Psykologinen trilleri kamaridraaman kehyksissä
Jenny ja Sam ovat muuttaneet vauvansa kanssa viktoriaaniseen rivitaloasuntoon, jossa alkaa tapahtua outoja.
Samin ollessa työmatkoilla Jenny kuulee itkuhälyttimien kautta ääniä aina kello 2:22. Hän uskoo talossa kummittelevan, mutta Sam löytää kaikkeen järkiperustelun.
He kutsuvat ystäväpariskunnan kylään, ja yhdessä he päättävät valvoa kello 2:22 asti saadakseen selville, tapahtuuko talossa todella jotain yliluonnollista.
”2:22 A Ghost Story on hyvin rakennettu trilleri, joka uskaltaa leikkiä karmivilla kysymyksillä tosissaan ja olla karheudestaan huolimatta inhimillinen”, sanoo ohjaaja Paavo Westerberg.
Harvinaisuus teatterissa
Brittiläisen Danny Robinsin kirjoittama 2:22 A Ghost Story sai ensi-iltansa Lontoossa vuonna 2021, ja sitä on jo nyt kutsuttu moderniksi klassikoksi.
Westerbergin mielestä suitsutus johtuu siitä, ettei näytelmä rajoitu pelkästään genreorientoiduksi draamaksi, vaan resonoi samastuttavien henkilöhahmojensa kautta vahvasti tässä ajassa.
Yliluonnolliset kokemukset ilmenevät arkisen vauva-arjen keskellä – eikä vaikkapa jossain syrjäisessä vanhassa linnassa – mikä on kaikille tuttu miljöö.
”Klassinen trillerigenren asetelma modernilla twistillä puhuttelee niin, että katsoja pääsee taatusti tihentyvän tunnelman kyytiin”, Westerberg sanoo. ”Mutta on katsojasta kiinni, kuinka paljon sille haluaa antautua. Eihän kummitusjunassakaan ole kivaa, jos siihen suhtautuu ryppyotsaisesti.”
Psykologiset trillerit ovat useimmille tutumpia elokuvista, sillä teatterissa lajia esitetään harvoin. ”Olemme osittain uuden äärellä, ja on kutkuttavaa päästä tekemään kamaridraamaa, jossa yhdistyvät trillerigenre, audiovisuaalinen maisema ja hienot roolit neljälle näyttelijälle.”
Kummituksia vai kuvitelmaa?
2:22 A Ghost Storyssa etsitään vastausta siihen, kuvitteleeko Jenny itkuhälyttimestä tulevat äänet ja jos ei, niin miten se on mahdollista.
Samalla näytelmä herättää pohtimaan omia uskomuksiamme ja yliluonnollisia kokemuksiamme: Mihin me tässä ajassa uskomme? Mistä kaikkialta uskomusjärjestelmämme saavat sytykkeensä? Mitä henkien maailma kenellekin tarkoittaa?
Näytelmän neljä henkilöä suhtautuu Jennyn kuulemiin ääniin hieman eri tavoin. Kriittisintä näkökantaa edustaa fysiikan professorina työskentelevä Sam, jonka mielestä kaikki on selitettävissä luonnonlakien avulla. Vierailla on myös yliluonnollisia kokemuksia, joten he eivät kyseenalaista Jennyn havaintoja yhtä jyrkästi.
Westerbergiä kiehtoo se, että 2:22 A Ghost Storyssa pääsee kutkuttelemaan ihmismielen alitajunnan alueita.
”Teatteri on paikka, jossa voidaan kollektiivisesti tutkia sekä päivätodellisuutta että muita todellisuuksia. Siellä meillä on lupa astua omaan alitajuntaan yhdessä muiden kanssa, ja yhdessä pelkojenkin äärelle asettuminen voi olla helpompaa ja jopa puhdistavaa ja huojentavaa. ”