Saavutettavuustyökalut

KAIKKI ESITYKSEMME ON PERUTTU 28.2.2021 ASTI. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tiedottanut päätöksestään jatkaa nykyisiä voimassa olevia kokoontumisrajoituksia 1.-28.2.2021. Näin ollen myös teatteri peruu esitystoimintansa 28.2.2021 saakka. Olemme yhteydessä lipun varanneisiin ja ostaneisiin asiakkaisiimme. Asiakaspalvelumme palvelee puhelimitse numerossa (09) 394 022. Lippumyymälä on suljettu toistaiseksi.
Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Älä pukeudu päivälliselle

Kaisa Virtanen – Eeva Blogit, Naiselo 45+ – 10.2.2018

Aivojen nollausta komedian avulla

Teatteri on oiva tapa rentoutua. Hyvät roolisuoritukset ja nopeat juonikäänteet vievät ajatukset pois työstä.

Viime lauantaina, tiukan työviikon jälkeen olin ystävien kanssa Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä katsomassa Älä pukeudu päivälliselle -komediaa. Vaikka näytelmä on kirjoitettu jo vuosikymmeniä sitten, jostain syystä en ollut nähnyt sitä aikaisemmin.

Näytelmä kertoo pariskunnasta, Matista (Pertti Sveholm) ja Lindasta (Jonna Järnefelt). Molemmilla on salasuhteensa: Matilla malli-näyttelijä Janita (Sanna-June Hyde) ja Lindalla Matin bestman Harri (Pekka Strang). Sattumusten vuoksi he kaikki viettävät viikonlopun Matin ja Lindan talossa. Jotta tilanne sotkeutuisi entisestään, pitopalvelun kokki on myös nimeltään Janita (Katja Küttner). Loppupuolella tilannetta hämmentää Janita-kokin mies (Joachim Wigelius). Näistä aineksista se soppa syntyy.

Roolitus on todella osuva. Olen nähnyt Pekka Strangin useissa komedioissa. Tässä Harrin roolissa hän on elementissään liian kilttinä kaverina, jolla on salaisuutensa, se salasuhde. Pertti Sveholm on uskottava vaimoaan pettävänä miehenä, joka kuvittelee oman viehätysvoimansa suuremmaksi kuin onkaan.

Katja Küttner on suorastaan herkullinen kokki Janita. Hänen näyttelemistään on ilo seurata. Uskomattoman upeaa heittäytymistä. Täydet pisteet hänelle. Mielestäni hän oli näytelmän tähti.

Näytelmän söpöläisen, malli-näyttelijä Janitan rooli on omiaan Sanna-June Hydelle.

Olen aistinut ja myös keskustellut joidenkin henkilöiden kanssa, että osa porukasta karttaa komedioita tai jopa farsseja ja suosivat ”laatudraamaa” – mitä se sitten onkaan (?). Minulle tärkeää ovat teksti ja hyvät roolisuoritukset. Pelkkiä ovissa-juoksemisfarsseja minäkään en ensisijaisesti valitse katsottavaksi, ellei niissä ole herkullinen teksti ja tasokasta roolitusta. Komediat toimivat minulle hyvin silloin, kun haluan täysin irti työkuvioista niin, ettei minun tarvitse liikaa analysoida, mikä salainen viesti näytelmään on kätketty. Älä pukeudu päivälliselle -näytelmä täytti täysin tämän toiveeni.