Iisalmen Sanomat, 23.01.2005
Arvio
Tuula Hortamo
Runoilija ja kärsivä ihminen
Lue lisää
Kymen Sanomat, 29.10.2004
Arvio
Harri Parikka
Elää vain
kirjoittaakseen
Helsingin Kaupunginteatterin Saarikoski-näytelmässä
mestari on vasta tiensä alussa
Omaksi kuvakseen , käsikirjoitus ja ohjaus
Tuija Töyräs. Musiikki Markus fagerudd, lavastus Tina Jokitalo, rooleissa Oskari
katajisto, Pekko Pulakka, Seppo Maijala, Eija Vilpas, Hannu Lauri, Marjatta
Raita, Riku Kemppinen, Merja Pietilä, Sanna Saarijärvi ja Susa
Saukko.
Kantaesitys Helsingin
kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 21.10.. Arvio 26.10.
esityksestä.
1983 kuollut Pentti Saarikoski kuuluu
sodanjälkeisen Suomen kestotähtiin ja hän on edelleenkin mielenkiintoinen ja
ristiriitaisia tunteita herättävä persoonallisuus.
Ei mikään ihme, että Tuija
Töyräksen hänestä kirjoittama ja ohjaama näytelmä on ennättänyt jo
herättää kohtuullisessa määrin keskustelua puolesta ja vastaan. Helsingin
kaupunginteatterin uutuus tarjoaa intensiivisen katsomiskokemuksen nuoren
kirjailijan uran alkuun, niihin tekijöihin joista kasvoi legendaarinen
kirjallinen mestari.
Narsistin matka
menneisyyteen
Näytelmä sijoittaa tapahtumansa vuoteen 1962 ja
Kupittaan mielisairaalaan, jonne kirjailija päätyi rajun kännäily- ja
sekoilukauden seurauksena. Hän oli 25-vuotias, ja ehtinyt jo julkaista joitakin
runoteoksia. Ensimmäinen avioliitto nuoruudenystävän Tuulan kanssa alkoi jo olla
ohi.
Kertomus etenee takautumin, joissa
sairaalan huoneeseen vyörytellään katkelmia lapsuuden ja nuoruuden vaiheista.
Näytelmässä Saarikoski Kupittaalla ollessaan ikään kuin tarkkailee omaa
elämäänsä kuvina ja taistelee itsensä irti ahdistavan, uskonnollisen kodin ja
kirkon vaikutuspiiristä.
Näytelmän alku keskittyy erityisesti
Saarikosken dominoivaan isään. Seppo Maijala tekee roolissaan
vaikuttavaa työtä, kuten myös Eija Vilpas ahdistuvana äitinä.
Heidän rakoileva suhteensa isän käydessä vieraissa saattaa olla yksi syy nuoren
kirjailijan ahdinkoon ja elämäntuskaan.
Oskari Katajiston
antaumusta
Näytelmä tarjoaa ajoittain sitaatteja Saarikosken
päiväkirjoista ja Pekka Tarkan ensimmäisestä elämäkerrasta. Erinomainen osa
kokonaisuutta ovat kirjailijan runot, joita aikuista Saarikoskea esittävä
Oskari Katajisto antaumuksella ja eläytyvästi
tulkitsee.
Katajiston suoritus ylipäätään on
näytelmän onnistumiselle keskeinen seikka. Hän sukeltaa ihailemansa kirjailijan
nahkoihin vailla sitä ylikunnioittavaa ja paikalleen pysähtynyttä jäykkyyttä,
johon on vaara sortua alansa kiistatonta neroa kuvattaessa.
Näytelmä ei pese
Saarikoskea miksikään putipuhtaaksi, väärinymmärretyksi neroksi. Hän on
renttu, jota ei voi olla ajoittain sympatiseeraamatta, mutta jota tekisi myös
mieli vetää päin näköä.
Musiikki luo antiikin
sävyjä
Lavalla nähdään ajoittain lapsi-Saarikoski, jota
Pekko Pulakka hallitusti esittää. Hän laulaa herkällä
sopraanolla, ja näiden esitysten myötä mukaan tulee eräänlaista pyhää henkeä,
jota itse en heti mieltäisi osaksi Saarikoskeen liitettyä
mytologiaa.
Ratkaisu osoittautuu kuitenkin lopulta
onnistuneeksi, kuten Markus Fageruddin musiikki ylipäätään.
