Saavutettavuustyökalut

Tuottajat ja tuotantosuunnittelu

Kaupunginteatterissa työskentelee 4 tuottajaa sekä tuotantopäällikkö. Jokaiselle tuotannolle on nimetty oma tuottaja, joka tekee tuotannolle budjetin ja pitää huolta, että tuotanto etenee suunnitelmien mukaisesti aina ensi-iltaan asti. Tuotantosuunnittelija hallinnoi kaikkien tuotantojen kokonaisaikatauluja. Hän laatii esitysaikataulut kaikille näyttämöille ja tekee pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Tuottaja, tuotantopäällikkö ja tuotantosuunnittelija tekevät tiiviisti yhteistyötä läpi koko tuotannon. Ohjaajan assistentit sekä Nykyesityksen näyttämön kuraattori kuuluvat myös tuotanto-osastoon.

Tuhannen esityksen palapeli

Viisi näyttämöä, noin 20 ensi-iltaa, yhteensä yli 1000 esitystä. Noin 50 oman talon esiintyjää, lisäksi vierailevat freelancerit. Satoja ja satoja harjoituksia, kymmeniä koe-esiintymisiä. Tehtävä: aikatauluttaa tämä kaikki niin, että homma toimii sujuvasti, resurssit on jaettu järkevästi ja jokainen tietää, missä kenenkin pitää milloinkin olla. Ja tietysti valvoa, että produktio etenee sovitulla tavalla.

Mainitsinko jo budjetoinnin?

Tätä huikeaa kokonaisuutta pyörittävät Helsingin Kaupunginteatterin tuottajat, tuotantopäällikkö ja tuotantosuunnittelija.

”Aikataulujen kanssa se on välillä kuin Tetristä pelaisi”, kuvailee tuotantosuunnittelija Jari Fluuri. ”Kyllä se on aina kuohuviinin paikka, kun on saanut yhden kauden valmiiksi ja kaikki esitykset ovat menneet eteenpäin lipunmyyntiin!”

”Tämän palapelin koko on varmasti sellainen, jota moni ei varmasti tule ajatelleeksi”, vahvistaa tuottaja Pia Karetie. Tuottajana hän valvoo tuotannon etenemistä aina ensi-iltaan asti, tekee sopimukset vierailevien esiintyjien kanssa ja laatii budjetin esityksille.

Aikataulujen kanssa se on välillä kuin Tetristä pelaisi.

”Mitä paremmin tuntee teoksen etukäteen, sitä paremmin budjetin pystyy suunnittelemaan. Luojan kiitos meillä on Suomen parhaat ammattilaiset teatterin jokaisella osastolla! Jos ei itse tiedä jotain, joku muu tietää.”

Tuottaja Pia Karetie ja tuotantosuunnittelija Jari Fluuri toimistossa
Pia Karetie ja Jari Fluuri, kuva: Henriikka Koskenniemi

Tuotantosuunnittelijana Fluuri puolestaan katsoo isoa kuvaa ja pitkän tähtäimen suunnitelmia.

”Teen esitysaikataulut eri näyttämöille ja pidän huolta, että oman talon näyttelijät on jaettu eri produktioiden kesken järkevästi”, hän kertoo.

Mielenkiintoisen lisän savottaan tuo vierailevien esiintyjien kiinnittäminen ja aikatauluttaminen, jonka osalta Fluuri tekee paljon tiivistä yhteistyötä muiden Etelä-Suomen teatterien kanssa.

”Meillä on muiden teatterien tuotantosuunnittelijoiden kanssa hirveän hyvä henki. Tapaamme säännöllisesti ja käymme läpi aikatauluja. Olen esimerkiksi matkustanut Tampereelle tekemään ”ihmiskauppaa” yhdestä näyttelijästä yhdessä kahden muun teatterin kanssa. Kaikilla meillä oli omat paperimme ja sitten jaoimme hänen aikaansa: tämä viikonloppu teille ja tämä meille. Ei sinne jääneet kuin sunnuntait sille näyttelijälle vapaaksi!”, Fluuri nauraa.

”Mutta näyttelijä oli antanut meille vapaat kädet ja sanonut, että hoitakaa homma!”

Salapoliisitehtäviä ja psykologista silmää

Ongelmanratkaisukykyä ja loogisuutta. Niitä kaivataan hyvältä teatterituottajalta.

”Itse rakastan salapoliisitehtäviä! On mahtavaa, jos tuotannossa tulee vastaan joku outo asia, joka pitää selvittää”, Karetie sanoo.

Ja niitähän tässä työssä tulee.

”Se on tässä työssä hienointa. Välillä on sellaisia päiviä, että jos joku kysyisi, että mitä teit tänään töissä, niin ei varmasti uskottaisi.”

Lisäksi erilaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen. Epäkohdat pitää huomioida ja ne pitää pyrkiä korjaamaan nopeasti.

”Psykologista silmää tarvitaan”, jatkaa Fluuri. ”Olemme erilaisia ihmisiä ja pitää ymmärtää miten ketäkin lähestytään.”

Välillä eteen tulee hankalasti toteutettavia tilanteita.

”Näyttelijällä voi olla päivänäytös toisella lavalla ja iltanäytös toisella. Joskus voi olla jopa kaksi iltanäytöstä eri lavoilla, mutta se on ollut silloin ihan tietoinen päätös. Sitten vaan näyttelijä siirtyy kesken esitystä taksilla paikasta toiseen!”, Fluuri kertoo.

Enemmän päänvaivaa aiheuttavat tilanteet, joissa joku näyttelijä pitää syystä tai toisesta korvata nopealla aikataululla.

Kyseessä on aina poikkeustila ja siinä hetkessä päätökset pitää tehdä nopeasti.

”Aikataulut on jo sovittu ja ne ovat tiukat. Uuden näyttelijän löytäminen ja hänen saaminen paikalle on haastavaa”, Karetie sanoo. ”Kyseessä on aina poikkeustila ja siinä hetkessä päätökset pitää tehdä nopeasti. Se lisää painetta.”

Jos mitään yllättävää ei tule vastaan, tuottajan työ yhden tuotannon kohdalla päättyy ensi-iltaan. Tuotantosuunnittelijalla produktio kulkee mukana suunnittelussa aina viimeiseen esitykseen saakka.

”Kyllä ensi-ilta on aina tärkeä hetki. Aina sitä on vähän tohkeissaan ja hiukan jokainen ensi-ilta jännittää. Vaikka olisi jo taustalla seuraavat tuotannot menossa, niin ensi-ilta on aina sen yhden työn päätös. Onhan se erityistä, kun näkee miten omalla panoksellaan on saanut sen kokonaisuuden valmiiksi”, Karetie sanoo.

”Vaikka minä välillä haaveilen siitä Airamin lampputehtaalle töihin menemisestä tai raitiovaununkuljettajan urasta, niin luulen, että siellä ei kuitenkaan tulisi niin hauskoja haasteita eteen kuin täällä!”

Fluuri nyökkäilee vieressä.

”Työn projektiluonteisuus pitää mielenkiinnon yllä. Uuden tuotannon alkaessa sitä oikein odottaa, että mitäs tämän mukana tulee ja miten tämä toteutetaan. Tulee aina fiilis, että jee, taas mennään!”

Tutustu teatterin ohjelmistoon

Tuottajat ja tuotantosuunnittelu

Muut osastot

Palaa Backstagen etusivulle