Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Kirje Siperiasta

Asko Karttunen – Kauppalehti – 22.10.2007

SIPERIASSA RAKKAUS TEURASTETTIIN

Helsinkiläisen
Amos Andersonin museon
kuudes kerros toimii nykyisin
iltaisin teatterina, kun puolisensataa
katsojaa seuraa kerrallaan
Lilga Kovankon muuttumista
Elna Sundgren Schdanoffiksi,
yhdeksi Stalinin vainojen
miljoonista uhreista.


Stalinin tappajaisista on kirjoitettu
niin paljon, että moni
saattaa olla turta koko asialle,
mutta siltikin Lilla Teaternin
ohjelmistoon tullut Brevet
från Sibirien
-näytelmä herättää
uudemman kerran miettimään
sitä, mitä tapahtuu kun
yksi hullu saa vallan miljoonien
ihmisten elämään. Näytelmä
perustuu Christian Sundgrenin
samannimiseen kirjaan,
johon on tallennettu Elna
Sundgren Schdanoffin

kertomus hänen elämänsä tuskan
vuosista.


Vaikka esityksessä on vain
yksi henkilö, se ei ole pelkkä
yksinpuhelu, vaan Milja Sarkolan
ohjaus ja Lilga Kovankon
tulkinta tekevät siitä näytelmän,
jota ainakin ensi-iltayleisö
seurasi tunnin ja vartin
hiiskumattoman keskittyneesti.
Talon rakenteiden näkyvä punatiilinen
pinta on kuin Lubjankan
kellareista paikalle lainattu
ja yleisötilan seinälle ripustetut
Mark Maherin näyttelyn
kasvokuvat tuovat mieleen
salaisen poliisin arkistot. Näytelmän
tuominen museoon on
onnistunut kokeilu: Brevet från
Sibirien
on saatu ympäröityä
tunnelmalla, jota lähes katsojan
käden ulottuvilla työskentelevä
Kovanko osaltaan täydentää.


Näytelmän tarina ei ole ainutkertainen,
pikemminkin
päinvastoin. Isänsä työn mukana
Venäjälle muuttanut helsinkiläinen
perhe palaa vallankumouksen
noidankattilasta Suomeen,
mutta venäläisen kanssa
avioitunut tytär Elna jää perheensä
kanssa Kamenskojeen.
Kolmekymmentäluvun lopulla
mies vangitaan ja helvetin
ovet aukeavat Siperiaan – lopputulos
on sama kuin monien
muidenkin kohdalla.


Näytelmä opettaa, kuinka
toivo saa ihmisen kestämään
melkein mahdottomia ja miltä
tuntuu, kun saa kuulla, että
toivo on kuitenkin ollut vain
tyhjän panttina. Tarina on melkein
lajinsa stereotyyppi. Katsojalle
sen tekee koskettavaksi
ja ainutlaatuiseksi Lilga Kovanko,
ammattinsa taitaja. Hän ei
näyttele Elna Schdanoffia, hän
on Elna Schdanoff.