Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Kinky Boots

Ari Liimatainen – Et-lehti/Geron – 31.8.2018

Korkkarit kattoon – Lauri Mikkolan drag queen Lola valloittaa sydämet menestysmusikaalissa

Nuoren Charlie Pricen (Petrus Kähkönen) isä kuolee yllättäen, ja konkurssikypsä kenkätehdas jää Charlien niskoille. Tehtaan pelastamiseksi löytyy kuin löytyykin uskomaton liikeidea, sillä Charlie kohtaa Lola-nimisenä drag queenina esiintyvän Simonin (Lauri Mikkola).

Tähän asti mistään ei ole löytynyt Lolalle ja hänen drag-enkeleilleen riittävän kestäviä, korkeita ja seksikkäitä kenkiä, joten Charlien kenkätehdas ryhtyy tekemään korkkareita miehille.

Kun kaksikko yhdistää voimansa, alkaa rohkeutta ja itseluottamusta vaativa kasvukertomus tehdashallin hämärästä aina muotimaailman huipulle – toteuttamaan itseään.

Yhdysvaltalaisen poplaulaja Cyndi Lauperin säveltämä musikaali Kinky Boots (2013) julistaa erilaisuutta, ystävyyttä ja ennakkoluulojen voittamista. Käsikirjoituksen on tehnyt näyttelijä, näytelmäkirjailija Harvey Fierstein, jonka Lainahöyhenissä-musikaalia esitettiin Helsingin Kaupunginteatterissa 2011 – 2012.

Kinky Bootsin suomenkielisen toteutuksen on ohjannut Samuel Harjanne. Tänä syksynä hän ohjaa toisenkin menestysmusikaalin, sillä Tampereen Työväen Teatterissa saa lokakuussa ensi-iltansa aina yhtä liikuttava Billy Elliot.

”Kinky Boots on hauska, koskettava, lämmin ja ennakkoluuloja murtava koko perheen juttu. Se, että hyväksyy toisen sellaisena kuin hän on, on itsessään tosi haastavaa, mutta yritäpäs hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet, se vasta on haastavaa, ja se on Kinky Bootsin sydän”, Harjanne sanoo.

Pelko pois, Kinky Boots ei ole yhtään kinky. Jos odottaa roisia drag show’ta tai hittikimaraa Priscilla – Queen of the Desert -musikaalin tapaan, voi pettyä.

Cyndi Lauper on kertonut halunneensa säveltää musiikkia, joka saa yleisön nauramaan ja tekee onnelliseksi. Kohtalainen sekoitus poppia, rokkia ja tanssimusiikkia ei tee Kinky Bootsista kuolematonta.

Voisi kuvitella, ettei kenkätehtaalta myöskään synny unohtumatonta tarinaa, mutta kuin taikaiskusta osaset loksahtavat näyttämöllä paikoilleen heti alkumetreillä. Zädäm ja bäng!

Helsingin Kaupunginteatterin Kinky Boots osoittautuu tavattoman hyvin tehdyksi musikaaliksi, jonka kirkkaimpana tähtenä säihkyy Lauri Mikkola. Hän on karismaattinen, kirotun kaunis ja laulaa kuin enkeli.

Komeaääninen Mikkola valloittaa sydämet joka ikisellä numerollaan, mutta illan hitaat Kuin poikansa en ois (Not My Father’s Son) ja Jäänhän sydämees (Hold Me in Your Heart) saavat jo nieleskelemään kyyneliä.

Tähti on syttynyt.