Arvio: Figaros bröllop
★★★★
Figaron häät tarjoilee ohjaajan ja Lilla Tearnin taiteellisen johtajan Jakob Höglundin bravuureja: kehollista rytmiä ja näyttelijöiden fyysistä heittäytymistä.
Vähempää ei olisi odottanutkaan näyttelijöiden kehoja kokonaisvaltaisesti hyödyntävistä ohjauksistaan tunnetun Jakob Höglundin ohjaukselta ja Sven Haraldssonin visuaaliselta ylöspanolta. Höglund saa näyttelijät loistamaan. Viimeisimpänä Lilla Teaternin Kris och katastrof i mumindalen vuonna 2022.
Vahvan farssi- ja revyyperinteen teatteri Lilla Teatern tarjoilee nyt tauon jälkeen täysveristä farssia, kun Pierre Beaumarchain Hullu päivä tai Figaron häät (1778) esitetään näyttämöllä ensimmäistä kertaa. Paremmin Mozartin oopperana (1786) tunnettu tarina on naitettu oivallisesti slapstickin ja commedia dell’arten fyysisen pöhköilyn perinteen kanssa.
[…]
Alun perin kovin kiemuraisia sivujuonia sisältänyt tarina on Lillanin sovituksessa siivottu kolmen ydinparin soidintanssiksi. Sen keskiössä pullistelee kreivi, roolissa gägejä, eli fyysiseen komediaan perustuvia temppuja hienosti hallitseva Joonas Heikkinen.
Läs hela recensionen här.