Antiikin sävyjä ja kirkkomusiikin tasoja tavoitteleva musiikki tukee hyvin
ohjaajan mukaan valitsemaa – onneksi päällekäymätöntä – symboliikkaa, jota
edustavat mm. tulessa heiluvat runoarkit ja kulissien takaisten tapahtumien
varjokuvateatteri.
Näytelmän lavastus on onnistunutta
kaikessa viitteellisyydessään, se toimii kaikissa ympäristöissä.
Suuri rakkaus ja
muusa
Näyttelijöitä vielä nostaisin esille
ensimmäistä vaimoa esittävän Sanna Saarijärven. Hänen
suorituksessaan runoilijan ensimmäisenä muusana välittyy vaikuttavasti se suuri
rakkaus, jota hän kirjailijaa kohtaan tunsi, mutta myös se sydäntäraastava
mustasukkaisuus, jota hän koki, kun hänen miehensä kävi vieraissa.
Mies takertui hänen, toisaalta työnsi
tätä läheltään pois. Susa Saukko Saarikosken häiriintyneenä
rakastajattarena Lennuna on melkoisen irvokas hahmo, mutta sopii hyvin
kirjailijan sekoiluvaiheisiin.
Kirjailijan uran uljas
nousu
Näytelmä päättyy Saarikosken vapautumiseen
mielisairaalasta hetkenä, jolloin ahkeran kirjailijan ura on lähdössä siihen
varsinaiseen lentoon, jonka me kaikki tunnemme. Niille, jotka eivät tunne
Saarikosken myöhempiä vaiheita kovin tarkkaan, näytelmä herättänee suuren halun
tarttua hänen päiväkirjoihinsa ja runoteoksiinsa.
Yhtä kaikki, kaupunginteatterin
ansiokas katsaus runoilijan nuoruuteen ja lapsuuteen on varmasti katsojien
enemmistön mieleen, minkä kuuli loppuunmyydyn katsomon raikuvista aplodeista
esityksen jälkeen.
Lue lisää
Kirkko ja Kaupunki, 27.10.2004
Arvio
Marja Kuparinen
Minä olen maailma
Tuija Töyräs on kirjoittanut ja ohjannut Kaupunginteatteriin Omaksi kuvakseen -näytelmän runoilija Pentti Saarikosken nuoruudesta. Kollaasimainen fiktio sijoittuu vuoteen 1962. Silloin 25-vuotias Saarikoski oli Kupittaan mielisairaalassa. Juopottelu ja identiteettiristiriidat olivat saattaneet nuoren miehen huonoon kuntoon.
Omaksi kuvakseen on rakenteeltaan ilmava ja paikoin hyvin kaunis näytelmä. Saarikosken nuoruusvuosilta olisi löytynyt runsaasti tapahtumia, joilla olisi voinut korostaa hänen klovnin rooliaan. Tuija Töyräs antaa vain muutaman riemukkaan kohtauksen osoittaa, millainen taituri Saarikoski halutessaan oli.
Runoilijaa esittävän Oskari Katajiston skaala on laaja: juoppohulluudesta hurmioon, Jumalan kaipaamisesta uskon kieltämiseen, henkisyydestä lihallisuuteen. On helppo uskoa hänen runoilijansa charmiin ja samalla nähdä itsestään eksyksissä oleva ja sosiaalisesti arka nuori mies. Ihminen on todella kokonainen maailma.
Näytelmä vie takautumissa ahtaan porvariskodin ristiriitoihin, kouluun ja seurakuntaan. Nuoruuden rakkaus ensimmäiseen vaimoon, (Sanna Saarijärvi) on vahva. Tyttöystävä (Susa Saukko) vaikuttaa ensin kovin hennolta ja haperolta, mutta paria koossapitävä intohimo tulee taidolla esiin yhteisessä kiipeilyköysikohtauksessa. Seksuaalisen identiteetin etsintä on muutenkin näytelmässä toteutettu tyylillä.
Poissa ovat ikävä kyllä kouluajan tärkeät ystävät ja filosofiset keskustelut länsimaisen kulttuurin ja kirkon tilasta sekä oman minän paikasta maailmassa. Myös Saarikosken poliittisen kiinnostuksen synty ja syyt jäävät irralliseksi välähdykseksi.
