Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Kirka – Surun pyyhit silmistäni

Päivi Arvonen – Kulttuuriarviot.fi – 5.2.2017

Kirka -musikaali vie nostalgiamatkalle menneille vuosikymmenille

Helsingin kaupunginteatterin uutuusmusikaali Kirka – Surun pyyhit silmistäni on ladattu täyteen upeaa laulua, vauhdikkaan taidokasta tanssia sekä surun ja ilon kyyneliä.

Kirka-musikaalin ensi-ilta Peacock-teatterissa 2. helmikuuta ajoittui päivälleen kymmenen vuoden päähän siitä, kun Kirill, ”Kirka” Babitzin haudattiin veljensä Aleksandr, ”Sammy” Babitzinin viereen Helsingin ortodoksiselle hautausmaalle.

Matti Laineen käsikirjoittama ja Kari Rentolan ohjaama musikaali on ennen kaikkea tunnettujen hittikappaleiden sujuvasti soljuva sikermä, joiden väliin jää hieman irrallisia kohtauksia Kirkan elämästä. Menestyksen lisäksi Kirkan elämään mahtui paljon surua, josta suurin olin Sammy-veljen kuolema auto-onnettomuudessa vuonna 1973.

Musikaalin Kirka on herkkä ja tunteellinen hahmo, joka uhkaa jäädä omassa elämässään sivustakatsoja rooliin.  Ensi-illassa Kirkan roolissa nähty Heikki Ranta tekee koskettavan roolisuorituksen ja yltää parhaimmillaan laulussaan tulkintaan, joka saa katsojan miettimään onko lavalla näyttelijä vai toisesta ulottuvuudesta lavalle laskeutunut taiteilija itse.

Musikaalin roolimiehityksessä ei ole heikkoa lenkkiä. Helsingin kaupunginteatterin viime vuosien musikaalituotantojen perusteella odotukset ovat korkealla. Kaksi ja puolituntinen huumorilla höystetty vauhdikas esitys onnistuu ylittämään odotukset. Erityiskiitokset ansaitsevat jälleen loistavat tanssijat. Koreografiasta vastannut Mindy Lindblom on ladannut esiintyjät liekkiin, joka hehkuu Peacock-katsomon viimeisille riveille asti.

Kirka-musikaali on viihdyttävä ja hauska esitys, josta löytyy myös ajankohtaisia teemoja kuten maahanmuuttajien asema.  Kirka perheineen eli 1950-luvun Helsingissä ja sai kokea lapsuudessaan ja nuoruudessaan samanlaista ryssittelyä, jonka kohteeksi joutuvat monet tämän päivän Helsingissä asuvat venäläistaustaiset lapset.

Kirkan isä Leo Babitzin oli vain kolmevuotias kun hänen perheensä pakeni vuonna 1917 Venäjältä Suomeen bolševikkien suorittaman lokakuun vallankaappauksen alta. Kirkan äiti Elisabeth syntyi vuonna 1917 Suomen myöhemmin luovuttamassa osassa Karjalaa.

Kirka aloitti laulu-uraansa kaksi vuotta vanhemman Sammyn vanavedessä, mutta ohitti suosiossa pian veljensä. Musikaalissa kokeneemmat starat kuten Petrus Kähkösen oivallisesti tulkitsema Remu ja Jon-Jon Keitelin itsevarman hurmaava Danny ovat vuorosanoineen kuin suoraan Voice of Finlandin valmentajakaartista houkutellessaan nuorta lupausta omaan talliinsa.

Musikaalin alussa Kirka ja Sammy katselevat öisen Helsingin kattojen yllä tuikkivia tähtiä ja haaveilevat tähteydestä, jonka kumpikin saavuttaa nuorena. Olisivatkohan he eläneet tai valinneet toisin, jos olisivat tienneet kuolevansa nuorina; Sammy vain 24-vuotiaana ja Kirka 56-vuotiaana.

Monet Kirkan ja Sammyn suosituimmista hittikappaleista kuten Sammyn vuoden 1972 Syksyn Sävel -voitto Daa-da daa-da ja Kirkan läpimurtohitti, Pertti Reposen suomentama Hetki Lyö (Beat the Clock”) ovat saaneet jo useamman sukupolven edustajat tanssimaan pöydillä ja laulamaan mukana.

Mukana saa laulaa myös 22. helmikuuta Peacockin sing-along -esityksessä.
Lisätietoja: www.hkt.fi