Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Prinsessa Ruusunen – Paluu tulevaisuuteen

Eeva-Stiina Pesonen – Kauppalehti – 17.12.2017

Haltijakummien hulvaton jengi ja muita täysosumia – Marco Bjurström puhalsi nuorisomusikaaliin ilon ja onnistumisen roihun

ShedHelsingin nuorten musikaali Prinsessa Ruusunen – Paluu Tulevaisuuteen on alusta loppuun nautittavaa, hyvin rullaavaa viihdettä.

Toimittaja Eeva-Stiina Pesonen kävi katsomassa ensi-illan Studio Pasilassa:

Lasten ja nuorten roolittama musikaali Prinsessa Ruusunen- Paluu Tulevaisuuteen on erinomaista viihdettä, joka vetää vertoja aikuisten tuotannoille, tai siis on energisyydessään ja aitoudessaan niitä parempi. Samalla se on myös monimuotoisuutta korostava produktio ja yritysten yhteiskuntavastuuta parhaimmillaan.

Tarina Prinsessa Ruususesta saa uusia ulottuvuuksia, kun klassikkosadun prinsessa onkin nykyajan teini murrosiän kasvukipuineen. Ja jotta tarina olisi vielä ihmeellisempi, hän ei nukukaan sataa vuotta eteenpäin, vaan herää railakkaalla 1970-luvulla, jonka symboleista ja kuvista musikaalissa saa myös nauttia.

Nuorisoenergia nappaa mukaansa ja show on täynnä varsin hyvää ”läppää” – kiitos suomentaja Sami Parkkiselle, säkenöivää puvustusta – kiitos pukusuunnittelija-artisti Jarkko Valteelle ja hykerryttäviä roolisuorituksia.

Erityisesti mieleen jäi Viljami Rosvallin joogaava hippikuningas, Pauliina Kiurun kaunis paha haltija Myrtle ja joukko karikatyyrisiä ja herkullisesti puvustettuja haltijakummeja, jotka sekoilevat Elphinstonen erityisakatemiassa ja milloin missäkin. Taitavaa!

Osa haltijakummeja näyttelevistä nuorista toimii oikeasti lasten opettajina Skene-musiikkiteatterikerhossa, joka on ShedHelsinki-produktion runkona.

Monitaitoisia Janne Saarisen Ruususen Hyvää Omaatuntoa ja Alvari Stenbäckin Ruususen Pahaa Omaatuntoa voi ihailla heidän dynaamisessa lavaliikkumisessaan. Kohtauksesta toiseen he kuljettavat tarinaa eteenpäin. Prinsessa Ruususen roolissa säkenöivät vuorotellen Adela Ogunbor ja Josefiina Vanamo. Kaikki pääroolit ovat tänä vuonna lasten miehittämiä.

Lasten ryhmämusiikki- ja tanssikohtauksissa lavalla nähdään mukana monia pyörätuolissa esiintyviä lapsia ja nuoria sekä myös Down-nuoria. Ilo esiintymisestä, osallisuudesta ja onnistumisesta koskettaa. ShedHelsingin toimintamallin mukaan lapset pääsevät mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä ja produktio haluaa korostaa sitä, että kaikki kelpaavat.

Luova johtaja Marco Bjurström ja muu ShedHelsingin väki on puhaltanut jengiinsä esiintymisen roihun. Saman asian ilmaisi lehdenmyyjää esittävä Niki Sorsa, pyörätuolissa näyttelevä erityisnuori ensi-illan päätteeksi: Haluan vain sanoa, että nämä nuoret tässä ovat Marcolle tärkeitä. Minulle Marco on sanonut vaikka kuinka monta kertaa, että sinä olet tärkeä mies, Sorsa sanoi, ja sai monet silmäkulmat katsomossa kostumaan.

Käsikirjoitus on haettu ShedHelsingin esikuvalta, lontoolaiselta Chickenshediltä, joka on monimuotoisuutta korostava teatteri Lontoossa. Chickenheadin vahvana taustatukijana on toiminut Prinsessa Diana. Ensi joulun ShedHelsingin näytöksestä on jo alustavia suunnitelmia. Sekin tapahtuu yhteistyössä Lontoon Chickenshedin kanssa. Bjurström lukee parhaillaan ensi vuoden mahdollisia käsikirjoituksia.

ShedHelsingin produktio on myös loikannut ison harppauksen eteenpäin viime vuodesta, jolloin se toteutti teatterihankkeen “Peter Pan” Aleksanterin Teatterissa. Tänä vuonna Helsingin Kaupunginteatteri lähti mukaan ja esitys pääsi Studio Pasilan näyttämölle, joka on valmis teatteriympäristö teknisine varustuksineen ja ammattilaisineen. Lapsia oli tänä vuonna mukana lähes puolet enemmän kuin viime vuonna ja näytöksissä on myös kaksi rotaatioita.

ShedHelsinki edustaa yritysvastuutoimintaa parhaimmillaan. Elisa perusti viime keväänä ShedHelsinki Säätiön, joka tukee monimuotoista ja erityislapset huomioivaa lapsi- ja nuorisotyötä. Säätiön hallituksen puheenjohtajan Veli-Matti Mattilan mukaan on hyvin tärkeää, että tuotannon kautta nuoret voivat toteuttaa unelmiaan, joita muuten saattaisi olla mahdoton saavuttaa.

Musikaalia esitetään Helsingin Kaupunginteatterin Studio Pasilassa joulun alla. Näytöksiä on vielä maanantaina ja tiistaina.