Markus Fageruddin musiikki soi kauniina ja kuulakkaana, varsinkin kreikaksi lauletut Uuden testamentin jaksot. Tina Jokitalon onnistunut lavastus muuntuu moneksi ja korostaa valoheijastuksineen ja varjohahmoineen koko näytelmän ilmavaa rakennetta sekä nopeita ajan ja paikan vaihtoja. Saarikosken runot houkuttelevat palaamaan hänen runokirjojensa ja elämäkertojen pariin.
Lue lisää
Etelä-Suomen Sanomat, 23.10.2004
Arvio
Ilkka Kuosmanen
Nuori runoilija (Oskari Katajisto) ryyppää ja painaa duunia
Helsingin kaupunginteatterin näytelmässä Omaksi kuvakseen. Toverit (Sami
Hokkanen) kantavat lisää viinaa. STEFAN BREMER
Helsingin kaupunginteatterin Omaksi kuvakseen näyttää yksityisen puolen
Pentti SaarikoskestaTEATTERIKuten hyvin tiedetään, teatterin tekeminen
historian suurmiehistä ja -naisista on vähintäänkin ongelmallista. Näin etenkin
silloin, kun henkilö on lähihistoriasta ja hyvin tunnettu. Voiko olla edes
teoreettisesti mahdollista tiivistää tuhansien sivujen elämäkertatieto parin
tunnin näytelmäksi?Ei. Kyse on aina valinnoista, tulkinnoista ja
rajauksista, joiden oikeutuksista voidaan kiistellä loputtomiin. Näin on myös
Helsingin kaupunginteatterin näytelmässä Omaksi kuvakseen.Se, joka tulee
Helsingin kaupunginteatterin pienelle näyttämölle etsimään selitystä tai
biografista kokonaiskuvaa liki myyttiset mitat saavuttaneesta ilmiöstä nimeltä
Pentti Saarikoski, joutuu todennäköisesti pettymään. Sen sijaan näemme
näytelmän, joka kiinnittyy nuoren taiteilijaneron kautta ennen kaikkea
olemassaolon ongelmaan. Tätä tarkoitusta Tuija Töyräksen käsikirjoittama ja
ohjaama näytelmä palvelee hyvin.Millä Pentti selittyy?Omaksi kuvakseen
rajaa näkökulmakseen nuoren Pentti Saarikosken elämän henkilökohtaiset
vaikuttimet. Kirjailijan poliittisia motiiveja ja suhteita muihin aikalaisiin
näytelmä käsittelee vain viitteellisesti.Vuosi on 1962, 25-vuotias avoimen
alkoholiongelmainen Pentti on päätynyt Kupittaan mielisairaalan pahnoille
”rauhoittumaan”. Lääkäri yrittää tehdä analyysia, mutta Pena kärttää
kirjoituskonettaan. James Joycen Odysseus odottaa kääntäjäänsä.Takaumien
kautta näytelmä käy läpi Saarikosken lapsuutta ja varhaisnuoruutta. Näemme
ympäristöönsä nähden liian lahjakkaan pojan, joka yrittää ”lukea itsensä
maailman läpi”, päästä perille ympäröivän yhteiskunnan arvoituksista antiikin
sankareiden ja suurten filosofien kautta sen sijaan, että todella upottaisi
itsensä keskelle maailmaa.Ankaran uskonnollisessa kodissa kehittyy
monitahoinen runoilijanero, josta ei ole muiden ihmisten seassa
eläjäksi.Jossakin määrin taudinkuvan selittäväksi tekijäksi näyttää nousevan
Saarikosken ylimielisen isän (Seppo Maijala) julmuus ja kaksinaamainen
moralisointi, mutta ei Penttiä pelkällä Oidipuksella selitetä.Omaksi
kuvakseen näyttää sanovan, että Saarikosken ongelmana oli nerous, joka ei
sallinut minkään maailmanselityksen nousta oman monumentaalisuutensa
yläpuolelle.Saarikoski palvelee lopulta aina ensisijaisesti omaa
tarkoitustaan, mutta toisin kuin aito narsisti, hän katselee itseään ja omaa
elämäänsä liian tarkasti, on jatkuvasti tietoinen ihmisen olemassaolon
perimmäisestä järjettömyydestä. Nuori mies luo runoilija Pentti Saarikosken
