Saavutettavuustyökalut

Arvio: Apospasmata

Sami Koivisto – Z-lehti – 2006/6

Verta tanssilattialla!

Syksyn ehdottomiin tanssitapauksiin kuuluu Helsingin Kaupunginteatterin Tanssiryhmän raikkaan fyysinen, voimakas, roisin urbaani, anonyymiydellään koskettava Apospasmata. Lokakuussa ensi-iltaan tulleen tilausteoksen koreografi on huomattavassa kansainvälisessä nosteessa oleva kreetalaissyntyinen Andonis Foniadakis.

Foniadakis, 35, kertoo Apospasmatan (suom. ”pirstaleita”) lähteneen liikkeelle maailmanuutisten viimeisimmistä mielikuvista, sodasta, väkivallasta ja väkivaltakierteitten anonyymeistä uhreista.

– Halusin tanssijoiden kysyvän kehoillaan millaista tällaisella aikakaudella on. Mukaan tulivat myös mielikuvat elämästä metropolissa, jossa toiminnan nopeus on kaikki kaikessa – jossa ihminen on toisaalta tärkeä mutta toisaalta vain yksittäinen numero.

Foniadakiksen tavaramerkki, liikekielen fyysisyys, ei miellytä kaikkia tanssin ystäviä. Apospasmatassa fyysisyys korostuu erityisesti, koska tanssijoiden kasvot on peitetty.

– Usein tanssiteokset toimivatkin paremmin vähemmällä fyysisyydellä, enemmällä tanssijoiden henkisellä läsnäololla. Erityisesti tässä teoksessa fyysisyys on tärkeää, koska se kantaa tanssijoiden anonymiteettiä.

Apospasmatasta on turha hakea suomalaisuutta saati kreikkalaisuutta; teos on maailmankansalaisen ohjaamien tanssijoiden työstämää jälkeä. Osa Foniadakiksen kaltaisen taiteilijan menestystä on hänen kykynsä sekoittaa pakkaa kulttuurisidonnaisuudet ylittävällä otteella. Helsingin jälkeen Andonis työskentelee Lyonissa, São Paulossa ja Genevessä.

– Tanssityylien globalisaatio on mielestäni väistämättömyys. Kaikkialla toki näkee sekä yksilöllisempää että kulttuurisidonnaisempaa ilmaisua ja toisaalta joittenkin koulukuntien seuraamista. Olen nauttinut työskentelystä suomalaistanssijoiden kanssa, he todella omistautuvat työlleen.

Mutta mistä syntyykään se vanha klisee, että tanssi kiehtoo homoja keskimääräistä enemmän?

– No tietenkin siitä, että homot ovat hyvin kosketuksissa omien intohimojensa ja kehojensa kanssa… ja ennen muuta vapaita tämän ilmaisemiseen!