Avoin haku nykyesityksen näyttämön kesäresidenssiin – Usein kysytyt kysymykset
Scroll down for English.
Miten valmistaudun hakutapaamiseen?
Hakutapaamisessa toivomme, että osaat taustoittaa ja perustella esitysideaasi. Minkälaisen suhteen se ottaa edustamaansa taiteenlajiin/taiteenlajeihin? Miten suhteutat sen muuhun nykytaiteen kenttään?
Tämän lisäksi toivomme, että sinulla on jo alustava suunnitelma siitä, miten esitys toteutuu: miten sitä suunnitellaan ja harjoitellaan, ja millaisia teknisiä resursseja se vaatii. Suunnitelma ei tarvitse olla täysin valmis, mutta haluamme varmistaa haun aikana, että ehdotuksen voi toteuttaa realistisesti ja kestävästi.
Sinun ei välttämättä tarvitse valmistella visuaalista presentaatiota tai tarkkaan hiottua tekstiä ehdotuksestasi, vaan tilanne on keskustelumuotoinen ja kuraattorit vastaavat tilanteen etenemisestä. Voit toki halutessasi esitellä tapaamisessa kuva- ja videomateriaalia.
Minulla ei ole vielä koossa työryhmää, voinko silti hakea?
Voit osallistua hakuun, vaikka sinulla ei olisi koko työryhmää tiedossa. Huomaathan, että hakutapaamisessa tullaan kuitenkin keskustelemaan työryhmän kokoonpanosta ja sen suhteesta esityksen kokonaisuuteen.
Minulla ei ole olemassa olevaa rahoitusta, kannattaako silti hakea?
Emme edellytä hakuvaiheessa olemassa olevaa rahoitusta. Kuraattori tukee ryhmää tarvittaessa rahoitushauissa ja hakemusten suunnittelussa.
Voinko hakea samalla ehdotuksella, jolla olen osallistunut aiempaan hakuun?
Hakuun voi osallistua uudelleen samalla ehdotuksella. Tutustuthan ensin tämän vuoden hakuilmoitukseen ja varmista, että ehdotuksesi vastaa edelleen hakuehtoja.
Miksi haku on suunnattu pääkaupunkiseudulla toimiville taiteilijoille?
Nykyesityksen näyttämö on osa Helsingin Kaupunginteatteria, ja pyrkii siten vastaamaan pääkaupunkiseudulla toimivien taiteilijoiden resurssitarpeisiin. Haluamme myös varmistaa, ettei valitulle ryhmälle synny kohtuuttomia lisäkustannuksia majoituksista ja matkoista.
Miksi residenssiin ei sisälly tuotantotukea?
Nykyesityksen näyttämön kesäresidenssin tarkoituksena on tarjota vapaan kentän taiteilijoille tilaa ja aikaa taiteelliselle ajattelulle hyödyntämällä jo olemassa olevia tilaresursseja. Kesäresidenssi tapahtuu pääasiallisesti teatterin vakituisen henkilökunnan loma-aikana kesä-heinäkuussa, jolloin se sijoittuu teatterin perinteisen tuotantomallin ja työskentelyaikojen ulkopuolelle. Näin ollen työryhmät järjestävät työskentelyaikansa ja tuotantonsa itsenäisesti.
Miten hakuprosessi etenee?
Hakutapaamisten jälkeen kuraattorit tekevät ehdotuksista shortlistin, jonka he esittelevät Kaupunginteatterin taiteelliselle johdolle. Heiltä saadun palautteen perusteella shortlistattujen tekijöiden kanssa pidetään jatkotapaaminen. Tämän jälkeen shortlistiltä valitaan yksi ehdotus kesäresidenssiin. Pyrimme vahvistamaan valinnan vuoden loppuun mennessä.
Voinko saada hakemuksestani henkilökohtaista palautetta?
Lähetämme hakijoille sähköpostilla tietoa tämänvuotisesta hausta ja lopullisiin valintoihin vaikuttaneista kriteereistä. Mahdollisuuksien mukaan kuraattorin pyrkivät sisällyttämään viesteihin myös lyhyen hakemuskohtaisen palautteen.
Onko residenssin aikana paikalla teatterin vakituista henkilökuntaa?
Residenssi alkaa erikseen sovittavalla perehdytysjaksolla toukokuun lopussa, jonka aikana työryhmä voi työskennellä rinnakkain Pasilan vakituisen henkilökunnan kanssa. Kesä- ja heinäkuun Pasilan henkilökunta on kesälomalla. Residenssin aikana on kuitenkin mahdollista olla ongelmien ilmetessä puhelinyhteydessä päivystävään teknikkoon.
