Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Lainahöyhenissä

Hannu Hurme – Kansan Uutiset – 12.09.2011

Drag-musikaali – asiaa hulvattomasti

Lainahöyhenissä-musikaalin tarina on varmasti lähes kaikille Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöön hakeutuville tuttu. Teatterista vähänkin kiinnostunut ei ole välttynyt törmäämästä johonkin sen alkuperälähteestä tehtyyn versioon.

La Cage aux Folles esitettiin näytelmänä ensimmäisen kerran Pariisissa 1973 ja Broadway-musikaalina se sai ensi-iltansa kymmenen vuotta myöhemmin. Monet muistanevat näytelmän Mike Nicholsin elokuvana Lainahöyhenissä (Birdcage, 1996).

Tarinahan musikaalissa on simppeli. Yökerhon omistaja ja kabareekuningatar Zaza ovat homopari. Ensin mainitulla on aikaisemmasta suhteestaan poika. Tapahtumatsaa liikkeelle tämän naima-aikeet, poika kun haluaa mennä naimisiin tytön kanssa.

Pahaksi onneksi tytön isä on äärikonservatiivi. Hänelle ei missään nimessä voi paljastaa tyttärensä valitun perheen todellisuutta. Paljastuuhan se loppujen lopuksi. Konservatiiville näytetään kaapin paikka ja ainekset riehakkaaseen, mutta onnelliseen loppuun saadaan rakennettua.

Käsikirjoituksen sanomasta ei ole epäselvyyttä. Se kertoo rakkaudesta, ennakkoluuloista ja niiden voittamisesta. Näytelmä taistelee omalla reviirillään aina erinomaisen ajankohtaisen aiheen, eriarvoisuuden hyväksymisen puolesta. Keinoina käytetään musikaalin keinoja – huumoria, jonka toteuttamisessa miesten esiintyminen naisena aina toimii.

Keinojen kautta drag-musikaalia onkin syytä arvioida, ja sen perusteella, mikä on katsojan mieli vajaan kolmen tunnin shown jälkeen.

Neil Hardwick on turvautunut ohjajana kahteen: loistavaan musiikkiin ja vauhdinpitoon. Vauhdinpidosta vastaava kuusimiehinen tanssiryhmä taitaa tanssin, laulaminen saisi jäädä muiden tehtäväksi.

Pääosien, homoparin esittäjien – Pertti Koivula ja Santeri Kinnunen – musiikillinen osaaminen on vahvaa. Jälkimmäisen lastina on lisäksi tuo satiineihin sujuttautuminen. Sujui se, eikä mistään rutiiniesityksestä voi puhua, vaikka Kinnunen ei ollutkaan näyttämöllä ensimmäistä kertaa naisten kutimissa.

Arena-näyttämö soveltuu tällaisen musikaalin areenaksi hyvin. Tunnelma on sopivan tiivis.

Erikoismaininta: Käsiohjelma oli tehty pieteetillä. Se on säilytyskamaa.