Saavutettavuustyökalut

Inhimillinen kokemus epäjärjestyksestä

Peilit ja heijastukset muuttavat näyttämön kaleidoskooppimaiseksi tilaksi, jossa todellisen ja kuvitellun raja on jatkuvassa liikkeessä. Aistiharhan tunne näkyy myös teoksen rakenteessa, joka hämärtää kuvan ja kertomuksen välistä suhdetta.

”Tehtäväni on rakentaa palapeli ja hajottaa se pieniksi osiksi, ei vain tanssijoiden, vaan myös lavastusrekvisiitan ja pyörivän näyttämön avulla”, koreografi Fernando Melo sanoo.

Out of Order on luotu nimenomaan Helsingin Kaupunginteatterin pienelle näyttämölle, jonka puolikaaren muotoinen katsomo ja pyörivä näyttämö toimivat teoksen lähtökohtana.

”Tässä tilassa voi luoda aivan maagisia kuvia”, sanoo lavastaja Kalle Nio. ”Kun näimme, että näyttämö on melkein joka puolelta ympäröity vähän niin kuin sirkus, se rohkaisi meitä kokeilemaan uudenlaista lähestymistapaa.”

Out of Order on jatkoa Melon ja Nion yhteistyölle, joka sai alkunsa Tempo-teoksesta Helsingin juhlaviikoilla 2025.

Erilainen prosessi

Out of Orderissa luomisprosessi etenee eri tavalla kuin useimmissa tanssiteoksissa. Sen sijaan että lavastus seuraisi koreografiaa, liike rakentuu näyttämöllä olevien esineiden ja lavasteiden ympärille. Siksi niiden on oltava valmiina jo varhaisessa vaiheessa.

”On kuviteltava kohtaukset ja se, mitä materiaalilla on mahdollista tehdä, jotta voi tarkasti määritellä, millainen rooli sillä on lavalla tanssijan kanssa”, Melo kertoo.

Myös äänen kanssa prosessi etenee päinvastoin kuin tavallisesti: Melo luo ensin kohtaukset ja etsii vasta sitten musiikin, joka tukee niitä.

Liikkuva lavastus, heijastukset ja optiset illuusiot tekevät prosessista poikkeuksellisen monimutkaisen.

”Siihen sisältyy paljon yritystä ja erehdystä”, Melo sanoo. ”Olemme tehneet piirroksia ja pienoismalleja, mutta vasta studiossa tanssijoiden kanssa kaikki loksahtaa paikoilleen.”

Tanssijat eivät liiku lavastuksen keskellä vaan sen kanssa, sillä esineet ja peilit ovat osa liikettä. Out of Orderissa heidän keskityttävä yhtä aikaa esiintymiseen ja lavastuselementtien käsittelyyn, sillä pienikin virhe voi rikkoa illuusion.

”Se on erittäin vaativaa tanssijoille. Heidän täytyy ajatella kaikkia teknisiä yksityiskohtia ja silti tulkita kohtauksia ja ilmaista itseään kehollaan”, Nio sanoo.

Sirpaleinen rakenne

Teoksen nimi Out of Order valittiin sen monimerkityksellisyyden vuoksi.

Se heijastaa sekä teoksen rakennetta että inhimillistä kokemusta epäjärjestyksestä. Nimi viittaa paitsi kohtauksien poikkeavaan järjestykseen, myös sirpaleisuuteen, joka vaikuttaa siihen, miten muistamme, havaitsemme ja jäsennämme elämäämme.

Melo kertoo, että kohtaukset on tarkoituksella laitettu epäjärjestykseen, jotta yleisö ottaisi aktiivisen roolin tarinan kokoamisessa ja oman merkityksensä löytämisessä.

Nioa kiehtoo epälineaarinen rakenne, jossa asiat voivat aluksi tuntua abstrakteilta mutta hahmottua vähitellen kokonaisuudeksi, joka jää mieleen ja muuttuu muistissa ajan myötä. Hänen mukaansa Out of Order on matka katoavien ja uudelleen ilmestyvien kuvien läpi.

”Illuusioiden, koreografian ja liikkuvan lavastuksen avulla syntyy teatterikokemus, jollaista ei tavallisesti odota tanssiryhmältä.”

 

Teksti Ida Henritius.

Helsinki Dance Company & Fernando Melo

Out of Order

  • Pieni näyttämö
  • Ensi-ilta 11.3.2026
  • Kestoarvio n. 60 min, ei väliaikaa (vahvistuu ensi-iltaviikolla)
  • Esitys on suunnattu aikuisille. Emme suosittele esitystä alle 7-vuotiaille.
  • opiskelijalippu 22,50 € (ma-to), eläkeläislippu 42 € (ma-to), peruslippu 45 €