Saavutettavuustyökalut

Helsingin Kaupunginteatteri

Arvio: Miksi naiset aina rakastuvat Ernestiin

Benkku Kukko – Kirkkonummen Sanomat – 22.11.2007

OSCAR WILDEN YLI 100 VUOTTA SITTEN KIRJOITTAMA NÄYTELMÄ TOIMII:
Miksi Naiset Aina Rakastuvat Ernestiin?

Lilla Teatern yllättää katsojan
täydellisesti. Lavastus
kukka-asetelmineen ja pastellinsävyiset
sekä puhtaan
valkoiset tai vastakohtaisesti
musta väri asuissa aiheuttavat
alun hämmennyksen jälkeen
tasapainoiset ja esitystä
erinomaisesti tukevat raamit.


Englantilainen yläluokka
pitää vielä tänäkin päivänä
kiinni oikeuksistaan olla muita
ylempänä. Ja näihin oikeuksiin
kuuluu kieltämättä
tämän päivän ihmisten mielestä
koomisia piirteitä. Toisaalta
– tämä aihe ja taidokkaasti
toteutettu parituntinen
näytelmä saa katsojan irtautumaan
arjesta ja lentämään
teatterin siivin englantiin
seuraamaan rakkauden
tuskaa ja koomisia käänteitä
Lilla Teaternin kodikkaaseen
saliin.


Ohjaaja Neil Hardwick
tunnetaan taidokkaasta tavastaan
saada näyttelijöistään
kuhunkin esitykseen sopivat
erityispiirteet näkyviin.
Näytelmä on tästä erinomainen
esimerkki. Sekä Pekka
Strang
että Sampo Sarkola
esittävät roolinsa niin uskottavasti,
että jopa Algernon
Moncrieffin (Sampo Sarkola)
tapa istua saa nykymiehessä
aikaan puistatuksia. Aristokraattien
liikehdintä ja tapa
puhua on kuitenkin niin erilaista
kuin mihin olemme tottuneet
tänä päivänä. Toisaalta,
juuri nämä asiat luovat
näytelmälle pohjan, jossa
kaikki toimii.


Edith Holmström ja Armi
Toivanen
tuovat esitykseen
viehättävän naiselliset olemuksensa.
Heidän ystävyytensä
on koetuksella kun rakkaus
Ernestiin on leimahtanut.
Hupsua kotiopettajatarta
esittävä Pia Runnakko ja
Kirkkoherra Chasublea esittävä
Tom Wentzel täydentävät
yläluokan ja rahvaan
kontrastia sujuvasti etenevässä
tarinassa.


Birgitta Ulfsson Lady
Bracknellinä tekee yläluokan
Ladyn roolinsa sellaisella taidolla,
että voisi kuvitella seuraavansa
Royal Ascotin laukkakilpailujen
toinen toistaan
parempien naisten hienostelua
– kulissien on oltava kunnossa
vaikka muu olisikin kuralla.
Ja kaiken kruunaa Joachim
Wigelius
joka taidokkaasti
sekä hovimestarina että
miespalvelijana ilmeillään
ja olemuksellaan saa aikaan
humoristisia kontrasteja yläluokan
ja muun rahvaan välille.


Ja entäs juoni. Kaksi yläluokan
miestä, kaksi hemaisevaa
naista, naimakauppoja
järjestelevä Lady, pappi, hupsun
vakava kotiopettajatar
ja miespalvelija/hovimestari.
Farssi on valmis, kun Ernestiä
ei oikein tunnista, varsinkaan
kun Ernestejä on sittenkin
kaksi, vai oliko se yksi, vai
onko näytelmässä edes Ernestiä…
Lopuksi seurapiirin
pelastava arvoitus paljastuu,
mutta miten, sen voi kukin
käydä katsomassa