Ilmoitamme lapsille soveltuvien perheteatteriesitysten kohdalla ikäsuosituksen, sillä esitykset voivat sisältää pelottavia yksityiskohtia ja voimakkaampia efektejä, jotka saattavat olla liian jännittäviä pienimmille katsojille. Isommille lapsille suunnatuissa esityksissä myös kerrontatapa ja rakenne sekä kesto ovat erilaisia kuin pienempien katsojien esityksissä. Ikäsuositus on suuntaa antava ohjeistus, jonka tarkoitus on helpottaa aikuista valitsemaan oikeanlainen teatteriesitys lapsen ikä huomioiden. Poikkeuksena tästä K-18 merkityt esitykset, joissa ikäraja on ehdoton. K-18 merkintä liittyy paitsi esityksen sisältöön, myös siihen, että katsomo on näissä esityksissä anniskelualuetta. Asiakasneuvojamme kertovat mielellään näytelmäkohtaisista ikäsuosituksista ja sisällöistä tarkemmin!
Usein kysytyt kysymykset
Tietoa esityksistä
Mikä on ikäsuositus?
Kuinka kauan esitys kestää?
Esityksen alkamisaika, kokonaiskesto ja siihen mahdollisesti sisältyvä väliaika on ilmoitettu lipussa sekä kotisivuilla esitystiedoissa. Jos kestoaika puuttuu, tarkoittaa se useimmiten sitä, että näytelmä on vielä harjoitusvaiheessa ja lopullinen kesto ei ole vielä tiedossa. Kesto ilmoitetaan kuitenkin viimeistään ensi-iltaviikolla.
Onko esityksessä kovia ääniä tai voimakkaita valotehosteita?
Kerromme mahdollisista voimakkaista ääni- tai valotehosteista kotisivuillamme kyseisen näytelmän esittelyssä. Esityksissämme noudatetaan Työterveyslaitoksen melutasosta antamia ohjearvoja.
Onko esitykseen saatavilla tekstitys?
Osa esityksistämme tekstitetään Subtitle Mobile -mobiilisovelluksen kautta. Esityskohtainen koodi syötetään sovellukseen ennen esitystä. Koodi kielivaihtoehdot löytyvät hkt.fi sivustolta kyseessä olevan esityksen esittelystä sekä teatterilla lämpiöstä. Sovelluksen voit ladata App Storesta tai Google Playsta nimellä Subtitle Mobile. Suosittelemme, että lataat sovelluksen puhelimeesi etukäteen. Näytöksen aikana voit sovelluksen ladattuasi seurata tekstitystä omalta puhelimeltasi.
Lipun hankkiminen
Miksi en saa ostettua opiskelija/eläkeläislippua verkkokaupasta?
Opiskelija- ja eläkeläisalennukset ovat voimassa Helsingin Kaupunginteatterin esityksissä maanantaista torstaihin ja ovat tällöin saatavilla myös verkkokaupasta. Perjantaista sunnuntaihin kaikki liput ovat peruslipun hintaisia.
Suunnittelemme teatterissakäyntiä työporukan kanssa, saammeko ryhmäalennusta?
Ryhmäalennukset ovat voimassa maanantain ja torstain välisissä esityksissä ja alkavat vähintään 20 henkilön ryhmistä. Ryhmäalennukset ovat saatavilla myös verkkokaupasta, mutta verkkokaupassa ei ole varaamismahdollisuutta, joten ryhmien kannattaa tehdä ennakkovaraus ryhmä- ja yritysmyynnistämme (ma-pe klo 9-16, puh. (09) 3940 22.
Miten kulttuurieduilla ostetaan lippuja?
Jos käytössäsi on kulttuurietusovellus, liput kannattaa ensin varata puhelimitse lipunmyynnistä (09 39 4022). Sen jälkeen liput voi lunastaa varausnumerolla teatterin lippumyymälän lisäksi myös Lippu.fin myyntipisteistä tai R-kioskilta.
Voit ostaa itsellesi lipun EPassilla, Smartum-edulla tai Edenredin Virike-edulla Lippu.fin Kulttuurietulippukaupasta.
Miksi näytelmän kaikki esityspäivät eivät tule kerralla myyntiin?
Esitysaikataulut tehdää tietyille ajanjaksoille kerrallaan, riippuen tuotannoissa työskentelevien esiintyjien aikatauluista ja muista sopimuksista. Useimmissa näytelmissämme työskentelee oman talon taiteilijoiden rinnalla vierailijoita, joilla usein on muitakin samanaikaisia töitä, ja myös omilla taiteilijoillamme on lähes aina samaan aikaan meidän teatterissamme toinen tai toisia esityksiä, joissa he esiintyvät tai joita harjoittelevat. Vierailijoiden osalta olemme riippuvaisia myös mm. muiden teattereiden aikatauluista. Tuotantosuunnittelussa työskennellään sen eteen, että kaikkien esiintyjien, muusikoiden ja myös teknisen henkilökunnan aikataulut sekä kyseisen näyttämön muut aikataulut sopisivat yhteen. Koska esitämme kaikilla näyttämöillämme useampaa kuin yhtä teosta samaan aikaan (ja lisäksi harjoitukset), myös näyttämöiden saatavuus täytyy varmistaa. Pyrimme lisäksi reagoimaan yleisön kysynnän mukaan ja järjestämään tarvittaessa myös lisäesityksiä.
