Tanssia tanssiteoksen synnystä
Kaksivärinen fuuga on Carl Knifin abstrakti tanssiteos Dmitri Šostakovitšin musiikkiin.
Mitä esityksen nimi tarkoittaa?
”Lähtökohtana on Šostakovitšin preludit ja fuugat, joihin olen tutustunut kymmenisen vuotta sitten. Siitä lähtien ne ovat puhutelleet. Ajatus kaksijakoisuudesta lähti siitä, että musiikilla on kahdet kasvot eli preludien ja fuugien sävellysparit.”
Tarkoittaako se, että on vain kaksi tanssijaa? Entä tanssitko teoksessa itse?
”En ole itse näyttämöllä, vaan koreografioin ja ohjaan. Tanssijoita on yhteensä seitsemän. Heistä neljä on Carl Knif Companysta ja kolme Helsingin Kaupunginteatterista eli on tällainen yhteistyö ensimmäistä kertaa.”
Oletko aikaisemmin tehnyt koreografiaa klassiseen musiikkiin?
”En ole tehnyt. Se tuo tiettyä kunnioitusta musiikkiin, joka ei ole mitä tahansa ääntä, vaan sillä on oma historiansa. Vaikka en käytä kaikkia Šostakovitšin 24 sävellysparia, niitä täytyy ajatella kokonaisuutena, jolla on omat lainalaisuudet ja säännöt. Koska tanssiteoksessa puhutaan liikkeellä, improvisatorisuus näkyy myös esitystilanteessa.”
Tarkoittaako improvisaatio, että esitys on joka ilta vähän erilainen?
”Kyllä. Improvisaatio on aina lähtökohta kaikessa tekemisessäni. Šostakovitšin musiikissa inspiroi sen tarkka muoto. Se, voiko tanssi ilmentää musiikkia jotenkin eri tavalla kuin vain matkimalla tai kuvittamalla sitä ja voivatko tanssijat ilmentää nykypäivää, vaikka musiikki on historiaa. Ajatus on, että liikkeen kautta musiikki voi kuulostaa erilaiselta. Teos on
ihan liikkeellinen eli siinä ei ole tekstiä.”
Vaikka ei ole tekstiä, onko kuitenkin jokin tarina?
”Huomaan tarvitsevani jonkin tarinan tai juonen, jotta löydän punaisen langan itselleni. Tässä on teemana esityksen eri kokemukset. Sillä tarkoitan esimerkiksi tanssijan kokemuksia tanssijana olemisesta ja siitä, että on osa jotain teosta ja ehkä myös jonkun muun näkemystä. Ja katsojan kokemusta esityksestä ja siitä, miksi sitä tulee katsomaan.”
Onko se samalla esitys esityksen synnystä?
”On, ja esiintymistilanteesta ja sen jälkivaikutuksista, kun esitys loppuu. Tässä teoksessa myös kulissit ja katsomo ovat esityksen paikkoja. Kulissit paljastetaan esityksen aikana.”
Kahden ryhmän tanssijat tapasivat ensimmäistä kertaa lokakuun lopulla. Kauanko harjoitukset kestävät?
”Tammikuun lopulla alkaa varsinainen prosessi ja harjoitusperiodi, joka on hyvin tiivis ja intensiivinen. Alun työpajan tarkoituksena oli, että jotain jää alitajuntaan muhimaan ja siitä päästään jatkamaan varsinaisten harjoitusten alkaessa.”
Juha Peltonen