Empty Stage
Huom! Poistunut ohjelmistosta!
Esitysajat:
To 11.4. 18.30, ensi-ilta, studio Pasila
Ma 15.4. 18.30, studio Pasila
Ti 16.4. 18.30, studio Pasila
Ke 17.4. 18.30, studio Pasila
Ti 7.5. 18.30, studio Pasila
Ke 8.5. 18.30, studio Pasila
Pe 10.5. 18.30, studio Pasila
La 11.5. 18.30, studio Pasila
Ti 14.5. 18.30, studio Pasila
Ke 15.5. 18.30, studio PasilaEsityskieli: englanti
Performance times:
Tue Apr 11th 6.30 pm, premiere, studio Pasila
Mon Apr 15th 6.30 pm, studio Pasila
Tue Apr 16th 6.30 pm, studio Pasila
Wed Apr 17th 6.30 pm, studio Pasila
Tue May 7th 6.30 pm, studio Pasila
Wed May 8th 6.30 pm, studio Pasila
Fri May 10th 6.30 pm, studio Pasila
Sat May 11th 6.30 pm, studio Pasila
Tue May 14th 6.30 pm, studio Pasila
Wed May 15th. 6.30 pm, studio PasilaLanguage: English
Duration: approx. 1 hour and 30 minutes, no interval
Note: The performance has flickering lights, loud noices and theatre smoke.
(Scroll down for English.)
Empty Stage on taiteilija Kaino Wennerstrandin teatteriesitys elämiemme näyttämöistä, jotka eivät suostu pysymään tyhjinä. Wennerstrandin sooloteoksessa esiintyy keho, joka on ollut näyttämöllä aina, eikä muusta tiedä.
Empty Stagea voi lukea tämän kehon kostona sille elämäntavalle, joka kuin ohimennen rankaisee kaikkia niitä, jotka eivät päässeet – tai halunneet tulla – sisään skandinaavisen tyhjiin asuntoihin leikkimään nukkekotia.
Teoksessaan Wennerstrand etsii länsimaista katsetta, joka näkee tyhjyyttä siellä, missä on elämää. Tyhjä, tai tyhjää esittävä teatterinäyttämö on tuhovoimaisen kolonialismin näsäviisas siskopuoli.
Esitys hakee inspiraationsa näytelmistä, joissa kosto on totaalinen, kuten Senecan Medeiassa. Se leikittelee Samuel Beckettin Leikin lopusta tutulla sisäisten näyttämöiden kauhuilla.
Teos koostuu näyttämökohtausten lisäksi musiikkiesityksistä, jotka on tuottanut ja sovittanut mm. Babel-yhtyeestä tuttu Karin Mäkiranta. Valoista vastaa Pietu Pietiäinen, miksauksesta Ilja Pippa ja pukusuunnittelusta ateenalainen Daglara.
Empty Stage on jatkoa Wennerstrandin aiemmalle esitykselle Fixit, joka kysyi Euroopan Unionin ja Naton aiheuttamien kollektiivisten tunteiden perään. Wennerstrand on muissa töissään käsitellyt mm. Yleisradion poliittista merkitystä (Kuuntelija, Yle Radio 1) ja seniorisoituvaa yhteiskuntaa (Hopeasija, HKT, Yle Radio 1 ja Frame Finland).
Esityksen tuotanto: Helsingin Kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämö. Nykyesityksen näyttämöä tukee Koneen Säätiö vuosina 2024-2025.
/////
Empty Stage is artist Kaino Wennerstrand’s theatre performance about the stages of our lives that seem empty, even though they’re not. Wennerstrand’s solo is guided by a body that has been on the stage forever, unaware of the world outside.
In a sense, Empty Stage is this body’s revenge for the lifestyle, which, as if in passing, punishes all those bodies that couldn’t – or didn’t want to – enter the bright, empty Scandinavian apartments to play dollhouse.
In her performance, Wennerstrand is on the lookout for the Western gaze, which sees emptiness where there is life. The theater stage, trying to pass for empty, is the shrewd half-sister of a destructive colonialism.
The performance draws its inspiration from plays where revenge is total, such as Seneca’s Medea. It brings up the familiar horrors of inner stages from Samuel Beckett’s Endgame.
In addition, the piece consists of musical performances produced and arranged by Karin Mäkiranta, known from the band Babel. Pietu Pietiäinen is responsible for the lights and live sound is mixed by Ilja Pippa. Costume design by Daglara.
Empty Stage is a continuation of Wennerstrand’s previous show Fixit, an inquiry for the collective emotions caused by the European Union and NATO. In her other works, Wennerstrand has discussed e.g. The political importance of public radio (Kuuntelija, Yle Radio 1) and the aging society (Hopeasija, HKT, Yle Radio 1 and Frame Finland).
Produced by the Helsinki City Theatre’s Stage for Contemporary Performance. The Stage for Contemporary Performance is supported by Kone Foundation in 2024-2025.
Ei kommentteja