Saapuminen teatteriin
Miten löydän perille?
Teatterin kotisivuilta löytyvät näyttämökohtaiset saapumisohjeet teatterille. Sivuilta löydät myös mm. karttalinkin, tietoa julkisista liikenneyhteyksistä, pysäköintimahdollisuuksista, esteettömyydestä ja katsomokartan.
Milloin pitää olla paikalla?
Ovet teatteriin avataan tunti ennen esityksen alkua. Samaan aikaan aukeavat myös ravintolapisteet lämpiöissä, olet tervetullut nauttimaan ravintolapalveluistamme myös ennen esityksen alkua!
Ovet teatterisaliin avataan noin 15 minuuttia ennen esityksen alkua. Esitykset pyritään aloittamaan täsmällisesti alkamisajankohtana, tarkistathan siis esityksen alkamisajan lipustasi ja saavut riittävän ajoissa paikalle. Esityksen alettua katsomoon pääsee vasta väliajalla.
Maksaako narikka?
Helsingin Kaupunginteatterin naulakkopalvelut ovat maksuttomia. Naulakkoon kannattaa jättää ulkovaatteiden lisäksi myös suuremmat kassit ja reput.
Miksi myöhästynyt pääsee saliin vasta väliajalta?
Saliin ei pääse myöhästyneenä sisään, sillä haluamme antaa esiintyjille työrauhan ja muille katsojille rauhan nauttia esityksestä häiriöttä.
Teatterissa
Saako esitystä kuvata?
Esitysten kuvaaminen on kielletty tekijänoikeuksien sekä onnistuneen esiintymis- ja katsomiskokemuksen vuoksi. Esityskohtaiset ohjeet kuvaamiseen liittyen kuulet salissa ennen esityksen alkua. Mobiililaitteiden käyttö esityksen aikana on kielletty lukuunottamatta Subtitle Mobile -sovellusta, joka on suunniteltu tekstityksen seuraamiseen.
Esityskuvia ja video löytyy kunkin esityksen omalta sivulta. Lämpiötiloissamme kuvaaminen ja somettaminen sen sijaan on sallittua ja suotavaa! #hktfi
Kuinka kauan väliaika kestää?
Väliajan kesto on noin 20 minuuttia. Väliajan päättymisen lähestymisestä ilmoitetaan väliaikasoitoilla. Väliaikatarjoilut kannattaa varata etukäteen, jolloin niistä nauttimiseen jää enemmän aikaa!
Kannattaako väliaikatarjoilut tilata etukäteen?
Kyllä kannattaa. Paitsi, että väliaikatarjoilusta nauttimiseen jää enemmän aikaa, myös tuotevalikoima on etukäteen tilattaessa runsaampi kuin paikan päällä. Pöytiä on lämpiössä rajallinen määrä, joten ennakkoon varaamalla varmistat myös pöytäpaikan. Väliaikatarjoilujen tilaaminen.
Muuta
Olen tulossa katsomaan esitystä ja haluan antaa lempinäyttelijälleni lahjan. Miten toimin?
Voit jättää tervehdyksesi tullessasi teatteriin vahtimestarille vaatesäilytyksessä, hän toimittaa sen näyttelijälle loppukiitoksiin. Muistathan kirjoittaa lahjaan selkeästi saajan etu- ja sukunimen.
Kuinka hankin lahjakortin ja miten se toimii?
Lahjakortti Helsingin Kaupunginteatteriin on monipuolinen ja ekologinen lahja! Lahjakortin voit ostaa joko kätevästi Lippu.fin verkkokaupasta tai asioimalla HKT:n omassa lippumyymälässä tai Lippu.fin myyntipisteessä. Kaikki lahjakorttimme ovat voimassa 12 kk ostopäivästä ja summan voit itse valita. Lahjakorttia ei tarvitse käyttää kerralla. Lisää tietoa lahjakorteista.
Kuinka toimia jos näytäntö, johon olen hankkinut lipun, peruuntuu?
Näytäntö perutaan vain ylivoimaisen esteen sattuessa. Teatteri on silloin yhteydessä lipun ostaneeseen asiakkaaseen, ja lipun hinta hyvitetään. Teatteri ei korvaa lippujen toimituskuluja, laskutuslisiä eikä muita peruuntumisesta asiakkaalle mahdollisesti aiheutuneita kuluja. Huolehdithan lippujen ostohetkellä, että yhteystietosi (matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite) ovat ajan tasalla mahdollisen peruutusviestin vastaanottamiseksi!
Esityksen peruuntuessa ostetuista lipuista voi hakea hyvitystä oheisella lomakkeella.