omaksi kuvakseen, mutta tuo kuva on sittenkin vain pirstaleinen heijastus,
epätodellinen ja jatkuvasti vääristyvä minuuden representaatio.Kekseliäs
sovitusTöyräksen ohjaus on huomattavan näyttämöllinen, ottaen huomioon, että
näytelmässä kuullaan paljon myös puhdasta runomatineaa. Vaikka
näyttämösymboliikka kaikkine kirjaportaineen ja lentolaitteineen vaikuttaa
väliin jopa liian nokkelalta, palvelee ohjaajan ja lavastaja Tina Jokitalon
kekseliäisyys sittenkin hyvin tarkoitustaan.Näytelmä etenee verkkaan,
mielisairaalan toimiessa kehyskertomuksena. Alkuun tempo tuntuu jopa
laahaavalta, mutta lopulta ohjauksen runollisuus sekä historian ja mielikuvien
sekoittuminen todellisuuteen alkavat oudosti viehättää.Omaksi kuvakseen
tuntuu hymyilevän itselleen, elämällekin. Näkökulma on selvä: Platon, Dionysos
ja sinne tänne ripoteltu jumalhämärä selittävät tätä Saarikoskea enemmän kuin
Marx, Engels ja 1960-lukulainen kulttuuripolitiikka.Jokitalon peruslavaste
on yksinkertainen mutta toimiva, kaksi ovea, yksi sänky ja yksi keskeltä aukeava
suuri seinä, joka toimii myös valkokankaana. Projisoinneilla näytelmän joihinkin
jaksoihin luodaan hyvin elokuvamainen tunnelma.Hallittu tulkintaOskari
Katajisto tekee hienoa työtä näytelmän pääroolissa. Rinnalla kulkee koko kaksi
ja puolituntisen ajan Pekko Pulakan viattomasti näyttelemä runoilija
lapsena.Saarikoski olisi helppo latistaa juopoksi taiteilijastereotyypiksi,
mutta tähän Katajisto ei sorru. Tulkinta on lopulta melko hallittu ja fyysinen,
Saarikoskesta tulee ennen kaikkea maaninen työnarkomaani, joka ei isänsä ikeen
alta päästyään enää aseta kyseenalaiseksi rooliaan runoilijana ja klassisen
kirjallisuuden kääntäjänä.Tämä on hänen missionsa, mutta mitä tekemistä
sillä on ympäröivän yhteiskunnan kanssa? Ei paljoa, nuori Saarikoski ei pääse
todelliseen kontaktiin maailmansa kanssa, vaikka siittää sille
lapsiakin.Vasemmiston lemmikkinä hän on aivan yhtä hämillään. Ei
Saarikoskesta ollut kunnon kommunistiksi, taipumaan jonkun aiemmin keksimiin
teorioihin. Hän oli itse ihan oma isminsä.Tuija Töyräs: Omaksi kuvakseen,
ensi-ilta Helsingin kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 21.10. Ohjaus: Tuija
Töyräs. Musiikki: Markus Fagerudd. Lavastus ja projisoinnit: Tina Jokitalo.
Puvut: Maija Pekkanen. Valot: Risto Heikkerö, Tina Jokitalo. ƒäni: Mauri
Siirala. Rooleissa: Oskari Katajisto, Pekko Pulakka, Seppo Maijala, Eija Vilpas,
Hannu Lauri, Marjatta Raita, Riku Kemppinen, Merja Pietilä, Sanna Saarijärvi,
Susa Saukko, Sami Hokkanen.
Lue lisää
Ilta-Sanomat, 22.10.2004
Arvio
Essi Henriksson
Oskari Katajisto loistaa
Saarikoskena
Oskari Katajisto hikoilee
Pentti Saarikosken suurissa kengissä, eikä hiki valu hukkaan.
Helsingin Kaupunginteatterin Omaksi kuvakseen on hauska ja oivaltava
teos. Näytelmän keskipisteenä on Saarikosken aika mielisairaalassa. Lapsuus ja
nuoruuskin juoksutetaan lavalle piirittämään Saarikosken
sairaalavuodetta.
Tuija Töyräs on
välttänyt sudenkuopat, joita näin polemisoidun kulttuurihahmon käsitteleminen
helposti tuo mukanaan. Hän on rakentanut näytelmän limittyvien kohtausten
kirjoksi. Keskeistä on Saarikosken läsnäolo. Käydessään keskustelua muiden
kanssa runoilija oikeastaan käykin keskustelua itsensä kanssa.
