Saavutettavuustyökalut

Muutoksia suuren näyttämön syksyn 2020 esityskalenterissa: Pieni merenneito palaa ohjelmistoon, Päiväni murmelina- ja Tatu ja Patu Helsingissä -ensi-illat siirtyvät. Lue lisää muutoksista Ajankohtaista-osiosta.
Helsingin Kaupunginteatteri

Käsikirjoittaja Heikki Vihinen: “Teksti ei olisi mitään ilman näyttelijöitä.”

Ravintola- ja ruokakulttuuri ovat viime vuosina saaneet farssimaisia piirteitä mediassa.

Tämä havainto toimi alkusysäyksenä komediaan Le Coq – taistelu ravintolasta, joka joka on Heikki Vihisen ja Timo Kahilaisen viides yhteinen näytelmä. Kaksikko on tehnyt yhdessä töitä yli kolmekymmentä vuotta, ja kirjoitusprosessi vuosien myötä hioutunut sujuvaksi.

“Näytelmän tekeminen alkaa ideoiden pyörittelystä: mietitään mikä kiinnostaa ja mikä piiskaisi hyvään kirjoitusprosessiin. Kun aihe on löytynyt, luodaan näytelmässä seikkailevat tyypit ja sitten itse näytelmä”, Vihinen kertoo.

Pohjatyö on ideoitten pallottelua, esimerkiksi henkilöhahmojen ja juonen alustavaa miettimistä. Sitä Vihinen ja Kahilainen tekevät kumpikin tahoillaan, mutta varsinainen näytelmä luodaan yhdessä. Kirjoittamista tehdään kolme–neljä kertaa viikossa, noin neljä tuntia kestävissä sessioissa.

Työn valmistuminen ideasta valmiiksi näytelmäksi saattaa kestää jopa puolitoista vuotta. Vihinen ja Kahilainen lähettivät Le Coqin käsikirjoituksen Helsingin Kaupunginteatterille luettavaksi vuosi sitten. Sitä ennen he olivat työstäneet näytelmää puolen vuoden ajan.

Komedian ytimessä ihmisyydelle nauraminen

Le coq – taistelu ravintolasta leikittelee kulttuurisilla stereotypioilla ja intohimoilla. Vihinen kuitenkin sanoo, etteivät he kirjoitusprosessin aikana mieti, millaisia stereotypioita näytelmä luo tai vahvistaa. Tarkoitus kun ei ole loukata ketään, vaan nauraa ihmisen raadollisuudelle ja sille, että meitä on moneen junaan.

“Olen voimakkaasti sitä mieltä, että taiteilija ei saa antaa ennakkosensuurin rajoittaa itseään. Jos tekee jotain, mikä on värittynyt huonolla maulla, sen saa takaisin sillä, että yleisö ei pidä siitä”, Vihinen täsmentää.

Mitä komedian kirjoittaminen sitten vaatii?

“Ainakin sitä, että pystyy nauramaan jollekin tapahtumalle, ilmiölle ja ennen kaikkea itselleen”, Vihinen miettii ja jatkaa:

“Kotimaisen uutuusdraaman kirjoittamisessa kiehtovaa on myös se, ettei tiedä naurattaako ketään tai ostetaanko meidän juttuja. Emme hae yksittäisiä nauruja, vaan sitä että ihmiset, tilanteet ja se, miten ihmiset tilanteissa toimivat, olisivat hauskoja.”

Teatterin ihme toteutuu näyttelijän kautta

Jokaiseen kirjoitusprosessiin mahtuu hankalia hetkiä ja umpikujia. Vihinen kertoo, että aina jossain vaiheessa tulee stoppi, jolloin tuntuu ettei pääse eteenpäin. Vaikka usko koko näytelmään hetkellisesti horjuu, täytyy sisukkaasti jatkaa eteenpäin ja pysähtyä miettimään, mitä on tehty väärin.

Usein mieleisin osa kirjoittamista onkin hetki, jolloin näytelmä on valmis. Kaikkein hienoimmalta tuntuu, kun oma teksti siirtyy paperilta näyttämölle.

“Teatterin keskiössä ovat näyttelijät, jotka uhraavat omaa aikaansa ja ammattitaitoansa ja kohottavat tekstin potenssiin kymmenen. Silloin alkaa tuntua siltä, että teksti on hyvin kirjoitettu.”

Vihinen on käsikirjoittamisen lisäksi ohjannut Le Coqin. Näytelmän harjoitusvaiheessa on pitäydytty pitkälti alkuperäisessä käsikirjoituksessa pientä stilisointia lukuun ottamatta. Joitain lauseita on vaihdettu sujuvammiksi tai tilanteita sopivammiksi.

Le Coq – taistelu ravintolasta on Vihisen ja Kahilaisen ensimmäinen vierailu Helsingin Kaupunginteatteriin.

“On hienoa, että suomalaisessa teatterissa tehdään kantaesityksiä. Jos teatterin ohjelmistossa ei ole kotimaisia näytelmiä, niin jotain on vialla. Uudet tekstit kuitenkin peilaavat tätä aikaa ja yhteiskuntaa.”

Timo Kahilainen – Heikki Vihinen

Le Coq – taistelu ravintolasta

Kolmen tähden kauhukeittiö
  • Arena-näyttämö
  • Ensi-ilta 6.2.2020
  • 2 t 35 min, sis.väliajan
  • Opiskelijalippu 21,50 € (ma-to), Eläkeläislippu 40 € (ma-to), Peruslippu 43 €