Kuinka paljon Pasilassa on vakituista henkilökuntaa?
Pasilassa työskentelee näyttämöpäällikkö, valomestari, apulaismestari, kaksi näyttämömestaria, pukija ja järjestäjä-tarpeistonhoitaja.
Millaiset tekniset resurssit kuuluvat residenssiin?
Residenssiin kuuluvat studio Pasilan perustekniset resurssit. Teatterisalissa on helposti kuljettavat sillat läpi tilan, joten esimerkiksi valojen suuntaus on vaivatonta. Otathan huomioon, että PA:n sijoittelu ei ole muunneltavissa ja Pasilassa ei ole valmiina korkealaatuisia videoprojektoreita. Residenssiin ei pääsääntöisesti voi lainata kalustoa muilta HKT:n näyttämöiltä. Mahdolliset tekniikkavuokrat ulkopuolisesta kalustosta ovat työryhmän kuluja.
Residenssiin valittu työryhmä voi tehdä tutustumisvierailuja studio Pasilan tiloihin ennen varsinaisen residenssikauden alkua. Vakituinen henkilökunta perehdyttää residenssiryhmän suunnittelijat teatteritilan tekniikkaan. Kiinteän valokattauksen kartan voi halutessaan pyytää jo ennen hakutapaamista sähköpostilla: [javascript protected email address].
Millaiset materiaali- ja tuotannolliset resurssit kuuluvat residenssiin?
Residenssiin ei kuulu HKT:n päätalon pajaresursseja tai muiden osastojen henkilökunnan (lavastamo, puvusto, naamiointi jne.) työaikaa. Huomioithan työskentelyä suunnitellessasi, että näyttämön vakituinen henkilökunta ei ole paikalla kesä-heinäkuussa. Residenssiin kuuluu työaikaa Nykyesityksen näyttämön kuraattorin sekä markkinointi- ja viestintävastaavan kanssa. HKT vastaa esityksen lipunmyynnistä sekä aulapalveluista esityskaudella.
Onko studio Pasilassa tanssimattoja?
Ei ole. Mahdolliset tanssimatot tulee työryhmän hankkia erikseen.
Kuuluuko esitysten ääni- ja valoajo työryhmälle?
Esitysten valo- ja ääniajo on lähtökohtaisesti työryhmän vastuulla, mutta tästä on mahdollista neuvotella tapauskohtaisesti. Valo- ja ääniajo tapahtuu QLab-ympäristössä, ja ajokoneena toimii MA2-valopöytä.
Mitä viestintä- ja markkinointitoimenpiteitä residenssiin kuuluu?
Residenssiesitystä markkinoidaan osana teatterin kausiohjelmistoa verkkosivuilla ja kausiesitteessä. Markkinoinnin aikataulua käydään läpi residenssikesää edeltävänä syksynä. Esityksen promokuvat ja alustava teosteksti tarvitaan residenssiä edeltävän maaliskuun aikana.
Onko residenssityöryhmä työsuhteessa Helsingin Kaupunginteatteriin?
Työryhmä ja sen jäsenet eivät ole työsuhteessa Kaupunginteatteriin. HKT ei vastaa esim. työryhmän jäsenten tapatumavakuutuksista.
Mitkä vastuut kuuluvat työryhmälle?
Työryhmä vastaa tuotannon kuluista ja järjestämisestä kuten työskentelyn vakuuttamisesta ja rahoituksesta sekä rahoitukseen liittyvistä velvollisuuksista sekä mahdollisista tekijänoikeuksista. Työryhmä vastaa myös studio Pasilan ulkopuolisen tekniikan ja materiaalien vuokra- tai hankintakuluista. Tarkemmat vastuualueet kirjataan residenssisopimukseen.
Sisältyykö residenssiin jälkituotantoa?
Esityksen oikeudet jäävät ensi-illan jälkeen työryhmälle. Työryhmä hallinnoi itsenäisesti esityksen mahdollisia jälkituotantoa.
///
Open Call for Summer Residency of the Stage for Contemporary Performance – Frequently Asked Questions
How should I prepare for the application meeting?
In the application meeting, we expect you to provide context and rationale for your performance idea. What kind of relationship does it have with the art form(s) it represents? How does it relate to the broader field of contemporary art?
Additionally, we hope you have a preliminary plan for how the performance will be realized: how it will be designed and rehearsed, and what technical resources it will require. The plan doesn’t need to be fully finalized, but we want to ensure that the proposal can be realistically and sustainably implemented.