Näyttelijöiltä vaaditaan paljon, kun
eri aikatasojen kohtauksia esitetään samanaikaisesti. Muun muassa Hannu
Lauri vaihtaa roolia ylilääkäristä Saarikosken nuoruuden opettajaksi
vain takin helmaa nostamalla. Lavasteet toimivat viitteellisyydellään kaikissa
ympäristöissä.
Tyrannimaisen isän (Seppo
Maijala) ja alistuneen äidin (Eija Vilpas) rakoileva
suhde tarjoaa jonkinlaisen selityksen Saarikosken ahdingolle.
12-vuotiasta Saarikoskea esittävä
Pekko Pulakka toimiikin aikuisen Saarikosken itsetutkiskelun
peilinä. Kahden Saarikosken esittäjän välillä on hienovireinen jännite, kun he
toimivat lavalla ikään kuin toisistaan tietämättä.
Oskari Katajisto tekee Saarikoskesta
verta ja lihaa. Se saa näytelmän syttymään.
Lue lisää
Länsi-Uusimaa, 1.11.2004
Arvio
Kaarina Naski
————————————————————————
Tuija Töyräs: Omaksi
kuvakseen – näytelmä Pentti Saarikosken
nuoruudesta. Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä.
Ohjaus Tuija Töyräs, musiikki Markus Fagerudd, lavastus Tina Jokitalo,
puvut Maija Pekkanen. Rooleissa
Oskari Katajisto, Pekko Pulakka/Mika Länsimäki, Seppo Maijala, Eija Vilpas,
Hannu Lauri, Marjatta Raita, Riku Kemppinen, Merja Pietilä, Sanna Saarijärvi,
Susa Saukko, Sami Hokkanen. Muusikot Markus Fagerudd/ Lasse Hirvi, flyygeli ja Markku Veijonsuo,
pasuuna.
————————————————————————————————————————
Kameli ei mene neulansilmän läpi, mutta onneksi sitä ei
ole Helsingin Kaupunginteatterissa yritettykään. Niinpä saamme nyt
tarkasteltavaksemme kuvan, jonka voi uskoa olevan kohteensa
näköinen hänen eräissä elämänvaiheissaan. Enempää meiltä
ei pyydetäkään. Uljaalla runoilijalla on monet kasvot. Ja nämä ovat niistä
yhdet.
XXXXX
Ihmelapsen tarinat ovat harvoin onnellisia. Jos joku on
erityisen lahjakas, katsovat ulkopuoliset häntä usein nenänviertä pitkin. Eikä
ole varma, etteikö hän herätä kateutta omassa perhepiirissäänkin. Saarikoski oli
evakkopoika, jonka lahjat näyttäytyivät jo varhain. Silti hänen suhteensa
sisaruksiin näyttävät olleen lapsuudessa luontevat ja läheiset. Vanhemmat olivat
ehkä kasvattajina hämmentyneitä
mutta kannustavia.
Kysyä kuitenkin sopii, mikä merkitys oli sillä, että vaikka poika näki
isänsä luonteen kaksijakoisuuden ja sääli äitiään, hän kävi toteuttamaan
kohtaloaan osin juuri isältä opitun kyseenalaisen mallin mukaisesti. Epäilemättä
myös sen mukaan, että hän suurien ajattelijoiden ja runoilijoiden tekstejä
lukiessaan ja suomentaessaan koki suurta hengenheimolaisuutta heidän kanssaan.
Eivätkä aurinkoa lähelle lentävät ehkä olekaan samassa asemassa tavallisten
kuolevaisten kanssa.
Ne
naiset, jotka runoilijan elämän tässä (mielisairaala)vaiheessa kuusikymmenluvun
alussa esittäytyvät, vetävät kumpikin omaan suuntaansa. Tuuli -vaimo veisi
rakastettunsa turvaan, raamitetumpaan elämänmenoon, Lennu taas saippuakuplien
luvattuun maahan.
Katsoja tietää miten ruhtinaalle oikeassa elämässä lopulta kävi, ja
jottei ainakaan se kuva olisi ainut, joka uusille sukupolville siirtyy, sitä
varten on tarpeen runsas Pentti Saarikosken elämää ja tuotantoa kartoittava
kirjallisuus hänen oman kirjallisen tuotantonsa ohella. Omaksi kuvakseen on
näyttämöteos, joka ansaitsi tulemisensa.
