Arvio: Faktiska händelser

Michaela von Kügelgen – #Kuggeskriver – 12.1.2020

Alla människor har något att berätta. En försvunnen kärlek, en rolig incident som inte var desto mer men som blivit kvar i minnet eller ett riktigt djupt sår som kanske aldrig kommer att läka. Inte helt och hållet i alla fall.

Det tänker jag på när jag sitter på premiären av Faktiska händelser på Lilla teatern. Föreställningen baserar sig på svar som teaterpubliken kunnat svara på via en webbenkät. I enkäten frågades bland annat om livsåskådning, är det något man ångrar eller vilken händelse ur det egna livet man skulle vilja se uppförd på en teaterscen. Hbl:s recensent påpekar att föreställningen är väldigt vit och porträtterar rätt välbärgade finlandssvenskar – men teatern har ju helt enkelt fått jobba med de svar som kommit in.

Sammanlagt sex skådespelare spelar upp korta scener ur verkliga livet. Inför kvällen funderar jag på hur de ska bygga ihop det dramaturgiskt. Hur blir lösryckta berättelser en bra helhet? Min oro visade sig vara obefogad, föreställningen är nämligen något utöver det vanliga. Dels är det är många komiska situationer men i andra akten går Faktiska händelser in på djupare vatten. Stämningen trappas gradvis upp och i slutet är det inte många ögon som är torra i teatersalongen. Applåderna vill knappt ta slut när det är över.

Faktiska händelser visar på det absurda, roliga, hemska och hjärtskärande i livet. Som åskådare får vi ta del av hela känsloregistret framfört av otroligt bra skådespelare. Speciellt kvinnorna (som antagligen i högre grad än män svarat på enkäten?) porträtteras otroligt fint av Linda Zilliacus, Birthe Wingren och Kira-Emmi Pohtokari.

Föreställningen känns som en terapisession eller kanske snarare en påminnelse om hur skört livet kan vara. Och hur viktigt det är att vi njuter av det vi har – men också vågar säga ifrån när vi blir illa behandlade. Faktiska händelser handlar om allt från dåliga Tinderdejter, sexuella övergrepp och utomäktenskapliga barn. Att skådespelarna dessutom helt tydligt lägger med både hjärta och själ i rollerna lyfter berättelserna ytterligare.

Tack Lillan för inbjudan till premiären! Och nu är jag så klart nyfiken: vilken händelse ur ditt liv skulle du vilja se uppförd på en teaterscen?