Saavutettavuustyökalut

Turvallisesti teatteriin - katso ohjeistuksemme turvalliseen teatterikäyntiin täältä.
Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Punaorvot

Maija Kääntä – YOT-inetti – 14.9.2020

Suomen lähihistorian järkyttävimmät ajat ovat saaneet onnistuneita esityksiä aikaisemminkin kirjailija Anneli Kannon kynästä ja ohjaaja Lauri Maijalan ohjauksessa.

Molemmilla on humaani ja todentuntuinen draaman taju jossa on myös huumori, jota tässä Punaorvot esityksessä oli syystäkin vähän.

Eletään Sisällissodan jälkeistä aikaa, leskiä ja orpoja oli kymmeniä tuhansia, niin valkoisten kuin punaisten puolella.

Perheen elätys toimi vanhempien lasten avulla, jos nyt punikin pentu sai töitä. Helsingissä se oli erityisen vaikeaa. Pitkänsillan tuolla puolen elämä oli erityisen raadollista ja puute ainainen.

Helsingin Kalliossa eli Johanssonin leski neljän lapsensa kanssa. Mies oli ammuttu valkoisten toimesta. Leski ei jaksa eikä kestä elämää ja nälkä saa aikaan katastrofin josta ei selvitä. Naapuriapu on ainoa apu, jota punikki sai. Naapurin Elli oli samaan aikaan sosiaaliapu ja psykiatri.

Kyseenalaisen pelastuksen tarjoaa valkoisen Suomen apu ”Koteja kodittomille” jotka sijoittavat punaorpoja Pohjanmaalle lastenkoteihin ja kasvattilapsiksi. Tarinan mukaan joillakin kävi hyvä tuuri ja toisilla ei ollenkaan.

Lava toimii taas kaikkena, Janne Vasaman lavastuksessa on sekasortoa, katuja ja pihoja ja suorakulmaista Pohjanmaata. Hieno ja värikäs maailma jossa tapahtumat korostuvat myös äänen ja valojen ansiosta.

Pääroolissa äitinä on Ella Mettänen jonka haavat näkyvät kasvoista ja ruumis on pitkää tuskaa.

Vanhimman lapsen roolissa on Antti Autio, joka puhuttelee niin äänellään kuin liikunnallaan.

Wenla Reimaluodon isosisko Lahja on tuskan ja tunnelmien luoja, jonka vahva esitys on antoisaa katsottavaa. Pikkusiskona Anna Böhm jonka Ilona on taas tragikoominen hahmo sodan jälkeisessä elämässä jossa hän osaa ottaa ilon pienestä.

Naapurin Ellin roolissa on vahva ja vakuuttava Riitta Havukainen joka osaa aina, kaikkea missä tarvitaan itkua, naurua ja todellisuutta tragedioiden keskellä. Jokainen lavalla tietää tehtävänsä ja on raadollisesti mukana. Alkukohtaus jo järkyttää ja varoittaa tulevasta.

Kiitos ja kumarrus esityksestä.