Hauskuus ei tipahda
      taivaasta. Ei ainakaan pohjoisessa maassa, jonka on ihmiset ovat
      asiallisia ja ikäviä kuin eteisen kuramatolle postiluukusta aamutuimaan
      tupsahtelevat Helsingin Sanomat.
      Hauskan tekeminen on rankaa duunia, jossa ohjaajan, käsikirjoittajan ja
      näyttelijöiden ammattitaito punnitaan. Hauskan tekeminen on siis aivan eri
      asia kuin hauskan pitäminen.
      
Mulle kaikki heti revyyn käsikirjoittajina on häärinyt teräviä
      tyyppejä, puolitusinaa oikeita älypäitä. Tämä näkyy mainiosti esimerkiksi
      kohtauksessa, jossa kauneuskirurgin asiakkaat hakeutuvat
      päänvaihtoleikkaukseen.
      
Tosin paljon useammin vitsin kärki leikkaa sitä toista päätä. Jutut
      ovat ihan kirjaimellisesti suoraan hanurista.
      
Pieruhuumorilla on kuitenkin oma paikkansa jopa vakavasti otettavassa
      filosofisessa pohdiskelussa. Ihminen on myös ainetta, ja Suomessa asia
      kiteytetään sanomalla, että paha henki ei pysy hyvässä ihmisessä.
      
      
      
Sananvapauden
jumalatar 
Koko juttu alkaa kohtauksella,
      jossa näyttämölle laskeutuu yläilmoista sanomalehtikoju. Samaa punaista
      lankaa juoksutetaan läpi koko esityksen. Kaikki tutut ovat mukana
      Pihtiputaan mummosta lähtien.
      Ihan oikea kaupunki on yhä sanomalehden näköinen, tai päinvastoin.
      Televisio kuuluu maalaisille, mitä Hardwickin upeat televisiosarjat Tankki
      täyteen ja Reinikainen yhä, vuosikymmeniä valmistumisensa jälkeen,
      todistavat.
      
Käsikirjoitus on tiimityötä. Se näkyy epätasaisuutena. Kaikki sketsit
      eivät ole yhtä hyviä. Ne kaikkein törkeimmät ja sovinistisimmat herjat
      ovat varmasti lähteneet kirjoittajaryhmän naisten Outi Popin ja
      Tiina Lepistön aivoituksista.
      
Revyyn nimi kuvaa hyvin tämän päivän ihmistä. Se on ajankuva yhdessä
      virkkeessä. Eikä katsojankaan ahneudella ole tietenkään mitään rajaa.
      Vielä enemmän ja vielä hauskempaa pitäisi saada.
      
Jossain Amerikassa tällainen tiimityö tietysti osataan paremmin. Mutta
      olisiko Helsingin kaupunginteatterin esitys rasvaimun, naaman kiristyksen
      ja nenän suoristamisen jälkeen enää revyy meistä suomalaisista? Epäilen.
      
Samasta syystä Hardwickin ohjauksessaan käyttämät ajoitukset eivät ole
      ehkä aivan oikeaoppisia – ne ovat sitä suomalaisella tavalla.
      
      
      
Vahvuuksia vaikka 
kuinka paljon
Ralf Forsströmin
      lavastus on toimiva, suorastaan nerokas. Ruokolahden Teatterilaiva
      tekijöiden kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa tätä esitystä.
      Hardwickin ja Forssrömin ratkaisuista saa hyvää oppia vastaisen varalle.
      Iiro Rantalan johtama orkesteri ja loistavat tanssijat ovat myös
      esityksen vahvuuksia. Nigel Charnockin koreografia on älyllisesti
      haastava ja hieno.
      
Tampereen Työväen Teatterin johtajana siviilissä puurtava Esko
      Roine täytti juuri 60 vuotta. Ikävuodet eivät ainakaan näyttämöllä
      paina. Roine on ensiluokkainen koomikko, joka sai ansioistaan toisen
      luokan vapaudenristin. Turhaa hän ei ristiään kanna.
      
Esityksen parhaat hetket koettiin, kun Pekka Huotari näytteli
      helsinkiläisille varmaan liiankin tuttua hahmoa, viina- ja
      pilleritokkurassa omaa oloaan kassajonossa kommentoivaa hörhöä. Huotari
      veti esityksen siitä toisesta maailmasta, mediatodellisuuden sfääreistä
      tavallisten ihmisten ja tavallisen arjen tasolle.
      
Riitta Havukainen, Maija Kalaoja ja Ulla Tapaninen
      laulavat upeasti, mutta tunteellisten laulujen siirappiset sanat ovat
      syvältä. Olen kuitenkin varma, että tämäkin on harkittu juttu. Suomessa
      tunteellisuus ja tyhmyys nähdään yhä saman kolikon kahtena eri puolena.
      
Euroviisuja ja muita biisejä sanoittavien riiminikkareiden ponnistelut
      eivät ole valuneet hukkaan. Tulos on aina sama, nolla pistettä
      euroviisujen loppukilpailunsa. Neil Hardwickille ja kaupunginteatterin
      poppoolle antaisin vähintä yhdeksän ja puoli pojoa.