XXXXX
Pidin toteutuksen sakraalisuudesta, sen kytkyistä
antiikkiin ja kristinuskoon, sen jännittävistä kuoro-osuuksista, elävän musiikin
hohdokkuudesta ja muusikkojen vahvasta läsnäolosta. Oli hyvä ratkaisu antaa
runoilijalle kaksi henkilöitymää, lapsi- ja aikuishahmo. Esityksessä on tilaa
kummallekin erikseen ja sitä myöten tarinan kehittymiselle katsojan mielessä,
kun taas simultaanisissa jaksoissa tapahtumien limittyessä kuva saa sopivasti
myös vastavaloa.
Pekko Pulakka on
lapsi-Saarikoskena vetoava ja laulaa herkästi ja kauniisti. Oskari Katajisto
vetää vaativan roolinsa energisesti ja vivahteikkaasti. Hänestä irtoaa siinä
tuska ja komiikka missä runoilijan hybris, ylimielisyys ja uhmamieli.
Näyttelijän avuna on lisäksi tottuneen runontulkitsijan vahva eläytymiskyky.
Seppo Maijala runoilijan isänä tekee hätäilemättömän ja särmikkään
luonnetutkielman, ja Eija Vilpas kantaa äitiroolinsa aidosti ja vähäeleisesti.
Hannu Lauri osoittaa ylilääkärin auktoriteetin ja uteliaisuudenkin tyylillä, ja
Marjatta Raita sairaanhoitajana tarjoaa lämmöllään esityksen
suvantopaikan.
Sanna
Saarijärven tulkinnassa Saarikosken vaimona on syvyyttä ja tarmoa, kun taas Susa Saukko antaa
persoonallista ilmettä runoilijan levottomalle ja sumeilemattomalle
tyttöystävälle.
Lue lisää
Kymen Sanomat, 29.10.2004
Arvio
Pekka Siukkola
Lapsuuden ja nuoruuden muistot ja tunteet ravistelivat Ismo Saarikoskea.
Fakta ja fiktio toivat esiin Pentti Saarikosken nerouden ja heikkouden.
Lue lisää
Iltalehti, 27.10.2004
Arvio
Maarit Vuoristo
Saarikoskea syysmasennukseen
Teatteri tepsii takuuvarmasti
syysmasennukseen. Ainakin oma oloni kohentui, kun kävin katsomassa Helsingin
kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä Pentti Saarikosken nuoruudesta kertovan
Omaksi kuvakseen -näytelmän. Se sekä riipaisi että raapaisi: vaikka tarina on
tuttu. sen toteutus oli oli yllätyksellistä ja mukavan modernia.
Nauraakin sai, ihan sydämensä
pohjasta. Ja kuten vieruskaveri totesi: ”Vaikka epäilin jaksanko katsoa
juorulehden kääk-palstalta tuttua Oskari Katajistoa koko iltaa,
niin hyvin jaksoin. Mies on loistava näyttelijä, juoruttakoon hänestä mitä
hyvänsä.”
Nasevaa naisegergiaa tarjosivat
runoilijan muusat, ensimmäinen vaimo Tuuli (Sanna Saarijärvi)
ja tyttöystävä Lennu (Susa Saukko). Ihan priima ilta.
Suosittelen.
Lue lisää
Helsingin Sanomat, 23.10.2004
Arvio
Pekka Tarkka
Tuija Töyräksen
Omaksi kuvakseen -näytelmän ensi-illan jälkeen tuntuu
siltä, että Helsingin Kaupunginteatterin Pentti Saarikoski
-perinne jatkuu kunniakkaasti ja
kauniisti. Perinne on itse asiassa harvinaisen
pitkä. 1960-luvun alussa Saarikosken etevä puhekielen käyttö teki hänestä
näyttämöiden suosikkikääntäjän. Hän suomensi sellaiset ajankohdan
merkkinäytelmät kuin Max Frischin Tuhopolttajat tai Arnold Weskerin
Juuret. Hänen
kiinnostuksensa näytelmään oli kuitenkin luonteeltaan kirjallista.
