Saavutettavuustyökalut

Arvio: Väärennetty morsian

Elisabeth Nordgren – Hufvudstadsbladet – 27.01.2006

FÄRGSTARKT GIFTASSPEL

Men resultatet är i alla fall mycket intressant – den här gången handlar det om den visuellt färgsprakande föreställningen Väärennetty morsian.

För första gången har en kinesisk regissör, Kong Xinyuan, samarbetat med finska skådespelare på en talteaterscen. Och resultatet är strålande.

Det formligen gnistrar på scenen av spelglädje, humor, komik, avslappnad stämning, spännande fysiska rörelser och kreativa strupljud samt litet ironiskt parodiska element.

Sami Keski-Vähälä har skrivit pjäsen Väärennetty morsian (Den förfalskade bruden) som bygger på en gammal kinesisk folksaga, en i Kina känd komisk berättelse från Ming-dynastin. Här berättas om de förvecklingar som uppstår då föräldrarna bestämmer om lämpliga brud- och brudgumskandidater.

Regissören Kong Xinyuan, som tidigare gästspelat i Finland, har tillsammans med scenografen Yu Gang och kostymören Zhang Yi åstadkommit ett litet mästerverk. De finska skådespelarna har till och med i viss mån lyckats komma in i den kinesiska skådespelartraditionen men ändå regisserats med lämpligt distanserande ironisk-parodiska dimensioner.

I alla fall innehåller mycket av det skickligt koreograferade rörelseschemat och de gälla rösterna element från den kinesiska teatern.



Då man dessutom bifogar ljudvärlden, som mestadels bygger på den traditionella Pekingoperan, blir helheten mycket mångsidigt intressant. Här ingår mycket av fysisk teater som ger hela föreställningen en extra uttrycksfull dimension.

Risto Kaskilahti gör en skicklig, helt genomspelad, urkomisk tolkning av Zhang, äktenskapsförmedlaren som bidrar till intrigspelet mellan de olika familjerna och deras respektive brud- och brudgumskandidater. I och för sig blir själva berättelsen en typisk förvecklingskomedi men det spännande utförandet och den kinesiska kulturtradition som här förmedlas skapar en fascinerande helhet. Samtliga skådespelare lyckas integrerat genomföra sina ”kinesiska” roller liksom också de fyra dansarna som i bärstols- och andra scener utvecklar intressanta rörelser. Jyrki Nousiainen är den clownaktige domaren som i slutet får reda upp röran med den förfalskade bruden, Tuukka Leppänen som möter den förfalskade brudgummen, Reetta Honkakoski.