä helmi pyörii vain syyskauden, joten kiirehdi näkemään ennen ovien sulkeutumista – tämän ministerin nimittäin haluaa nähdä!