You don’t necessarily need to prepare a visual presentation or a polished text for your proposal. The meeting will be conversational, with the curators guiding its progress. However, you are welcome to present images or video material during the meeting if you wish.
I don’t have a complete working group yet. Can I still apply?
Yes, you can apply even if you don’t have a full working group assembled. However, please note that the composition of the working group and its relationship to the overall performance will be discussed during the application meeting.
I don’t have any funding yet. Is it still worth applying?
Existing funding is not required at the application stage. The curator will support the group in seeking funding and planning grant applications if needed.
Can I apply with the same proposal I submitted in a previous call?
Yes, you can reapply with the same proposal. However, please first review this year’s application announcement and ensure that your proposal still meets the current criteria.
Why is the application only open to artists based in the Helsinki metropolitan area?
The Stage for Contemporary Performance is part of the Helsinki City Theatre and aims to meet the resource needs of artists working in the Helsinki metropolitan area. We also want to ensure that the selected group does not incur excessive additional costs for accommodation and travel.
Why does the residency not include production support?
The purpose of the summer residency on the Stage for Contemporary Performance is to provide independent artists with time and space for artistic thinking, using the theatre’s existing resources. The residency takes place primarily during the regular staff’s summer break in June and July, outside of the theatre’s traditional production model and working hours. Therefore, the working groups will organize their schedules and productions independently.
What is the application process?
After the application meetings, the curators will create a shortlist of proposals, which will be presented to the artistic leadership of the Helsinki City Theatre. Based on their feedback, follow-up meetings will be held with shortlisted applicants. One proposal will be selected for the summer residency from the shortlist. We aim to confirm the selection by the end of the year.
Can I receive personal feedback on my application?
We will send applicants information via email about this year’s call and the criteria that influenced the final selection. When possible, the curators will include brief, proposal-specific feedback in these emails.
Will there be permanent staff present at the theatre during the residency?
The residency begins with an orientation session at the end of May, during which the working group can work alongside the permanent staff at Pasila. In June and July, the Pasila staff will be on summer vacation. However, in case of problems, it is possible to contact an on-call technician by phone.
How many permanent staff members are there at Pasila?
The Pasila team includes a stage manager, lighting manager, assistant manager, two stage managers, a dresser, and a prop coordinator.
What technical resources are available during the residency?
The residency includes the basic technical resources of Studio Pasila. The theatre hall has easily movable bridges across the space, making light positioning straightforward. Please note that the PA system’s placement cannot be altered, and there are no high-quality video projectors available at Pasila. Generally, equipment cannot be borrowed from other HCT stages for the residency. Any technical equipment rentals from external sources will be the responsibility of the working group.
The selected working group may arrange visits to Studio Pasila before the residency period begins. The permanent staff will familiarize the residency team’s designers with the theatre’s technical facilities. A fixed lighting plan can be requested by email before the application meeting: [javascript protected email address].
What material and production resources are included in the residency?
The residency does not include access to the workshop resources of HCT’s main building or staff time from other departments (scenography, costume, makeup, etc.). When planning, please note that the permanent theatre staff will not be present in June and July. The residency includes time with the curator of the Stage for Contemporary Performance and the marketing and communications officer. HCT is responsible for ticket sales and front-of-house services during the performance season.
Are there dance mats available at Studio Pasila?
No, there are no dance mats. If needed, the working group must obtain them separately.
Is the working group responsible for sound and lighting during performances?
The working group is primarily responsible for sound and lighting during performances, but this can be negotiated on a case-by-case basis. Sound and lighting are operated in a QLab environment, with an MA2 lighting console.
What communication and marketing activities are included in the residency?
The residency performance will be marketed as part of the theatre’s seasonal program on the website and in the seasonal brochure. The marketing schedule will be discussed in the autumn before the residency summer. Promotional photos and a preliminary performance text will be required by March before the residency begins.
Are members of the residency working group employed by the Helsinki City Theatre?
The working group and its members are not employed by the Helsinki City Theatre. HCT does not cover, for example, accident insurance for the working group members.
What responsibilities belong to the working group?
The working group is responsible for production costs and arrangements, such as securing insurance and funding for their work, fulfilling any financial obligations, and addressing copyright issues. The group is also responsible for the rental or purchase of any external technical equipment and materials. Detailed responsibilities will be outlined in the residency agreement.
Does the residency include post-production?
The rights to the performance remain with the working group after the premiere. The group independently manages any post-production of the performance.