”Alkuvuoden aikana kerätty energia purkautuu tässä” – Agora on leikkisä monumentti tuhlailevuudesta, taiteesta ja ystävyydestä
Oli sitten kyse Roomasta tai Helsingistä, ihmiset ovat aina kokoontuneet aukioille erilaisten monumenttien, kuten suihkulähteiden, äärelle juhlimaan yhdessä. Tämä ajatus on toiminut kimmokkeena Nykyesityksen näyttämöllä huhtikuussa nähtävälle esitykselle Agora – kaksi merenneitoa tyhjässä altaassa.
”Olen ollut todella kiinnostunut julkisista taideteoksista, jotka ovat ennen kaikkea aukioilla. Erityisesti minua on kiinnostanut Havis Amandan historia ja se, miksi kansakunta kokoontuu patsaan ympärille juhlimaan, suorastaan retuuttamaan patsasta”, kertoo esityksen ohjaaja Minna Lund.
Uuden sukupolven seuratuimpiin ohjaajiin kuuluvan Lundin ja työryhmän teoksessa Helsingin Kaupunginteatterin eteen on ilmestynyt tuntemattoman taiteilijan taidelahjoitus, joka on päätetty pystyttää väliaikaisesti studio Pasilan näyttämölle. Teoksen taustalla onkin pohdinta siitä, millaiset kansakunnan symbolit tai muistomerkit voisivat saada monumentin aseman.
”Olen pohtinut paljon sitä, mille omistaisin itse suihkulähteen. Mielestäni monumentaalisten mittasuhteiden arvoisia asioita olisivat radikaali ystävyys ja avunanto.”
Ystävyyttä juhlivat merenneidot kapinoivat patsaan tehtävää vastaan
Ystävyyden ja resurssien jakamisen lisäksi teos tutkii myös taiteen lumovoimaa ja kurittomuutta: esityksen merenneidot eivät suostu jäämään elottoman esineen, patsaan, rooliin. Merenneidot etsivät kyltymättöminä leikkikavereita ympärilleen.
”Minulle kurittomuus tarkoittaa jonkinlaista leikkimielisyyttä ja muodosta poikkeamista tai konventioiden kysymistä”, kertoo Lund.
Kurittomuus tai tarve tökkiä norminmukaista tapaa olla ja tehdä läpileikkaa Lundin teoksia. Hänen aiempiin teoksiinsa kuuluu useampia klassikoiden päällekirjoituksia, kuten teoksessa Message from Tyler – Memento Mori, Kirsikkatarha (2023, Q-teatteri), jossa Anton Tšehovin Kirsikkatarha ja David Fincherin elokuva Fight Club kohtaavat intensiivisellä ja hikisellä tavalla.
Yhteisöllisyys ja elämän peruskysymykset teosten ytimessä
Agoran kanssa samanaikaisesti Viirus-teatterissa nähdään Lundin toinen ohjaus Diptyk, joka käsittelee hyvää kuolemaa. Ensisilmäyksellä esitykset vaikuttavat olevansa toistensa ääripäitä: toisessa riemu, juhliminen ja ystävyys loiskuvat yli laidan, toisessa taas tarina kulkee hitaasti ja tasaisesti eteenpäin Chopinin Surumarssin tahdissa. Vaikka teokset ovat tunnelmaltaan ja tempoltaan hyvin erilaisia, näkee ohjaaja silti niissä paljon samaa.
”Pohdin monissa teoksissani yhteisön merkitystä sekä jotain perustavanlaatuista kysymystä elämän jatkumisesta – siis sitä, miten olla yhdessä, miten pysyä yhdessä ja miten pysyä hengissä. Ja sitä, jos jossain kohtaa elämää ei ole enää hirveästi jäljellä, niin kuinka viettää jäljellä oleva aika”, pohtii Lund.
”Esitysten tyyli ja tapa kertoa on kuitenkin erilainen. Sitä mitä Diptykiin ei voinut laittaa, se nähdään Agorassa. Olen kerännyt alkuvuoden eräänlaista energiapakkia tätä esitystä varten, joka tulee olemaan kyltymätön keväinen ilottelu”.
Merenneitojen lumous
Myös niin merenneitojen kuin muiden lajien olemassaololle merkityksellinen vesi on tärkeässä osassa teosta.
”Vedessä itseäni kiinnostaa sen elintärkeys sekä se, miten juhlavaksi ja pyhäksi asiaksi vesi on aikanaan mielletty. Maagiseksikin mielletyn veden avulla on toteutettu erilaisia rituaaleja, uudelleensyntymisiä ja puhdistautumisia. Ja samalla vesi on elementti, joka kytkee meidät mantereittain kiinni toisiimme”, kertoo Lund.
Ennen kaikkea ohjaaja toivoo, että esitys liikauttaisi ihmisiä suuntaan tai toiseen. Tekisi siis sitä, mitä taide parhaimmillaan – tekisi asioista jotain muuta kuin yhdentekeviä.
”Toivon, että esitys kutsuisi yleisön osalliseksi johonkin maagiseen leikkiin ja rohkaisisi luottamaan siihen, että kun antaa, niin saa, ja kun lähtee mukaan, ihmeellisiä asioita voi tapahtua. Toivon, että ihmiset uskaltaisivat lähteä merenneitojen lumoukseen mukaan”, kertoo Lund.
Agora – kaksi merenneitoa tyhjässä altaassa -teos saa ensi-iltansa 29.4.2025 klo 18.30 Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa. Esityskausi jatkuu toukokuun 10. päivään saakka.