Hän keskusteli ohjaaja Sakari
Puurusen kanssa suomennettuaan tälle John Osbornen
Lutherin, mutta ei edes viitsinyt käydä
katsomassa esitystä Kansanteatteri-Työväenteatterissa, Kaupunginteatterin
edeltäjässä. Toista
oli parikymmentä vuotta myöhemmin, jolloin Kaupunginteatteri esitti hänen
käännöksensä Ibsenin Peer
Gyntistä. Esityksen ohjaaja Ralf Långbacka oli
mukana työssä jo käännöksen alkuvaiheissa ja jakoi päähenkilön kahdeksi
rooliksi, jolloin Esko Salminen esitti vanhaa ja Jukka-Pekka Palo nuorta Peeriä. Sama ratkaisu esiintyy nyt
Töyrään näytelmässä. Saarikoski osallistui
teatterin työhön aina sen loppuvaiheita myöten. Hän istui harjoituksissa rampin
toisella puolen hioen Salmisen ja Palon repliikkejä viimeiseen
asti. Tuloksena
oli loistava menestys. Kritiikin mielestä se oli täysipainoista
dramaturgista kääntämistä, joka ylti fyysisesti katsomoon.
Kriitikot veikkasivat Långbackan ohjaukselle
yleisömenestystä, mikä osui oikeaan: Peer Gynt meni
Kaupunginteatterissa vielä toista vuotta Saarikosken kuoleman jälkeen. Se
esitettiin 145 kertaa ja sai 125 000
katsojaa. Työtä tehdessään Saarikoski asui
teatteritalon vierashuoneessa ja sai aseman eräänlaisena teatterin maskottina.
Hänen köyry ja viinansyömä hahmonsa säteili rappiosta huolimatta merkillistä
karismaa. Niinpä hänen kuoltuaan teatterin väki järjesti suurenmoisen
muistojuhlan, jossa näyttelijät lausuivat ja tanssijat tanssivat hänen
runonsa. Töyrään näytelmän pääosan esittäjä
Oskari Katajisto on niin nuori, että hän ei ollut
tuolloin vielä mukana. Mutta hän on myöhemmin ottanut Saarikosken tulkinnan
asiakseen, milloin lausuessaan tämän runoja teatterin lämpiössä, milloin
simuloidessaan Saarikoski-vainajan vierailua Lahden runomaratonissa.
Voimakas samastuminen Pentin Narkissoksen
hahmoon tuki hänen erinomaista tulkintaansa Töyräksen
näytelmässä. Mitähän
Saarikoski olisi pitänyt Tuija Töyräksen
näytelmästä? Saarikosken etäinen suhde
teatteriin alkoi lämmetä 1970-luvulla, mutta varsinaisesti sulaa hänen asuessaan
Ruotsissa, jossa hän aloitti kuunnelmien kirjoittamisen. Paula
Paavolainen on osoittanut, että hän kokeili niissä tietoisesti erilaisia
draamatyyppejä: töehovilaista teatteria, antiikin kohtalonäytelmää ja viimein
näytelmää, jossa ”kertomukset leikkaavat toisiaan, keskeyttävät,
häiritsevät”. Töyräksen näytelmässä on etäinen
viittaus antiikin draamaan, sillä taustalla on kuoro, joka hymisee kreikaksi
Johanneksen evankeliumia: ”Alussa oli Sana.” Sopii Saarikoskeen, jonka
avainkäsitteitä oli kreikan logos, sekä Herakleitoksen
pakanallisessa että Septuagintan kristillisessä
merkityksessä. Töyräs
on kuitenkin lähimpänä sitä tyyppiä, jossa kertomukset leikkaavat
toisiaan. Hänen draamansa monet aikatasot sijoittuvat taidokkaasti yhteen
ainoaan tilaan, mielisairaalaan, jonka katkaisuhoidossa näyttämölle tulevat
Saarikosken lapsuus, perhe, kirkko ja varhaiset
naissuhteet. Kuunnelma on toinen laji kuin
kokonaisvaltainen teatteri, jota Saarikoski ei itse ehtinyt kokeilla.
Vähän ennen kuolemaansa häntä kuitenkin
askarrutti näytelmä Edvard Gyllingistä, jonka Långbacka
oli tilannut Kaupunginteatteriin. Siitä piti tulla muotokuva Neuvosto-Karjalan
sivistyneestä johtajasta, joka joutui Stalinin vainojen uhriksi.
Ehkä hän olisi siinä työssään käyttänyt
samantapaista montaasia kuin Tuija Töyräs Kaupunginteatterin näytelmässä nyt.
Lue lisää